Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon PowerShot S1 IS eller S2 IS
Fra : TDN

Dato : 20-05-05 17:32

Mit gamle IXUS fra 2001står for udskiftning og da jeg gerne vil have noget
mere optisk zoom end de 2X det gamle havde og 3X på de nye Ixus; har jeg
kigget på Canons PowerShot S1 IS. Jeg har læst de test jeg kunne finde på
nettet (kun S1 IS)og synes egentlig det lyder ok taget i betragtning af de
10x optisk zoom. Det negative ved kameraet er at det "kun" er 3,2 Mp og at
AF ikke er så hurtig ved motiver i bevægelse. Vil jeg opleve det voldsomt
langsomere end mit gamle IXUS 2,1Mp som jeg synes er ret langsomt og er de
3,2 Mpixel ikke nok når jeg normalt kun printer alm. billedstørrelse ud og
ikke kan forstille mig i større udskrifter end A5 og A4.

S1 IS koster ca. kr. 2.700 og den nye S2 IS ca. kr. 3700.

S2 IS har 5,0 Mp og lidt større display og bruger SD kort istedet for CF og
har 12X zoom. Jeg kan godt leve med det mindre zoom og CF kortet, men hvad
med hastigheden af AF'en og de flere MP og evt. andet; er det de kr. 1.000
værd. Jeg har som sagt ikke kunne finde nogen test af det nye S2 IS som kan
kaste lys over dette.

Nogen der kan bidrage med gode råd ?

Behov: foto af min datter på 2 år, en have fyldt med spændende fugle (her
skal zoomen bruges), de sædvanlige ferie, familiebilleder. Den vil køre mest
på Auto AF med mindre jeg bliver bidt af det og sætter mig bedre ind i de
manuelle indstillinger.

Hvis nogen har et af kameraerne må de gerne bidrage med deres oplevelse,
gode som dårlige...

På forhånd tak.

Mvh
Thomas

Fra : K

Dato : 20-05-05 20:13

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen der kan bidrage med gode råd ?

Når du nu er vant til et IXUS lommekamera så må det være svært at skulle til
at vænne sig til en større klump af et kamera, oveni købet med løs klap
foran linsen som du skal døje med, må jeg istedet "alternativt" anbefale dig
at kigge på Canon Digital IXUS 700 til 3300.- det kan ihvertfald ikke skade
lige at kigge på det

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126522

IXUS 700 også kaldet SD500 ...check samples her
http://www.dpreview.com/reviews/canonsd500/

> [...]
> skal zoomen bruges), de sædvanlige ferie, familiebilleder. Den vil køre
> mest på Auto AF med mindre jeg bliver bidt af det og sætter mig bedre ind

Du siger feriebilleder ...der er IXUS 700 lettest at have med sig !
Hvis du absolut vil over i 12x zoom ja så er S2 oplagt valgmulighed, men
IXUS700 har faktisk gode egenskaber mht.dens 3x optiske zoom, man bliver
overrasket, da der jo samtidig er tale om hele 7,1 mpix op imod S2's 5 mpix
!
Skal man nævne en fordel ved S2, så bruger det alm. AA size batterier, dem
kan man altid købe sig til på ferietur, hvis de opladelige AA batterier ( et
must ) er gået tør som man har med sig !

Held og lykke med dit valg

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 20-05-05 21:50

"K" <k@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> kan man altid købe sig til på ferietur, hvis de opladelige AA batterier
> ( et must ) er gået tør som man har med sig !

Tjah som K skriver: Det er en hel anden fornemmelse med et S1 og endnu mere
et S2 end med et lommekamera.
Men hvis du virkelig vil fotografere fugle, er der ingen vej udenom 10x
eller 12x zoom.
Man kan godt have S1 i en jakkelomme men ikke i en bukselomme. S2 er ca. 10
mm mindre dyb, så det bliver lidt sværere at have i lommen.
Du skal i hvert fald ikke købe det uden at prøve at proppe det i din
jakkelomme først.
Den største fordel ved S1/S2 er deres videofunktion. Den kan virkelig
bruges. Men kræver store hukommelseskort.

S1'eren er et vidunderligt kamera, hvis man kan acceptere størrelsen. Men
det er berygtet for sin dårlige autofokus (specielt i dårlig belysning). Men
der er mulighed for manuel fokusering. Hvis man kan vænne sig til det eller
hvis man kun har behov for at skyde i ordentligt lys så kan det nemt blive
et kamera man vil blive virkelig glad for. Efter min mening er det det
ideelle familie og feriekamera.
Det ligger fantastisk i hånden, og det har en speciel feature med skærmen,
der kan klappes ud, ligesom på et videokamera. Det er en funktion man
virkelig værdsætter, når først man har vænnet sig til at bruge den.

Du bør også overveje Panasonic FZ5, som fysisk minder om S1. Men det har
ikke de autofocusproblemer og er også et rigtigt lækkert kamera, som nemt
kan være i en jakkelomme.
Om det ny S2 vil være bedre end Panasonic, kan vi nok ikke vide noget
sikkert om, før kameraet kommer på gaden om små 14 dage.

Jeg er en lille smule modstander af IXUS (jeg har selv et - som jeg er meget
glad for) fordi man altid er rystende nervøs for, at det skal smutte ud af
hånden. Jeg ved at mange andre har den samme opfattelse. (Se f.eks.
Jyllandsposten i går) Det er til gengæld nok det eneste udbredte ankepunkt.
Bortset fra prisen, som jeg synes er for høj.
Men jeg vil stadig holde på, at hvis man vil fotografere dyreliv, er der
ingen vej udenom 10-12x zoom. Utallige er de billeder jeg er kommet hjem
med, taget med mit 3x zoom lommekamera, af sjove fugle og rådyr, som stort
set kun er til skraldespanden, eller til at lege "find Holger" med.

Held og lykke
Jesper

Fra : TDN

Dato : 21-05-05 07:23

"Jesper Sørensen" <portmate@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> med, taget med mit 3x zoom lommekamera, af sjove fugle og rådyr, som stort
> set kun er til skraldespanden, eller til at lege "find Holger" med.

Jeg fandt igår aftes flere produktomtaler af S2 og der skriver de at
"dårligdommene" fra S1 er rettet i S2 blandt andet er hastigheden af
autofokusen øget med ca. 45% i forhold til S1. Jeg er også interreseret i
videofunktionen som får ros alle steder fra. Mht. til mit gamle IXUS så er
mindst dobbelt tykt som et nyt IXUS 50. Jeg var noget chokeret over at se
hvor lille og tyndt et IXUS er og kan godt blive lidt bekymret over om mine
store grabber har motorikken til sådan noget småtteri. Så lige nu tror jeg
at jeg hælder mest til S2.

Mvh
Thomas

Fra : K

Dato : 21-05-05 08:58

> [...]

> hvor lille og tyndt et IXUS er og kan godt blive lidt bekymret over om
> mine store grabber har motorikken til sådan noget småtteri. Så lige nu

Hehe ...
jeg kan høre på det hele at du skal have det S2is, med de store hænder du
har er der kun et kamera der dur, kom så afsted, ud og køb det

Fra : K

Dato : 21-05-05 09:02

"Jesper Sørensen" <portmate@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du skal i hvert fald ikke købe det uden at prøve at proppe det i din
> jakkelomme først.

Host ..host, husk bagefter at stille det tilbage på hylden

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 21-05-05 16:08

On Fri, 20 May 2005 18:31:30 +0200, TDN wrote:

> Hvis nogen har et af kameraerne må de gerne bidrage med deres oplevelse,
> gode som dårlige...

Jeg har haft et S1 i et års tid og er rigtigt glad for det, men
vil hellere have et S2 Mine oplevelser med kameraet har jeg
skrevet om i en anmeldelse på www.geekculture.dk (søg på canon s1).

--
Stig

Fra : TDN

Dato : 21-05-05 16:17

"Stig H. Jacobsen" <stighj-nospam@FJERNES_gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft et S1 i et års tid og er rigtigt glad for det, men
> vil hellere have et S2 Mine oplevelser med kameraet har jeg
> [...]

Jeg læste den faktisk i går aftes da jeg Googlede rundt efter reviews,
udemærket beskrivelse af dine oplevelser. Den og par andre's gjorde faktisk
jeg har bestemt mig for S2'eren især fordi AF er blevet hurtigere og nogle
af de andre ankepunkter er blevet rettet i det nye S2. Især fordi det skal
bruges til fugle og min datter på 2 år, ingen af dem er til at overbevise at
de skal stå stille.....

Mvh
Thomas

Fra : Leif

Dato : 21-05-05 19:25

"Stig H. Jacobsen" <stighj-nospam@FJERNES_gmail.com> wrote in message

> Jeg har haft et S1 i et års tid og er rigtigt glad for det, men
> vil hellere have et S2 Mine oplevelser med kameraet har jeg
> [...]

Jeg har også et ok fungerende S1. Træls er det med den sløve AF ( dog mest
ved 10x zoom).

Er deer nogen der kender til om der evt- kommer en opdatering til det, når
de nu har løst det med S2 ?
/Leif

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 21-05-05 22:06

"Leif" <DrlykkesSLETMIG@mail.dk> wrote in message

> [...]
> ved 10x zoom).
>
> Er deer nogen der kender til om der evt- kommer en opdatering til det, når

Hej Leif.

Så vidt jeg har forstået. Er det en ny processor DIGIC II, som ligger til
grund for, at nu kan lade sig gøre at fokusere lige så hurtigt som
konkurrenterne. Den er vist også hovedårsagen til de 2,4 fps!!!
Så man skal nok desværre ikke forvente opdateringer til S1'eren.
Men S1 vil nok stadig have en stor og trofast fan-skare. For det første pga
CF kortene, som stadig er noget billigere end SD, og med større kapacitet.
Dernæst pga størrelsen. S1 er virkeligt et elegant lille kamera, som
alligevel kan utroligt mange ting, blot man kender dets begrænsninger.
Se f.eks. dette billede af en sattelit!!!??:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=12820258
Jeg har forstået at mange brugere af dette kamera, har lært sig at fokusere
manuelt i tricky situationer.

mvh jesper

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-05-05 19:11

TDN skrev den 20-05-2005 18:31:

> Hvis nogen har et af kameraerne må de gerne bidrage med deres oplevelse,
> gode som dårlige...

Tja, jeg har S1is og meget glad for den.

Auto-funktionerne tja tjo, det kunne være bedre på s1'eren. Og det kan
man jo læse sig til, at det er blevet i 2'eren.

mvh

Carsten Riis

Fra : peter

Dato : 24-05-05 15:00

> Hvis nogen har et af kameraerne må de gerne bidrage med deres oplevelse,
> gode som dårlige...

Jeg gik fra IXUS til S1 IS for nogle måneder siden.
S1'eren er som sagt noget større -men har en masse features -jeg kan
specielt godt lide at man selv kan indstille lukketid/blænde samt de 10x
zoom.
Ved dagslys er autofokusen ca. lige så hurtig som på IXUS'en, men ved
svagt lys har S1'en meget svært ved at fokusere (pga. manglende
hjælpelys), hvilket kan være frustrerende -så jeg benytter stadig
IXUS'en ved svagt lys.

S1'eren er et dejligt kamera men mit råd er at beholde IXUS'en som
supplement (det ligger også bedre i lommen).

Jeg kender endnu ikke så meget til S2 -så jeg ved ikke om de har løst
fokus problemerne.

/Peter