Barn/Hund syg
Fra : Philips

Dato : 22-05-05 21:48

Hvis man har barn syg kan man på de fleste arbejdspladser ringe ind og melde
det som en sygedag.

Hvad hvis man har en hund, der er syg?

Den kræver samme opmærksomhed og pleje som et barn.

Kan man i henhold til loven kræve en dag fri der også?

Fra : bem

Dato : 22-05-05 21:50

Philips wrote:
> [...]
>
> Hvad hvis man har en hund, der er syg?
>
> Den kræver samme opmærksomhed og pleje som et barn.
>
> Kan man i henhold til loven kræve en dag fri der også?

Barns første sygedag er mig bekendt ikke en lovhjemlet ret. Det er en
overenskomstsikret ret, som nogle har og andre ikke har.
En hund er ikke et barn, selv om nogen synes at tro det. En hund er et dyr.
Hvad med fisks første sygedag? Fugleedderkops? Vandrende pinds?

/Bo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-05-05 22:01

In article <4290efcf$0$79456$14726298@news.sunsite.dk>, Philips wrote:
> Hvis man har barn syg kan man på de fleste arbejdspladser ringe ind og melde
> det som en sygedag.
>
> Hvad hvis man har en hund, der er syg?

Så smider du den vel til dyrlægen.

> Den kræver samme opmærksomhed og pleje som et barn.
>
> Kan man i henhold til loven kræve en dag fri der også?

du har ingen lovpligtig ret til barnets første sygedag. Det er alene
aftalt. Så aftal du med din arbejdsplads, at du kan blive hjemme og
passe din syge hund, eventuelt mod selv at betale.

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-05-05 01:01

Philips <a@b.c> wrote:

> Hvis man har barn syg kan man på de fleste arbejdspladser ringe
> ind og melde det som en sygedag.
>
> Hvad hvis man har en hund, der er syg?

Der er ikke noget i vejen for at din ansættelseskontrakt kan indeholde
en paragraf om hundens eller guldfiskens første sygedag. Det er blot at
tage det op næste gang vilkårene skal (gen)forhandles Hvis du er
omfattet af en kollektiv overenskomst, er det nok mere problematisk. Jeg
vil ikke forvente at hundens første sygedag er omfattet her.

--
Jesper Lund

Fra : Holst

Dato : 23-05-05 09:43

Philips wrote:

> Hvis man har barn syg kan man på de fleste arbejdspladser ringe ind og melde
> det som en sygedag.
>
> Hvad hvis man har en hund, der er syg?
>
> Den kræver samme opmærksomhed og pleje som et barn.

Så må du jo få din gamle mor til at passe den. Eller sætte den i
hundepension.

Fra : KNT

Dato : 23-05-05 21:40

"Philips" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad hvis man har en hund, der er syg?
>
> Den kræver samme opmærksomhed og pleje som et barn.
>
> Kan man i henhold til loven kræve en dag fri der også?

En hund er ikke et menneske!
Skyd den så er problemet løst.

Knud

Fra : Jens Jensen

Dato : 25-05-05 12:37

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> En hund er ikke et menneske!
> Skyd den så er problemet løst.
>
> Knud
Hvad er forskellen på et barn og en hund ? Begge dele er dyr !

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 13:26

Jens Jensen wrote:

> Hvad er forskellen på et barn og en hund ? Begge dele er dyr !

Ja, men dyret kan du få aflivet lovligt.

Fra : Holst

Dato : 25-05-05 13:32

Holst wrote:

> Ja, men dyret kan du få aflivet lovligt.

Ja, det var selvfølgelig hunden og ikke dyret, jeg ville have skrevet.

Fra : Søren G.

Dato : 26-05-05 08:41

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> wrote in message
> Hvad er forskellen på et barn og en hund ? Begge dele er dyr !

I det tilfælde som spørgeren har ridset op i denne tråd, er forskellen at en
hund ikke er omfattet af overenskomsten.
Derudover vil dit spørgsmål nok gøre sig bedst i dk.livssyn

--
Søren