menu med ren css??
Fra : Tidemann

Dato : 23-05-05 00:35

Hej NG

Jeg så forleden dag en menu lavet med ren scc, bestående af roser! Jeg ville
gerne se lidt nærmere på den igen, men kan ikke finde indlægget. Jeg kan ikke
engang huske hvilken gruppe det var i ;((

Er der en der ved det??

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 23-05-05 08:27

Tidemann wrote:
> [...]
> gerne se lidt nærmere på den igen, men kan ikke finde indlægget. Jeg kan ikke
> engang huske hvilken gruppe det var i ;((

Det er godt nok ikke en menu, men det den her?
http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/hover/default.html

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 23-05-05 09:13

"Martin Hintzmann Andersen" skrev

> Det er godt nok ikke en menu, men det den her?
> http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/hover/default.html

Tusind tak, det var lige den. ;))
Den kunne vel laves til en menu, mon ikke?
Jeg vil prøve.......................

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 23-05-05 09:23

Tidemann wrote:

> Tusind tak, det var lige den. ;))
> Den kunne vel laves til en menu, mon ikke?

Jo, det har de ihvertfald gjort noget lignende hos ALA:
http://www.alistapart.com/articles/imagemap/

Du kan se final eksempel her:
http://www.alistapart.com/d/imagemap/example2.html

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-05-05 09:40

Den Mon, 23 May 2005 09:26:58 +0200, skrev Martin Hintzmann Andersen:

>Det er godt nok ikke en menu, men det den her?
>http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/hover/default.html

Det ligner noget jeg kan bruge, men jeg kan ikke helt gennemskue hvad
der sker. Hvad gør f.eks. <span>Blomster</span>?

Og hvad betyder dette:
#imgFlowers span {
display:none;
}

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 23-05-05 10:06

Kurt Hansen wrote:

> Det ligner noget jeg kan bruge, men jeg kan ikke helt gennemskue hvad
> der sker. Hvad gør f.eks. <span>Blomster</span>?

> [...]

Det er ikke 100% perfekt, men det gør siden tilgængelig over for
søgemaskiner, tekst- og tale browsere, som ikke benytter CSS.

De vil blot opfatte det som et almindeligt link.

Span elementet bruges blot til at omklamre tekst og der efter skjule den.

Der hvor løsningen ikke holder 100% vand er når CSS er sat til, men
billedet ikke bliver hentet, i såfald vil brugeren ikke have nogen
identifikation af at han/hun kan klikke på linket.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 23-05-05 10:28

> [...]

> billedet ikke bliver hentet, i såfald vil brugeren ikke have nogen
> identifikation af at han/hun kan klikke på linket.

Man kan vel i princippet godt undvære span?

#imgknap {
background-image: url(knap.gif); width: 196px; height: 19px; display:block;}
#imgknap:hover, #imgknap:focus {background-position: -197px 0;}

Og lave en liste med links................
<ul>
<li><a id="imgknap" title="Præsentation af Honey"
href="presentation-honey.html"></a></li>
<li><a id="imgknap" title="Foto af Honey"
href="fotoalbum-honey.html"></a></li>
</ul>

Det vil vel virke bedre end med en JavaScript menu, eller hvad??
Så man kan bevare rollovereffekten!
Eller er jeg helt galt på den? ;)

Fra : Tidemann

Dato : 23-05-05 10:34

Hovsa!! Der skal selvfølgelig være id nr. til hvert billede! ;0))

<ul>
<li><a id="imgknap1" title="Præsentation af Honey"
href="presentation-honey.html"></a></li>
<li><a id="imgknap2" title="Foto af Honey"

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 23-05-05 10:35

Tidemann wrote:

> Man kan vel i princippet godt undvære span?

Hvis CSS og/eller billeder er slået fra, hvordan vil du så navigere
menu'en? Den vil heller ikke være tilgængelig for tekst- og tale browsere.
Uden at kende logikken i søgemaskiner, vil jeg også tro at du får en
dårligere placering, hvis linket er tomt.

Jeg har lavet et nyt eksempel som benytter sammen effekt, den er lidt
mere omfattende, men virker tilgengæld uden billeder.

http://localhost/hintzmann/testcenter/css/hover/default2.html

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 23-05-05 10:53

> Hvis CSS og/eller billeder er slået fra, hvordan vil du så navigere
> menu'en? Den vil heller ikke være tilgængelig for tekst- og tale browsere.

Næ, det har du ret i. ;)

> Jeg har lavet et nyt eksempel som benytter sammen effekt, den er lidt
> mere omfattende, men virker tilgengæld uden billeder.
>
> http://localhost/hintzmann/testcenter/css/hover/default2.html

Linket virker ikke?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 23-05-05 10:49

Tidemann wrote:

> Linket virker ikke?

Det kan jeg godt forstå, det er mit localhost link. Prøvet istedet mit
online link her:

http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/hover/default2.html

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 23-05-05 11:16

> Det kan jeg godt forstå, det er mit localhost link. Prøvet istedet mit
> online link her:
>
> http://www.hintzmann.dk/testcenter/css/hover/default2.html

;))

Skal Blomster ikke stå inden i <span></span> ?

Blomster<span></span>
</a>

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 23-05-05 11:59

Tidemann wrote:

> ;))
>
> Skal Blomster ikke stå inden i <span></span> ?

Nej, det er span elementet der rent faktisk er billedet, det bliver så
absolute positioneret oven på teksten i linket.

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 23-05-05 12:21

"Martin Hintzmann Andersen" skrev i

> Nej, det er span elementet der rent faktisk er billedet, det bliver så
> absolute positioneret oven på teksten i linket.

Ok & tak ;)

Fra : Tidemann

Dato : 23-05-05 17:53

> "Martin Hintzmann Andersen" skrev

> Ok & tak ;)

Øv, jeg kan ikke bruge det alligevel!
Mine knapper er jo transparente, (på ragdollys-cat-link) så man kan se teksten
igennem!
Det ser ikke lige så smart ud ;(

Men hvor mange har monstro billeder slået fra?

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 23-05-05 17:58

Tidemann wrote:

> [...]
> igennem!
> Det ser ikke lige så smart ud ;(
>

> Men hvor mange har monstro billeder slået fra?

Det ved jeg ikke. Men med din målgruppe og besøgsantal, så er risikoen
nok meget lille, så jeg vil anbefale dig at du bruger eksempel 1.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 23-05-05 10:37

Tidemann wrote:

> Det vil vel virke bedre end med en JavaScript menu, eller hvad??

Hvis muligt synes jeg man bør undgå javascript, men menuer kan sagtens
være tilgængelige selvom de benytter JS.
Her er et træ ala stifinderen, men er fuld tilgængelig selv uden javascript:
http://www.hintzmann.dk/articles/htree/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 23-05-05 10:58

> [...]
> være tilgængelige selvom de benytter JS.
> Her er et træ ala stifinderen, men er fuld tilgængelig selv uden javascript:

De menuer jeg har på www.ragdollys-cat-link.dk og www.dhejne.dk
er også tilgængelige, men rolloverfunktionen virker ikke. Det ville jeg lave
med den anden. ;))

--
Venlig hilsen
Marianne