Straf for brug af tåregas?
Fra : Philips

Dato : 22-05-05 08:16

Hvordan takseres straffen for de små lommeflasker tåregas i DK?

1 - Når man bliver taget med en i lommen
2 - Når man har truet en overfaldsmand med den?
3 - Når man har brugt den mod en overfaldsmand?

Bliver nogle af ovenstående tilfælde anført på ens straffeattest?

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-05-05 08:52

"Philips" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> Hvordan takseres straffen for de små lommeflasker tåregas i DK?
>
> 1 - Når man bliver taget med en i lommen

5000 kr. i bøde

> 2 - Når man har truet en overfaldsmand med den?

En dommer skal afgøre, om bestemmelserne om nødret er opfyldt. Hvis ikke:
Dom for trusler + 5000 kr. Hvis: 5000 kr. for overtrædelse af våbenloven.

> 3 - Når man har brugt den mod en overfaldsmand?

En dommer skal afgøre, om bestemmelserne om nødret er opfyldt. Hvis ikke:
Vold + 5000 kr. Hvis: 5000 for overtrædelse af våbenloven.

> Bliver nogle af ovenstående tilfælde anført på ens straffeattest?

Alle.

/Caspersen

Fra : Philips

Dato : 22-05-05 08:55

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote in message
> "Philips" <a@b.c> skrev i en meddelelse

> En dommer skal afgøre, om bestemmelserne om nødret er opfyldt. Hvis ikke:
> Dom for trusler + 5000 kr. Hvis: 5000 kr. for overtrædelse af våbenloven.

Pia Kærsgaard fik da kun en bøde på 3000.
Hun kom da heller ikke i retten eller blev anholdt.
Bliver man normal anholdt hvis man bliver taget med en tåregas på sig?

Hvorfra ved du i øvrigt at ovenstående er korrekt?

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-05-05 13:00

Philips skrev den 22-05-2005 09:55:

> Pia Kærsgaard fik da kun en bøde på 3000.
> Hun kom da heller ikke i retten eller blev anholdt.
> Bliver man normal anholdt hvis man bliver taget med en tåregas på sig?

Ikke alle sager skal forbi en dommer.
Når man accepterer politiets bødeforlæg, så betaler man bare.
Det er først når man gør indsigelser mod bødeforlægget, så kan man tage
en tur forbi domshuset.

Anholdelse sker - så vidt jeg er orienteret - kun når man virkelig har
gjort noget slemt og frihedsberøvelse er relevant i forbindelse med
efterforskning, forhør eller man er til fare for andre og/eller sig selv.

mvh

Carsten Riis

Fra : Philips

Dato : 22-05-05 21:45

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> [...]
> gjort noget slemt og frihedsberøvelse er relevant i forbindelse med
> efterforskning, forhør eller man er til fare for andre og/eller sig selv.

Men det er jo stort set det det modsatte af hvad C. Caspersen siger, nemlig
at man kategorisk skal forbi en dommer.

Jeg er ikke blevet meget klogere.

Så vidt jeg kan se får man en bøde på 1000, men jeg er i tvivl om denne vil
stå på ens straffeattest. En bøde for at køre for hurtigt udløser jo ikke en
plettet straffeattest.

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-05-05 10:10

Philips skrev den 22-05-2005 22:45:

> Men det er jo stort set det det modsatte af hvad C. Caspersen siger, nemlig
> at man kategorisk skal forbi en dommer.

Næh, Når du tager turen forbi dommeren, så er det fordi du ikke har
accepteret politiets bødeforlæg.

Er der overtrædelse af slem karakter som fx kan give frihedsstraf, så
skal man dog forbi en dommer.

> [...]
> stå på ens straffeattest. En bøde for at køre for hurtigt udløser jo ikke en

Har du læst:
http://www.politi.dk/da/borgerservice/straffeattest/

Efter min - ganske uprofessionelle vurdering:

Besiddelse af peberspray kommer ikke på straffeattesten, da det er en
overtrædelse af våbenloven
Trussel og/eller brug af peberspray. Det afhænger om man bliver dømt for
vold eller trusler om vold. Sker det overfor en overfaldsmand, så
anser jeg det dog som mindre sandsynlig, da brugen/truslen af peberspray
jo sker i en forsvarssituation. Det er dommeren der afgør om dit
forsvarsmiddel står mål med den trussel du har været udsat for.

Derudover er det altså helt din egen afgørelse om du har lyst til at
rende rundt med peberspray. Tænk lige på, at overfaldsmanden jo kan
overvinde dig og tage pebersprayen fra dig og bruge den imod dig.
Eller også netop stikke ud efter dig, når du begynder at spraye, hvilket
altså bare gør situationen værre.
Derudover skal du have pebersprayen sted på kroppen/jakken/tasken, hvor
du HURTIGT kan komme til den. Det duer jo ikke, at du skal arbejde dig
igennem din gucci-taske og rode rundt blandt læbestifter, tampax og
sminkespejle efter pebersprayen (altså i tilfælde af du render rundt med
den slags tilbehør).
Og du skal endelig ikke komme rendende bagefter og påstå, at du har fået
rådgivning her gruppen om, at du bare kan gå rundt og spraye folk i
hovedet med peberspray under dække af straffelovens nødretsparagraf.

mvh

Carsten Riis

Fra : Bo Warming

Dato : 03-06-05 07:46

"Philips" <a@b.c> wrote in message
> "Carsten Riis" <.@.> wrote in message

Pias hæderværdige CIVILE ULYDIGHED burde dommeren have givet betinget straf
for, højst.

Min autonome nevø blev sammen med sit slæng af grøn-hanekam-aktivister
kropsvisiteret og havde tåregasspray i lommen, idet han troede, at Jonni
Hansens femmandsbande render rundt på Vesterbro, for at tæve unge
venstreorienterede.(!)

Autonome betaler vist aldrig bøder, men det går i straffeattesten og kan
hindre job - ikke at jeg tror at tvangaktiveringerne af byboer bider så
meget på disse bistandsnydere, så de begynder at søge job.

Straffe for at eje og medbringe skydevåben og sprængstoffer er alt for små,
men tåregas er især til selvforsvar.Røveres indlemmelse af peberspray i
deres sortiment af ækle redskaber, kan vi ikke stoppe med bøder.

Fra : Jakob Johannessen

Dato : 22-05-05 09:25

> 5000 kr. i bøde

I "Vejledning om bødetakster i politisager" står besiddelse kun til 1000 kr,
ved godt at det er vejledende, og at der kan være andre omstændigheder, men
hvordan kommer du frem til at bøden er på 5000 kr??

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/C1991/1126760.htm

Fra : C. Caspersen

Dato : 22-05-05 13:27

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> hvordan kommer du frem til at bøden er på 5000 kr??

Kan se, at du har ret - måske har det været gentagelsesvirkningen. Pia
Kjærsgård fik 3000 kr i bøde jf. længere oppe i tråden. Jeg ved det ikke ;-(

/Caspersen