Regler for ombygning af landbrugsbygninger~
Fra : Svend Åge Sørensen

Dato : 23-05-05 20:30

Hej Group

Nogle af mine venner har købt en 4-længet gård, og går og pusler med tanken
om at ændre nogle af udbygningerne (rive ned/bygge op) til et par beboelser
(nærmest en slags "ollekolle" for gode venner). Gården ligger i meget "pæne"
omgivelser ca 200m fra skov og i landzonen.

Er der nogen der ved, om det overhovedet kan tillades? Og hvor man søger
oplysninger om dette?
Henvendelse ved den lokale teknisk forvaltning var jo selvfølgelig en
mulighed, men det var måske godt at have en "plan" inden man starter et
sådant projekt op, så men ikke spænder ben for sig selv hos det offentlige.
Der er ikke plan om at udvide antallet af kvadratmeter, men de får jo
ligesom en anden karakter.

Kan det muligvis financieres på andelsbasis, eller må der kun være èn ejer
på et evt. sådant projekt?

Er der nogen der nogle erfaringer, bud eller hvor man kan finde brugbare
oplysninger?

På forhånd tak

Svend Åge

Fra : Jesper

Dato : 23-05-05 20:50

"Svend Åge Sørensen" <svaage@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omgivelser ca 200m fra skov og i landzonen.

> Er der nogen der ved, om det overhovedet kan tillades? Og hvor man søger

Du søger hos tek. forvaltning i kommunen og projektet kan godt lade sig
gøre. Det er planlovens bestemmelser om bygninger til landbrugsejendomme du
skal have fat i, nærmere bestemt §36-38 svjh. Der er dog begrænsninger på
hvor mange boliger der kan oprettes. Vær også opmærksom på skovbyggelinien.

> Kan det muligvis financieres på andelsbasis, eller må der kun være èn ejer
> på et evt. sådant projekt?

Det vil ikke være praktisk muligt men flere personer kan jo godt eje hele
ejendommen og derefter bruge hver sin bolig. Jeg har talt med et par
landinspektører, der ligefrem mener, at det vil være muligt at foretage
udstykning af ejendommen efter indretning/nyopførelse af endnu en
boligenhed.

> Er der nogen der nogle erfaringer, bud eller hvor man kan finde brugbare
> oplysninger?

Start i planloven....

---
Jesper - ejendomsmægler, valuar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-05-05 21:47

> [...]
> beboelser (nærmest en slags "ollekolle" for gode venner). Gården ligger i
> meget "pæne" omgivelser ca 200m fra skov og i landzonen.

Landzone, landsbylandzone eller byzone? Det kan være afgørende for hvilke
ombygninger, der tillades. Har ejendommen landbrugsstatus kan det være helt
umuligt, men det nemmeste er faktisk at ringe til teknisk forvaltning og
snakke med dem. De vil også kunne sige en del om hvad de vil tillade af
beboelse (det hele er formentlig udlagt som stald/garage og skal derfor have
ændret status til beboelse).

> Er der nogen der ved, om det overhovedet kan tillades? Og hvor man søger
> oplysninger om dette?

Først og fremmest kommunen. Det er alligevel dem, der skal afgøre det i den
sidste ende, også hvis der skal evt. dispensationer til.

> [...]
> mulighed, men det var måske godt at have en "plan" inden man starter et
> sådant projekt op, så men ikke spænder ben for sig selv hos det

Nærmere omvendt. Det er smart at kontakte dem for at få på plads hvad
mulighederne er, så man ikke har et færdigt projekt, som kasseres pga en
detalje, som bare skulle have været med fra starten. En anden mulighed er at
kontakte den lokale landinspektør. Han kender området og kommunen, og ved
hvad de går med til, hvis tingene skal bukkes lidt.

> Kan det muligvis financieres på andelsbasis, eller må der kun være èn ejer
> på et evt. sådant projekt?

Ejerforholdene skal være HELT afklarede. Skal der være en linie i byggeriet,
er det mest hensigtsmæssigt at der kun er en ejer, som så senere sælger
andele/ejerlejligheder/lejligheder. Udstykning er langt at foretrække, da
det så er de enkelte ejere, der selv er ansvarlige for bygningen. Jo flere
interessenter (ejere eller andelshavere) jo større risiko for problemer. En
ejer, et problem, to ejere 4 problemer, 4 ejere 16 problemer. Evt. kan man
reducere lidt, og så bare lade den nuværende ejer sørge for tilladelser og
udstykninger, men lade de enkelte ejere selv sørge for alt inden for de 4
ydermure (tro mig, det kræver MEGET mere end man tror). Husk at hver
lejlighed skal betale tilslutningsafgift til kloak, vand og el (=
hundedyrt).

Lad være med at gøre det til et fælles projekt mellem flere. Der er altid
mindst en, der smyger sig udenom alt arbejdet, og mindst en, som alligevel
ikke har pengene eller tid/lyst - og det er netop den sidste, som er en
forudsætning for at projektet hænger sammen.

Der er mange ting, der skal tages stilling til undervejs. Skal varmen være
fælles eller enkeltvis? Skal der støbes nye gulve i forbindelse med
kloakarbejdet? Hvad med strøm - er der overhovedet nok til at der må
tilsluttes 4 beboelser mere? Vand - hvor langt skal der graves? Kloak - kan
brønden klare 4 huse mere, eller skal der ekstra brønde på? Hvordan med
fald? Hvad med taget? Hvad med brandadskillelse af de enkelte beboelser?
Skal alle beboelser være lige store? Hvad med haveadgang? Hvad med
fællesarealerne?

Vi har været igennem projektet bare med 2 familier i hver sit hu, og det er
nu 4 år siden vi startede. Vi har i mellemtiden fået udstykket, men havde vi
ikke det, så havde vi været nødt til at flytte pga naboens dårlige økonomi.
Vi ejede en fjerdel hver, men da naboen røg i RKI, så ramte det os alle.

Omkring finansiering, så vil det være naturligt at snakke med
kreditforeningen og banken efter I har snakket med kommunen/landinspektøren.

Mvh Maria