Longlife olie (0-30)
Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 22:50

Er det kun Castrol som laver en olie som er "i orden" til VW Longlife ?
Kan ikke finda andre mærker som laver en 0-30 kun 0-40 og det går vel ikke ?

Hvad når bilen efterhånden kommer op i kørte km - skal man skifte over til
noget andet olie ?
Og hvad med Longlife - kører det igennem hele bilens levetid ?
Vores har nu lige rundet de 90.000 km (en Passat 1.8)

Er jo vel meget normalt at en bil som måske har kørt 200.000 får noget
tykkere olie.

Allan

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-05-05 06:16

"Allan Møller" <nosmap> skrev i en meddelelse

> Er det kun Castrol som laver en olie som er "i orden" til VW Longlife ?
> Kan ikke finda andre mærker som laver en 0-30 kun 0-40 og det går vel ikke
> ?

Der er andre på markedet. 0W40, fx. Mobil1, er ikke longlife men overholder
sikkert de API den skal. Se instruktionsbogen mht kvalitetskrav. Der er
andre krav en SAE- xxWyy.

> Hvad når bilen efterhånden kommer op i kørte km - skal man skifte over til
> noget andet olie ?

Hvis du går m. de tanker selv at lave service, så drop det longlife-pjat,
den hopper alligevel ud af longlife-mode, hvis man selv resetter.

> Og hvad med Longlife - kører det igennem hele bilens levetid ?
> Vores har nu lige rundet de 90.000 km (en Passat 1.8)

Det er vel meningen. Og bilen er jo ny, kør du bare videre.

> Er jo vel meget normalt at en bil som måske har kørt 200.000 får noget
> tykkere olie.

Nej det er ikke normalt.

Fra : Henrik B.

Dato : 24-05-05 07:40

> Der er andre på markedet. 0W40, fx. Mobil1, er ikke longlife men
> overholder sikkert de API den skal. Se instruktionsbogen mht
> kvalitetskrav. Der er andre krav en SAE- xxWyy.

Mobil laver faktisk en 0W-40 longlife olie....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-05-05 11:53

> Mobil laver faktisk en 0W-40 longlife olie....

Hvad er det, der er særligt longlife ved de olier - olier er jo generelt
meget mere longlife i dag end for bare 15 år siden.

Er det de syrehæmmende ingredienser - eller hwa..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 20:08

> Hvad er det, der er særligt longlife ved de olier - olier er jo generelt
> meget mere longlife i dag end for bare 15 år siden.
>
> Er det de syrehæmmende ingredienser - eller hwa..?

Her kommer lige et frækt ord - additiver. Jeg ved dog ikke lige hvilke
kemikalier det er brugt.
Der er tilsat additiver der gør at oliens holdbarhed /smøreegenskaber ikke
nedbrydes så hurtigt, deraf navnet longlife.
Disse additiver er desværre hammer dyre - så prisen på longlife olie er
temmelig dyr.
Jeg har regnet lidt på om det kunne betale sig at køre longlife service
intervaller, og pengene er godt givet ud.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-05-05 20:43

> Her kommer lige et frækt ord - additiver. Jeg ved dog ikke lige hvilke
> kemikalier det er brugt.

Dem er der masser af i alle syntetiske olier..

> Der er tilsat additiver der gør at oliens holdbarhed /smøreegenskaber ikke
> nedbrydes så hurtigt, deraf navnet longlife.

Det er der også masser af i alle syntetiske olier - men måske er der flere
af dem i longlife..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 21:03

> Dem er der masser af i alle syntetiske olier..

Ja det har du evigt ret i.
Men longlife olien har nogle additiver der gør at holdbarheden på olien
forlænges drastiskt.
En af det ting der slider på olien er koldstarter. Det kan man åbenbart ikke
helt omgå.
Derfor er det en parameter som longlife service intervallerne beregnes
efter.
De op til 50.000 på nogle TDI'er er således umulige at opnå, højeste tal jeg
har kendskab til er 44.000 km.
Selv kørte jeg max 26.000 km på min Bora bensin som skulle køre op til
30.000 km

> Det er der også masser af i alle syntetiske olier - men måske er der flere
> af dem i longlife..

Jeg ved ikke om der er flere, men ihvertilfælde nogle der forlænger
holdbarheden.
Om man skal hæmme syredannelser for at forlænge holdbarheden, eller det er
helt andre ting der spiller ind er jeg heller ikke klar over.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 25-05-05 07:28

Claus Petersen wrote:

> De op til 50.000 på nogle TDI'er er således umulige at opnå, højeste tal
jeg
> har kendskab til er 44.000 km.

En kollegas Octavia tdi har rendt lidt over 45000
siden sidste olieskift, men har nu kaldt på service.

Den kører dagligt mellem Randers og Aalborg
(på landevejen).

/Jakob

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 09:36

> Disse additiver er desværre hammer dyre - så prisen på longlife olie er
> temmelig dyr.

Kan du sige "høj forhandler avance"?

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 17:55

> Hvis du går m. de tanker selv at lave service, så drop det longlife-pjat,
> den hopper alligevel ud af longlife-mode, hvis man selv resetter.

Er det rigtigt ? Altså hvis jeg nulstiller som der står i instruktionsbogen
så er det ikke Longlife mere ?

> Det er vel meningen. Og bilen er jo ny, kør du bare videre.

Ny og ny - den er 4 år gammel.

> Nej det er ikke normalt.

Ok det troede jeg. Eller det kunne man godt få indtryk når man læser med her
i gruppen.

Men ellers tak for de fine svar.

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 17:40

> [...]
> Vores har nu lige rundet de 90.000 km (en Passat 1.8)
>
> Er jo vel meget normalt at en bil som måske har kørt 200.000 får noget

Du skal kigge i instruktionsbogen hvilken VW-norm den skal overholde til din
bil. De fleste nyere skal overholde VW 506.01 som bl.a. Shell og Elf også
laver...

Fra : Kim

Dato : 25-05-05 05:34
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-05-05 20:22

Allan Møller skrev i Message-ID:
<4292500e$0$79454$14726298@news.sunsite.dk>:

> Er det kun Castrol som laver en olie som er "i orden" til VW Longlife ?

Jeg har købt "ROWE Hightec Synth Pumpe-Düse 5W-40-TOP" fra Theo
Braunshausen/911er Werkstattbedarf* til min 1.9 TDi. Denne er ikke
long-life, men det har han også.

Meget billigere end Castrol og godkendt efter VW norm. Super service:
han sender varen med en regning. Jeg gav €95 for 10L inkl. forsendelse.

Kan _kun_ anbefale det sted.

* Kan kontaktes på (tbraunshausen <snabel-a> t-online <prik> de) - men
intet website (er dog på eBay.de).

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>