Plæneklipper med el-start
Fra : Stefan

Dato : 24-05-05 07:51

Hej derude
Jeg skal købe en plæneklipper for min nabos kone til min nabos mand i 70 års
fødselsdagsgave.

Nu tænkte jeg selvfølgelig, at en mand i den alder vil nyde godt af en
plæneklipper med:
- selvkørende (så kan ikke skal skubbe)
- bioklipper (så han ikke skal rive)
- el-start ( så han altid kan starte den)

Den med selvkørende og bioklip er jeg ikke så meget i tvivl om.
Derimod har jeg aldrig selv prøvet en med el-start. Er der batteri som skal
vedligeholdes/oplades, eller hvordan fungerer det, er den dyrere/sværere i
service osv.

Nogen erfaringer?

Stefan

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-05-05 08:00

> [...]
skal
> vedligeholdes/oplades, eller hvordan fungerer det, er den dyrere/sværere i

Et alternativ til elstart er Touch'n'mow - det fungerer ved at der er en
kraftig fjeder som motoren selv spænder inden motoren standses. Når den igen
skal startes, så bruger den fjederen til at sparke motoren i gang igen. En
af mine kolleger købte sådan een til sin gamle mor sidste år, og han er
vældig begejstret for systemet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : JB

Dato : 24-05-05 09:24

> Nogen erfaringer?
>
> Stefan

Hej Stefan
Erfaringerne siger at det bedste du kan gøre for ham er at købe ham en
håndskubber. Han får motion, han skal selv skubbe den rundt. Han skal rive,
og han skal samle græsaffaldet op. Alt i alt : Han holder sig igang og får
motion, det vil han takke både dig og konen for i det lange løb. Hvis du vil
gøre det stik modsatte så køb en fuldautomatisk græsslåmaskine der selv
finder vej og han kan så sidde i en stol og se på. Jeg tror at du skal vælge
motions-udgave.

JB

Fra : anders majland

Dato : 24-05-05 09:53

> Jeg tror at du skal vælge motions-udgave.

Eller en mellemløsning... Hvis det en "pæn" jævn plæne som kan klippes af en
cylinderklipper så fåes det eldrevne af slagsen hvor det kun er kniven der
er drevet. Den er nem at skubbe, larmer ikke (Betyder nok lidt for stefan
som nabo og giver et flottere resultat end en rotor klipper.... Desuden
er vedligeholdelsen minimal i forhold til en brændstof udgave...

/A

Fra : Heino Strauss

Dato : 24-05-05 21:13

Købte sidste år en plæne klipper med Touch'n'mow, det er nu smart nok... men
hvis den ikke starter første gang, løber tør for benzin, eller går i stå,
skal men hive i snoren til fjeder er spændt op igen, jeg ville vælge en med
batteri, hvis jeg skulle handle igen, eller som Anders skriver " en cylinder
klipper", den giver en meget flottere plæne.

Heino