Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nyt optik
Fra : Ole jensen

Dato : 24-05-05 09:20

Hej

Står og skal have et nyt optik men hvad skal man vælge af følgen ?
det skal side på et D70.og skal bruges til at skyde nogle fulge fotos
med.

1) Sigma EX 4,5-5,6/80-400 APO OS NAFD + Sigma 2x EX APO Converter
Pris = 9.718,-

2) Tamron SP 200/500 f/5.0-6.3 Di NI pris = 6.659,-
fandt lige en test på dette
http://www.photo.net/equipment/tamron/200_500_Di/

3)Sigma EX 4,0-6,3/50-500 DG NAFD HSM (bigma)
Pris = 8931.47 i tyskland

Mvh.
Ole jensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-05-05 09:53

Ole jensen wrote:
> 1) Sigma EX 4,5-5,6/80-400 APO OS NAFD + Sigma 2x EX APO Converter
> Pris = 9.718,-

Du vil formodentligt blive ked af skarpheden med 2x converter.
Og mon ikke AF ryger sig en tur også ?

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Ole jensen

Dato : 24-05-05 10:08

On 24 May 2005 08:53:12 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Du vil formodentligt blive ked af skarpheden med 2x converter.
>Og mon ikke AF ryger sig en tur også ?

Hej Hans

Det skulle den ikke gøre ifølge sigma danmark.
ok vil det være give en bedre skaphed med Sigma 1.4x EX APO ?

Mvh.
Ole jensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-05-05 10:19

Ole jensen wrote:
> Det skulle den ikke gøre ifølge sigma danmark.
> ok vil det være give en bedre skaphed med Sigma 1.4x EX APO ?

Det vil jeg gå stærkt ud fra, såfremt objektivet kan bære
forstørrelsen.

1.4x var tydeligt skarpere end 2x på mit gamle 70-200 f2.8.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-05-05 21:06

Dette objektiv har kun MF sammen med 1.4x og 2x TC
http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/telezoom/80_400_45_56.htm
Sigma Danmark ved åbenbart ikke, hvad de snakker om. De kunne jogøre sig den
ulejlighed at slå op på deres egen hjemmeside.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thor

Dato : 24-05-05 10:31

> 1) Sigma EX 4,5-5,6/80-400 APO OS NAFD + Sigma 2x EX APO Converter
> Pris = 9.718,-

Kan du virkelig køre AF ved F/11? Et Canon kræver f/5.6, evt f/8 med tapede
kontakter eller 1D.
Men F 11?

mvh Thor

Fra : Ole jensen

Dato : 26-05-05 13:06

On Tue, 24 May 2005 11:30:46 +0200, "Thor" <thor@thor.thor> wrote:

>Kan du virkelig køre AF ved F/11? Et Canon kræver f/5.6, evt f/8 med tapede
>kontakter eller 1D.
>Men F 11?
>mvh Thor

Hej Thor

Det er sigma danmark som har sagt ok for at det skulle virker så jeg
vil da gå ud de ved hvad de taler om.

mvh.
Ole jensen

Fra : Thor

Dato : 24-05-05 10:32

> 3)Sigma EX 4,0-6,3/50-500 DG NAFD HSM (bigma)
> Pris = 8931.47 i tyskland

= Skarp, sikkert endnu bedre i den digitalt optimerede version.

mvh Thor

Fra : Ole jensen

Dato : 26-05-05 13:24

On Tue, 24 May 2005 11:31:44 +0200, "Thor" <thor@thor.thor> wrote:

>= Skarp, sikkert endnu bedre i den digitalt optimerede version.
>mvh Thor

Hej thor
Ja den kigger jeg også på, den gamle model kender jeg godt.

men syntes bare er lidt tung. ;)

Mvh.
Ole jensen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-05-05 11:27

"Ole jensen" <obj94@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fandt lige en test på dette
> http://www.photo.net/equipment/tamron/200_500_Di/
>

> 3)Sigma EX 4,0-6,3/50-500 DG NAFD HSM (bigma)

Hej Ole.

Jeg kender ikke nogle af objektiverne i praksis, men har hørt meget godt om
Sigma EX 50-500/4-5.6 med alle efternavne, hehe. Jeg har ikke hørt meget om
Sigma EX 80-400/4.5-5.6, men den har da en fordel i form af
billedstabilisering. Jeg vil dog fraråde dig at bruge en 2×telekonverter.
Min erfaring med 2×telekonvertere er, at de fungerer bedst med faste
lysstærke brændvidder, og selv der, bliver billedet meget mere uskarpt og
har mindre kontrast. 1.4×telekonverter er klart at foretrække. Desuden ved
jeg, at den kombination ikke vil give dig nogen autofokus, men du er nødt
til at fokusere manuelt. Jeg har selv benyttet en 1.4×telekonverter på mit
D70 sammen med en Sigma EX 500/4.5, og der røg autofokus sig en tur. Og den
reelle blænde vil her være blænde 6.3, hvilket er langt under den blænde 11
du vil opnå med 80-400'eren.

MVH
Thomas

Fra : Ole jensen

Dato : 26-05-05 14:04

On Tue, 24 May 2005 12:26:43 +0200, "Thomas Pedersen"
<sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>reelle blænde vil her være blænde 6.3, hvilket er langt under den blænde 11

Hej thomas

jeg har ikke endnu prøvet noget optik med en telekonverter men har
også hørt flere sige det ikke er godt at bruge telekonverter da
billedet ikke bliver skarpt og tro jeg dropper den telekonverter og
bruger så penge til et godt uvfilter.

Mvh.
Ole jensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-05-05 16:13

In article <hkn5915fsjn161eaptf12ca5ikeaj5eqeq@4ax.com>, Ole jensen wrote:
> [...]
> med.
>
> 1) Sigma EX 4,5-5,6/80-400 APO OS NAFD + Sigma 2x EX APO Converter

Den 80-400 OS vi har set billeder med her i gruppen var ret dårlig,
selv med lille blændeåbning og hurtig lukketid. Den ville slet slet
ikke kunne bære en TC.

jeg ha ikke set overbevisende billeder med en sådan endnu.

Fra : Alex W

Dato : 24-05-05 18:48

Jeg har en Bigma.

Jeg er overrasket over kvaliteten
I den korte ende har jeg lavet nogle test mod Tamron 90mm macro.
Bigmaen er overraskende god .. næsten lige så god som Tamron, hvilket
chokere mig da det er en prime og en prime i særklasse.
Testen blev lavet med flashanlæg (f:8 f:11 f:16)

I den lange ende:
Den er ikke så god som Sigmas 500 mm f.4.5 prime, men bedre end Sigmas 400
mm f:5.6 prime.
Bedre end Canon 75-300 IS, Bedre end Tokina 80-400.
Der findes ingen zoomoptik (over 300mm) til prisen der kan slå denne zoom i
skarphed og kontrast. (påstand)
Den ligger godt i hånden og ballancere godt med en 10D, 20D og lidt mindre
godt med 350D
Den vejer ikke for meget kun 2 kilo Den kunne godt være mere lysstærk, men
så havde den nok kostet en halv bondegård.
Den eneste minus jeg kan finde er at autofocus stiller skarpt mod nærgrænsen
i stedet for at gå mod infinity.
Det gør den langsom... Den har ellers HSM Sigmas pendant til USM.

/Alex W

Fra : Ole jensen

Dato : 26-05-05 14:19

On Tue, 24 May 2005 19:48:13 +0200, "Alex W"
<alex@(fjern)skriverstuen.dk> wrote:

> [...]
>i stedet for at gå mod infinity.
>Det gør den langsom... Den har ellers HSM Sigmas pendant til USM.

Hej Alex

ja alt kunne tyde på at den bigma er best køb for pengen ;)
er der nogle af jer der har set fotos fra den nye udgave eller prøvet
den ? og som jeg har skrevet før syntes jeg det bare den virker for
tung at gå rundt med og hvad bruge i af stativ til sådan en tung
fætter har Velbon Sherpa 600N stativ se link for
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100367&menuid=1603&level=2
eller om jeg så også skal have et nyt stativ med også evt. en Monopod
hvad bruger i andre ?

og tak for den fine infomation du er kommet med ;)

Mvh.
Ole jensen