Fusk i andelsforening !!!
Fra : Lantino

Dato : 23-05-05 22:37

Hej NG,

Da vi lige har haft generalforsamling i vores andelsforening blev det
vedtaget at andelsværdien på lejlighederne skulle sættes til handelsværdi.

Via bagvej er jeg blevet oplyst at bestyrelsen har købt 2 af lejlighederne i
foreningen inden de omskrev andelskronen, dvs. til en betydelig lavere pris
en den nuværende handelsvurdering.

Mit spørgsmål er så om bestyrelsen må gå ind og opkøbe lejlighederne, og
derefter sælge dem til den højere pris (Handelsvurderingen) .. (Det siges at
det skal bruges til at finanisere taget)

Og skal sådan et køb ikke fremgå af foreningens regnskab ???

Jeg er meget skeptisk over denne metode, da jeg synes det lugter lidt af at
nogle fra bestyrelsen vil score nogle hurtige penge ...

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe ....

På forhånd tak ....

/Lantino

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-05-05 01:17

Lantino skrev den 23-05-2005 23:37:

> [...]
> derefter sælge dem til den højere pris (Handelsvurderingen) .. (Det siges at
> det skal bruges til at finanisere taget)

Så er et i foreningens interesse at få gjort nogen af de "papirpenge"
som andelsbeviserne reelt er til rede penge.

Det eneste problem der kan være er om den oprindelige sælger er klar
over hvad formålet var med dette krumspring.

Og om det er lovlig i henhold til andelsboligloven (eller hvad dens
officielle navn er

> Og skal sådan et køb ikke fremgå af foreningens regnskab ???

Hvis de _lige_ har foretaget handlen, så vil det først fremgå af næste
årsregnskab, handlen formentlig er sket i indeværende regnskabsår.

Handlen bør helt klart fremgå af bestyrelsens beretning som er en
redegørelse af hvad der er sket siden sidste generalforsamling.
Evt. af budgettet, såfremt at man kunne nå at indarbejde transaktionen i
budgettet inden det blev sendt ud til andelshaverne.

> Jeg er meget skeptisk over denne metode, da jeg synes det lugter lidt af at
> nogle fra bestyrelsen vil score nogle hurtige penge ...

Det vil så være underslæb (det hedder det vist) i tilfælde af, at de
putter penge i lommen som ikke er aftalt.

Det er jo ikke det der er tale om, vel.
For så er vi over i en helt anden boldgade end en "renovering af taget
som financieres på tvivlsom grundlag".

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : David T. Metz

Dato : 24-05-05 09:01

Lantino wrote:

> Via bagvej er jeg blevet oplyst at bestyrelsen har købt 2 af lejlighederne i
> foreningen inden de omskrev andelskronen,

Der er noget galt i din redegørelse. "Bestyrelsen" kan ikke købe noget
som helst. Enten er det foreningen der har købt noget eller også er det
bestyrelsesmedlemmerne. Det fremgår ikke hvilken af delene der er tilfældet.

Hvis du vil have en vurdering af evt. problemer, så forklar hvad der er
tilfældet.
> (Det siges at
> det skal bruges til at finanisere taget)

Den udtalelse får mig til at gætte på at det er foreningen der har købt
lejlighederne.

Hvis vedtægterne ikke forbyder det, er der næppe noget i vejen for den
fremgangsmåde. Det kan dog bero på andre konkrete forhold.

> Jeg er meget skeptisk over denne metode, da jeg synes det lugter lidt af at
> nogle fra bestyrelsen vil score nogle hurtige penge ...

Hvordan kan enkeltpersoner score en gevinst, hvis foreningen køber
billigt og sælger dyrt?

David

Fra : anders majland

Dato : 24-05-05 10:03

> Hvis vedtægterne ikke forbyder det, er der næppe noget i vejen for den
> fremgangsmåde. Det kan dog bero på andre konkrete forhold.

Kan man argumentere for at vedtægterne skal tillade foreningen at købe egne
andele for at det er tilladt ?

Jeg har kendskab til en andelsboligforening som praktiserer lidt af det
samme. Når en andelshaver sælger via ventelisten køber foreningen den,
renoverer badeværelset (de trænger _meget_ - bla utætte gulve) og sælger så
til den ventende. Personen på ventelisten får så indflydelse på valg af
sanitet og fliser, men det har været foreningens vicevært der har stået for
kontrakter med håndværkere osv. Det har ført til lidt diskussion om
foreningen har tjent penge på renoveringerne ...

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-05-05 11:27

anders majland skrev den 24-05-2005 11:02:

> [...]
> kontrakter med håndværkere osv. Det har ført til lidt diskussion om
> foreningen har tjent penge på renoveringerne ...

Det (at foreningen tjener penge) kan jo ikke lade sig gøre. Foreningen
kan jo kun kræve hvad der ligger kvittering for.
EVENTUEL et administrationsgebyr som bruges på viceværtens tidsforbrug i
forbindelse med kontakten med håndværkerne mv.
Et sådant administrationsgebyr vil så fremgå af regnskabet. Enten som
selvstændig post eller indregnet i de andre indtægtsposter.
Derudover er det vel i alles interesse, at den enkelte betaler for det
arbejde som bliver foretaget for den individuelle andelshaver.

Selv hvis foreningen tjener penge på renoveringerne, så er det jo i
alles interesse at foreningen tjener penge, da det er med til at forøge
andelsværdien. Evt. skaffe friværdi til større renoveringer.

Fra : anders majland

Dato : 24-05-05 12:01

> [...]
> EVENTUEL et administrationsgebyr som bruges på viceværtens tidsforbrug i
> forbindelse med kontakten med håndværkerne mv.

Viceværten var tidligere ikke ansat direkte, men et mand/kone firma. Han har
så udover at styre processen også udført noget af det selv (mest når
håndværkere har brandt ham af ...) Så det er nok mest et spørgsmål om
inhabilitet mellem forening/vicevært og de hyrede håndværkere. Men det har
ikke været noget han (firmaet) har kunnet holde en fornuftig timeløn på
(ifølge ham selv) da han har aftalt en fast pris med køber af lejligehden.
Så inden noget inden han stoppede havde han sagt at han ikke ønskede at stå
for flere renoveringer.

> Selv hvis foreningen tjener penge på renoveringerne, så er det jo i alles
> interesse at foreningen tjener penge, da det er med til at forøge
> andelsværdien. Evt. skaffe friværdi til større renoveringer.

Reelt har foreningen tabt penge på det da køber har betalt for renoveringen
(som nogen har syntes var for dyr) mens foreningen har dækket den manglende
boligafgift under renoveringen.

/A

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-05-05 14:34

anders majland skrev den 24-05-2005 13:01:

> Reelt har foreningen tabt penge på det da køber har betalt for renoveringen
> (som nogen har syntes var for dyr) mens foreningen har dækket den manglende
> boligafgift under renoveringen.

Det kan det være noget om. Processen med foreningens køb af andele
er vel blevet godkendt på en generalforsamling, så har foreningen jo
godkendt de manglende indtægter i renoveringssammenhænge.

Fra : David T. Metz

Dato : 24-05-05 11:34

anders majland wrote:

> Kan man argumentere for at vedtægterne skal tillade foreningen at købe egne
> andele for at det er tilladt ?

Jeg tør ikke sige det med sikkerhed, men der findes fx eksempler på
foreninger der skal købe ledige andele.

> [...]
> kontrakter med håndværkere osv. Det har ført til lidt diskussion om
> foreningen har tjent penge på renoveringerne ...

Det kan være en tricky vurderingssag. Hvis fx et badeværelse er
decideret nedslidt (dvs. med væsentlig forringet funktion) så bør der
fradrages for værdiforringelse. En forening kan så fx pålægge køber at
bringe forholdene i orden.

Jeg kender en forening der gør sådan, ved at de trækker penge fra i
prisen, men køber betaler den fulde sum. Køber får så differencen
refunderet når det dokumenteres at forholdene er i orden.

Den fremgangsmåde du beskriver er måske på kanten, men det er ikke til
at sige sikkert, synes jeg.

Fra : Lantino

Dato : 24-05-05 10:42

Hej David,

Tak for besvarelserne ....
Hvordan enkelte personer kan score gevinst, er f.eks. hvis foreningens
revisor/kassere også sidder i bestyrelsen !!! ...

Jeg mener at sådanne køb skal fremgå af foreningens regnskab og hvad
fortjenesten på lejlighederne skal bruges til !!!

/Lantino ..

Fra : David T. Metz

Dato : 24-05-05 11:35

Lantino wrote:

> Hvordan enkelte personer kan score gevinst, er f.eks. hvis foreningens
> revisor/kassere også sidder i bestyrelsen !!! ...

Hvordan scorer de så noget? Det er vel foreningen der scorer.

Tænker du på gebyrer?

> Jeg mener at sådanne køb skal fremgå af foreningens regnskab og hvad
> fortjenesten på lejlighederne skal bruges til !!!

Ja, men som Carsten skrev skal de fremgå af regnskabet for det
pågældende år. Det er jo altid det foregående års regnskab der
fremlægges på den ordinære generalforsamling.

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-05-05 14:30

Lantino wrote:

> Hej David,
>
> Tak for besvarelserne ....
> Hvordan enkelte personer kan score gevinst, er f.eks. hvis foreningens
> revisor/kassere også sidder i bestyrelsen !!! ...

Okay. Det er første gang at jeg har hørt at der automatisk skulle være
fusk involveret, hvis foreningens kasserer også sidder i bestyrelsen.

> Jeg mener at sådanne køb skal fremgå af foreningens regnskab og hvad
> fortjenesten på lejlighederne skal bruges til !!!
-snip-

Det kan da godt være du mener det (du kan vel tage det op på GF-møder?).

Er det ikke for hypotetisk at diskutere fusk, hvis tingene er som de
skal være? At foreningen får et godt regnskab er jo også i din
interesse, så jeg forstår ikke problemet.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen