Abrahams pagtsvelsignelse
Fra : jørgen

Dato : 23-05-05 21:46

Mht. de forskellige pagte og deres indbyrdes forhold må man vel sige at
Jesus-pagten ikke har så meget at gøre med Sinai -pagten som den hænger
sammen med Abrahams pagt.

Gal 3:9 "Derfor velsignes de, som har troen, sammen med den troende
Abraham."

Abrahams velsignelse var at blive retfærdiggjort.
Og få Helligånden :

Gal 3:14 "for at velsignelsen til Abraham kunne nå ud til hedningerne i
Kristus Jesus, og vi ved troen kunne få Ånden, der var lovet os.

Det er rigtigt at der i Gal 3:13 står at vi er løskøbt fra lovens
forbandelse (og her må vel menes fra Sinai pagtens forbandelse 5 Mos 28) men
det betyder så ikke at vi automatisk får Sinai pagtens velsignelser 5 Mos 28
som nogen konkludere. For det fortsættes i Gal 3:14 "for at velsignelsen til
Abraham kunne nå ud til hedningerne i Kristus Jesus, og vi ved troen kunne
få Ånden, der var lovet os."

Vi har altså del i Abraham pagtens velsignelser. Ikke Sinai pagtens
velsignelser.

(i må gerne rette mig hvis i synes jeg vrøvler)

mvh jørgen.

Fra : Britt Malka

Dato : 23-05-05 22:20

On Mon, 23 May 2005 22:45:38 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Det er rigtigt at der i Gal 3:13 står at vi er løskøbt fra lovens
>forbandelse

Jeg har svært ved at forstå, at man poder sin tro på en eksisterende
tro, og herefter kalder denne tro for en forbandelse.

Som gøgen, der lægger sine æg i andres reder, og gøgeungerne herefter
skubber redens oprindelige fugleunger ud.

Det virker noget skizofrent på mig.

>(i må gerne rette mig hvis i synes jeg vrøvler)

Det synes jeg, ja, men det kan vel ikke være anderledes, hvis man skal
være kristen.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-05-05 07:51

Britt Malka skrev i eqh491d54meauarvan6av14d1iima62pub@4ax.com

> Jeg har svært ved at forstå, at man poder sin tro på en eksisterende
> tro, og herefter kalder denne tro for en forbandelse.

Nu er det jo altså ikke troen der kaldes en forbandelse i det skriftsted.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Cyril Malka

Dato : 25-05-05 08:43

On Mon, 23 May 2005 23:20:02 +0200
Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> Jeg har svært ved at forstå, at man poder sin tro på en eksisterende
> tro, og herefter kalder denne tro for en forbandelse.

Paulus har hæjst sandsynligt været gnostiker. Af den enkelte grund, har
han betragtet loven som at være en forbandelse da denne "holdt folk til
denne verden".

--

Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-05-05 01:51

Cyril Malka skrev Onsdag den 25. maj 2005 09:42 i beskeden
<20050525094247.4e9815d8@cylle> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Paulus har hæjst sandsynligt været gnostiker. Af den enkelte grund, har
> han betragtet loven som at være en forbandelse da denne "holdt folk til
> denne verden".

Paulus kan i hvert fald *aldrig* have været rabbinsk uddannet, for så ville
han være bekendt med 5. Mosebog 30:15-20, hvor der i 92-udgaven står:

=== citat ===
Se, jeg stiller dig i dag over for livet og lykken, døden og ulykken. Hvis
du lytter til Herren din Guds befalinger, som jeg giver dig i dag, og
elsker Herren din Gud, vandrer ad hans veje og holder hans befalinger og
love og retsregler, da skal du leve og blive talrig, og Herren din Gud vil
velsigne dig i det land, du skal ind og tage i besiddelse. Men hvis dit
hjerte vender sig bort, og du ikke vil høre, men lader dig forlede til at
tilbede andre guder og dyrke dem, så kan jeg i dag forsikre jer om, at I
vil blive udryddet. I vil ikke få noget langt liv på den jord, du skal tage
i besiddelse, når du nu går over Jordan. Jeg tager i dag himlen og jorden
til vidne imod jer: Jeg har stillet dig over for livet og døden,
velsignelsen og forbandelsen. Så vælg da livet, for at du og dine
efterkommere må leve, og elsk Herren din Gud, adlyd ham, og hold fast ved
ham! Så vil du leve og få et langt liv og bo på den jord, Herren lovede
dine fædre Abraham, Isak og Jakob at give dem.
=== citat slut ===

Eller 5. Mosebog 10:12-15:

=== citat ===
Og nu, Israel, hvad andet kræver Herren din Gud af dig, end at du skal
frygte Herren din Gud, vandre ad alle hans veje og elske ham og tjene
Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl, så du holder Herrens
befalinger og hans love, som jeg giver dig i dag, til bedste for dig selv.
Himlen og himlenes himmel og jorden med alt, hvad der er på den, tilhører
Herren din Gud. Alligevel var det kun dine fædre, Herren fattede kærlighed
til og elskede; det var jer, deres efterkommere, han udvalgte af alle
folkene, og sådan er det i dag.
=== citat slut ===

Det lyder ikke som en forbandelse, vel?

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-05 05:08

Henrik Vestergaard skrev i 42951cdd$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]
> Paulus kan i hvert fald *aldrig* have været rabbinsk uddannet, for så
> ville han være bekendt med 5. Mosebog 30:15-20, hvor der i 92-udgaven
> står:

Har du nogen som helst dokumentation for at Paulus ikke skulle være rabbinsk
uddannet eller at han ikke skulle være bekendt med de nævnte tekststeder?

Fra : Vidal

Dato : 26-05-05 21:16

Andreas Falck wrote:

> [...]
>

> Har du nogen som helst dokumentation for at Paulus ikke skulle være
> rabbinsk uddannet eller at han ikke skulle være bekendt med de nævnte

Gad vide om Paulus i det hele taget har eksisteret?

Jeg ved ikke, hvor vidt den jødiske sammenslutning
går i det spørgsmål. Hvorfor standse ved spørgsmålet
om Jesus' eksistens? Burde de ikke afskrive hele
NT som fiktion, skrevet af en eller anden listig
person i det første århundrede? Bedrag er jo ikke
noget ukendt fænomen, hverken nu eller dengang.

Folk er ofte nemme at narre.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Britt Malka

Dato : 26-05-05 21:34

On Thu, 26 May 2005 22:15:57 +0200, Vidal <Vidal@home.dk> wrote:

>Folk er ofte nemme at narre.

Især når de holder sig for øjne og ører.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 26-05-05 22:00

Vidal skrev Torsdag den 26. maj 2005 22:15 i beskeden
<42962e76$0$213$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

Nu kunne jeg - af dit indlæg - se, at AF var kommet med dette spørgsmål, som
kan besvares meget nemt. Alle hans 13 eller 14 breve/epistler (afhængig af
om man mener han evt. måtte have skrevet hebræerbrevet) er sit eget
vidnesbyrd om hans manglende forståelse og det manglende kendskab. *Derfor*
kan han ikke have været "rabbinsk uddannet" for evnen til at spørge indtil
man har forstået er *stærkt* integreret i den jødiske tro. Med andre ord:
konstruktiv kritisk sans er *roden* til forståelsen. Man skal ikke "bare"
tage alting på tro, men *forstå* hvorfor det er som det er...

Mange af de udtalelser der foreligger i Paulus' breve er *direkte* i
modstrid med teksten i de hebraiske skrifter, og derfor er det vel -
afhængig af livssynet - den tydeligste dokumentation for en kristen, der
således mener dette skulle være "autoritativt". Det hænger i hvert fald
ikke sammen med en korrekt forståelse af jødedommen...

> Gad vide om Paulus i det hele taget har eksisteret?

Godt spørgsmål.

Jeg har ikke kunne finde antydning af hans virkelige eksistens udover det
man finder i de græske skrifter - men måske nogen har et bud på det?

> [...]
> NT som fiktion, skrevet af en eller anden listig
> person i det første århundrede? Bedrag er jo ikke
> noget ukendt fænomen, hverken nu eller dengang.

Nej, enig.

Som man siger: "Verden vil bedrages"

Eller: "You can fool some of the people some of the time, but not all the
people all the time."

> Folk er ofte nemme at narre.

Nemmere end mange tør indrømme, og derfor er det vigtigt at være opmærksom
på det, for at undgå det sker for én selv...

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-05 23:15

Henrik Vestergaard skrev i 42963816$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

[ ... ]
> Mange af de udtalelser der foreligger i Paulus' breve er *direkte* i
> modstrid med teksten i de hebraiske skrifter,

At du allerede har taget alvorligt skade af din flirten med den malkanske
jødedom kan der ikke længere herske tvivl om.

Fra : Vidal

Dato : 27-05-05 19:15

Henrik Vestergaard wrote:

> Eller: "You can fool some of the people some of the time, but not all the
> people all the time."

Hehe, hvor sandt. Gamle Abraham havde ret ...

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-05-05 22:01

Vidal skrev i 42962e76$0$213$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> [...]
> om Jesus' eksistens? Burde de ikke afskrive hele
> NT som fiktion, skrevet af en eller anden listig

Jo det er jo den mestg almindelige farisæiske holdning.

Egentlig er det forkert at kalde nutidens "jødedom" for jødedom, da det jo
egentlig kun er en enkelt gren af jødedommen der i dag eksisterer, og den
gren er farisæiske sekt

Fra : Cyril Malka

Dato : 26-05-05 09:00

On Thu, 26 May 2005 02:51:24 +0200
Henrik Vestergaard <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

> Paulus kan i hvert fald *aldrig* have været rabbinsk uddannet, for så
> ville han være bekendt med 5. Mosebog 30:15-20, hvor der i 92-udgaven
> står:

Korrekt.

Og ja, det er utænkeligt at Paulus har været uddannet rabbi