Told regler
Fra : Thomas

Dato : 23-05-05 22:41

Ifølge told og skat, må man indføre varer til eget forbrug for maksimalt
1300kr

Nu har jeg købt et headset jeg altid har med på mine rejser til asien,
det kostede 8-900kr. Headsettet er købt på rejse til Kina, og er således
købt udenfor EU. Altså har jeg ikke betalt told/moms i et EU land.

Hvis man så kigger på loven, kan jeg nu kun indføre for 500kr hvergang,
fordi jeg har et headset til 800kr, er jeg helt i skoven? Kan man få
lavet noget papir, hvor der står at "dette headset havde jeg med ud fra
dk på lovlig vis, og er 'importeret' for lang tid siden"?

Det kan blive endnu mere aktuelt, da Sony PSP er kommet på markedet i
Hong Kong nu (kommer først til efteråret i DK), og koster lige omkring
de 1300kr derude. Men så kan jeg jo SLET ikke have noget med hjem igen,
hvis jeg efterfølgende tager den med ud af landet?

Mvh
Thomas

Fra : David T. Metz

Dato : 24-05-05 09:15

Thomas wrote:

> Hvis man så kigger på loven, kan jeg nu kun indføre for 500kr hvergang,
> fordi jeg har et headset til 800kr, er jeg helt i skoven?

Ja, du er helt i skoven. Du har "indført" dimsen en gang. Så kan du ikke
indføre den igen, medmindre den er blevet handlet.

Du kan dog stå med et "bevisproblem" ved en indrejse, idet en tolder kan
antage at du lige har købt dem. Men det er en teknikalitet, som jeg
tvivler på er relevant når der er tale om et headset, som formodentlig
ser brugt ud efterhånden?

> Kan man få
> lavet noget papir, hvor der står at "dette headset havde jeg med ud fra
> dk på lovlig vis, og er 'importeret' for lang tid siden"?

Det kunne man engang (det var vist ofte aktuelt med kameraer). Jeg ved
ikke om man stadig kan.

Købskvitteringen kan dog også dokumentere købstidspunktet og det kan så
krydses med fx en flybillet. Det burde være nok til at indikere at du
har indført det tidligere.

David