Om udgifter til fællesantenneanlæg
Fra : Peter A.

Dato : 23-05-05 20:04

Halløj

Jeg er lejer og betaler 300kr om måneden for at være tilsluttet vores
fællesantenneanlæg. Da jeg ikke benytter dette, da jeg ikke har TV,
irriterer det mig grusomt at skulle betale dette tårnhøje beløb hver måned.
Jeg vil gerne undgå det. Kan jeg det? min uelejer siger måske/måske ikke -
og i alfald skal jeg selv betale omkostningerne til en fraslutning
(teknikerbesøg etc. evnt. kontraktændringer i forb. med leverandøren)

Er dette rimeligt? jeg har ikke noget imod at betale for det, men problemet
opstår hvis de finder på at sige at det koster fx. 1500kr for en tekniker,
og måske 500kr i administration etc. Hvem bestemmer den slags og er det
overhoved rimeligt at kræve at vi som lejere skal være med i sådan en
antenneordning?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-05-05 23:40

Peter A. wrote:

> [...]
> fællesantenneanlæg. Da jeg ikke benytter dette, da jeg ikke har TV,
> irriterer det mig grusomt at skulle betale dette tårnhøje beløb hver måned.

Det burde du nok have tænkt på inden du godkendte leje-aftalen.

> Jeg vil gerne undgå det. Kan jeg det? min uelejer siger måske/måske ikke -
> og i alfald skal jeg selv betale omkostningerne til en fraslutning
> (teknikerbesøg etc. evnt. kontraktændringer i forb. med leverandøren)

Hvis udlejer siger måske/måske ikke, så lyder han da til at være en
flink mand der overhovedet gider at overveje at gøre som du ønsker det.

> [...]
> og måske 500kr i administration etc. Hvem bestemmer den slags og er det

Selvfølgeligt siger de det koster noget i den stil der. Jeg syntes
ihvertfald priserne lyder rimelige uden at have undersøgt dem.

> overhoved rimeligt at kræve at vi som lejere skal være med i sådan en
> antenneordning?

*DU* bestemte forhåbentligt hvad du ville betale i husleje og faste
udgifter til udlejer, da du flyttede ind og i sammen indgik en leje-aftale.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 26-05-05 18:09

Peter A. wrote:

> Jeg er lejer og betaler 300kr om måneden for at være tilsluttet vores
> fællesantenneanlæg.

Det er dyrt. Indgår der afbetaling af installationer i det beløb?

> Da jeg ikke benytter dette, da jeg ikke har TV,
> irriterer det mig grusomt at skulle betale dette tårnhøje beløb hver måned.
> Jeg vil gerne undgå det. Kan jeg det?

Send en udmeldelse til antenneselskabet.

> min uelejer siger måske/måske ikke -

Når han ikke direkte kræver at du er medlem af antenneselskabet, tror
jeg at det er godt nyt for dig.

Er det privat eller alment? Hvad står der i din lejekontrakt vedr. antenne?

> og i alfald skal jeg selv betale omkostningerne til en fraslutning
> (teknikerbesøg etc. evnt. kontraktændringer i forb. med leverandøren)

Ja, det har antenneforeningerne fikset på en smart måde, med deres
vedtægter. Vi skal bare være glade for at telefoner m.m. kan opsiges gratis.

> Er dette rimeligt?

Nej. Men, de andre tv-kiggere ønsker naturligvis at du skal betale -
ikke mindst bestyrelsen.

> jeg har ikke noget imod at betale for det, men problemet
> opstår hvis de finder på at sige at det koster fx. 1500kr for en tekniker,
> og måske 500kr i administration etc.

Min lokale antenne-mafia kræver 600 kr. for afbrydelse og genetablering
af forbindelse. (Hvis ellers man kan få lov).

Hvad står der i vedtægter og prisliste? Skriv lige et link til
antenneselskabets hjemmeside.

> Hvem bestemmer den slags

Det kan stå i lokalplanen at der er krav om medlemskab af
antenneselskabet.

> og er det
> overhoved rimeligt at kræve at vi som lejere skal være med i sådan en
> antenneordning?

Nej, men de ordninger blev lavet dengang private parabolantenner var
ulovlige, og internettet ikke var opfundet.

--

Flemming

Fra : Peter A.

Dato : 29-05-05 06:45

Hej Flemming

Tak for dit svar!

Jeg ved faktisk ikke hvad de 300kr jeg betaler dækker over. Der står intet
nærmere i min lejekontrakt, og det er alment boligbyggeri. Jeg ved heller
ikke om de eksisterer en decideret antenneforening.

> Når han ikke direkte kræver at du er medlem af antenneselskabet, tror
> jeg at det er godt nyt for dig.

Ja, det burde kunne lade sig gøre - hvilket jo er fint nok. Men jeg kunne
godt tænke mig at vide helt præcist om jeg, som du fx. skriver, bare skal
sende en udmelding, og vide at jeg er i min gode juridiske ret til at få
sagen løst hurtigst muligt. Vedkommende fra mit boligselskab havde temmelig
meget at se til lige i øjeblikket, så han vil kigge på sagen når han fik
tid.

> Min lokale antenne-mafia kræver 600 kr. for afbrydelse og
> genetablering af forbindelse. (Hvis ellers man kan få lov).
> Hvad står der i vedtægter og prisliste? Skriv lige et link til
> antenneselskabets hjemmeside.

Hmm ja, bare jeg vidste det.... mit boligselskab er Boligkontoret Danmark
(Holte afdl.)

> Det kan stå i lokalplanen at der er krav om medlemskab af
> antenneselskabet.

Ok, det er vel så her at vi har problemet? hvis der er krav om det, er der
måske ikke noget at gøre?

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Fra : SoftMan Brian

Dato : 29-05-05 09:03

"Peter A." <peterandersen@mespilus.dk> wrote in message
> [...]
> nærmere i min lejekontrakt, og det er alment boligbyggeri. Jeg ved heller
> ikke om de eksisterer en decideret antenneforening.

Står der i lejekontrakten at det koster 300/md. i antenne?