Simulere monokrom skærm
Fra : Esben

Dato : 23-05-05 22:29

Min "gamle" tft-skærm er begyndt kun at vise rød og blå samt
sammenblandinger heraf. Derved mister jeg muligheden for at læse
f.eks. grøn tekst på sort baggrund. Det er selvfølgelig ikke
bæredygtigt for mine øjne at køre videre med skærmen i den tilstand,
men da jeg bruger en del applikationer som kræver stort skærmareal,
kunne jeg godt tænke mig at benytte skærmen som sekundær skærm dvs.

For et equalisere billedet vil jeg meget gerne have den til at vise
monokrome farver.

Kan det lade sig gøre at simulere gråtoner (altså fra 000,000,000 til
255,000,255)? Måske er der nogen herinde der er er seje til at lave
icc (gamma) profiler og kan lave en sorthvid agtig profil til mig
(sort-lilla, sort-rød og sort-blå så jeg kan afprøve hvad der er
rarest).

Ellers tænker jeg man måske kunne prøve med et andet grafikkort ell.
driver (hercules ell. lign. grafikdriver?) Ellers, hvis nogen har et
PCI grafikkort som kan køre monokromt med windows xp drivere (lyder i
mine ører utopisk!?) må de meget gerne henvende sig.

sms: enoghalvtreds_ottehundredeogotte_sekshundredeogseks
mail: esben_snabel_musicchart_punktum_dk

mvh.

Esben

X-postet i dk.edb.hardware.grafikkort og dk.edb.hardware.skaerm

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-05 08:17

Esben skrev:

> For et equalisere billedet vil jeg meget gerne have den til at vise
> monokrome farver.

Hvis du anvender et nVidia-kort under Windows, kan du gøre det med
driverne.

Fra : David T. Metz

Dato : 24-05-05 08:56

Esben wrote:
> Min "gamle" tft-skærm er begyndt kun at vise rød og blå samt
> sammenblandinger heraf.

Uden at være ekspert: det lyder som en løs forbindelse eller et dårlligt
kabel. Det er i hvert fald ret usandsynligt at alle de grønne subpixels
skulle opgive ævret samtidigt.

Det kunne måske være forsøget værd at prøve med et andet kabel og evt.
at pille lidt ved stikket, hvis kabinettet kan skilles ad uden vold.

David

Fra : Brian Lund

Dato : 25-05-05 06:36

> [...]
> men da jeg bruger en del applikationer som kræver stort skærmareal,
> kunne jeg godt tænke mig at benytte skærmen som sekundær skærm dvs.

Din VGA ledning trænger til at blive skiftet ud! - Hvis du er uheldig er det
en løs forbindelse på printet i skærmen, men det har jeg personligt aldrig
oplevet, men det med ledningen der er kaput har jeg set mange gange
efterhånden...

> [...]
> icc (gamma) profiler og kan lave en sorthvid agtig profil til mig
> (sort-lilla, sort-rød og sort-blå så jeg kan afprøve hvad der er

Gråtoner er fra (0,0,0) til (255,255,255)!
Hvor (r,g,b) = (x,x,x) dvs. de har altid samme værdi for rød, grøn og blå!

> [...]
> PCI grafikkort som kan køre monokromt med windows xp drivere (lyder i
> mine ører utopisk!?) må de meget gerne henvende sig.

Da du ikke har noget s/h signal til skærmen kan det ikke lade sig gøre!
Du har til din VGA skærm rød, grøn og blå signaler plus sync plus noget
ID... Men ikke noget monokromt signal!

Brian