Irriterende mellemrum mellem divs i IE
Fra : John Kjoller

Dato : 17-05-05 22:20

Kan nogen regne ud, hvorfor jeg får et mellemrum mellem menuen og den nedre
del af denne test-side:

http://www.csb-island.dk/ny/noframes/main.php?vis=csbprae&fraindex=ja

Det er tilsyneladende kun i IE. (det fungerer i FF og Opera)

??

Kh
John

Fra : Christoffer

Dato : 17-05-05 22:28

> [...]
>
> http://www.csb-island.dk/ny/noframes/main.php?vis=csbprae&fraindex=ja
>
> Det er tilsyneladende kun i IE. (det fungerer i FF og Opera)
Nu har jeg ikke kigget din kode igennem, men kunne meget nemt være padding.
Sæt padding:0px hvor der ingen padding skal være, default-værdien for
padding er ikke ens i alle browsere, så med mindre noget defineret er jo det
der tæller.

--
Christoffer

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 17-05-05 22:32

On Tue, 17 May 2005 23:20:07 +0200, John Kjoller
<john@skrivikkedette-basix.dk> wrote:

> [...]
>
> http://www.csb-island.dk/ny/noframes/main.php?vis=csbprae&fraindex=ja
>
> Det er tilsyneladende kun i IE. (det fungerer i FF og Opera)

Der hvor du afslutter din <div id="menu"> har du et mellemrum inden.
Sæt det hele op på én linie, så virker det.

Koden ser i øvrigt væsentligt pænere ud, i forhold til noget af det du
sendte tidligere.

--
Ryan Kristensen

Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 00:15

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.invalid> skrev
> Der hvor du afslutter din <div id="menu"> har du et mellemrum inden.
> Sæt det hele op på én linie, så virker det.

Tusind tak. det virkede søreme.

Næste problem: Bemærk at baggrunden i den nederste del passer fint fint til
menuen.

Men det gør den ikke i FF og heller ikke i Opera.

Jeg har forsøgt at placere baggrunden (fixed) - centreret, og i toppen. -
Fordi jeg troede at den så ville gå efter toppen af den div, den er placeret
i.
Men i FF og Opera ser det ud til at den placerer sig i toppen af den
overordnede div.....

Hvorfor nu det??

Kh
john

Fra : Per Rasmussen

Dato : 18-05-05 00:09

John Kjoller wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> http://www.csb-island.dk/ny/noframes/main.php?vis=csbprae&fraindex=ja
>
> Det er tilsyneladende kun i IE. (det fungerer i FF og Opera)

Du blander både html og xhtml sammen, mens du kører med doctype 4.0, det var et
sted du kunne starte

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 00:22

"Per Rasmussen" <jeg@skalgivedig.dk> skrev
> Du blander både html og xhtml sammen, mens du kører med doctype 4.0, det
> var et
> sted du kunne starte

Det var bestemt ikke meningen at blande xhtml ind i det.
Jeg kender desværre ikke xhtml (har tænkt at kigge på det en dag - men er
ikke nået dertil endnu). - Så det er ikke tiltænkt.
Hvad er det der er xhtml?

Jeg prøver at tvinge mig selv til at skrive med småt, og at skrive f.eks <br
/> istedet for bare <br> - og diverse andre tags med "korrekt" lukning - for
det tilfælde at jeg en dag skulle få lært xhtml. Men det er også det
nærmeste jeg kan komme det lige nu.

Og så nævner du doctype 4.0 ... endnu et svagt punkt her hos mig. Jeg vil
rigtig gerne vide mere om det. Hvad er det nu lige du mener med det.
Hvad er der galt med det, og hvad skal jeg gøre ved det?

Kh
John

Fra : Benny Nissen

Dato : 18-05-05 00:28

John Kjoller wrote:

> [...]
> /> istedet for bare <br> - og diverse andre tags med "korrekt" lukning - for
> det tilfælde at jeg en dag skulle få lært xhtml. Men det er også det

I xhtml skal alle tags afsluttes.

--
Benny

Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 11:16

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev

> I xhtml skal alle tags afsluttes.

Nåe... ja - det ved jeg. Men er det et problem at bruge det?
Jeg gør det såmænd bare for at vænne mig selv til det - eftersom jeg gætter
på at jeg kommer til at bruge xhtml engang ude i fremtiden.

Kh
john

Fra : Benny Nissen

Dato : 18-05-05 12:12

John Kjoller wrote:

> Nåe... ja - det ved jeg. Men er det et problem at bruge det?
> Jeg gør det såmænd bare for at vænne mig selv til det - eftersom jeg gætter
> på at jeg kommer til at bruge xhtml engang ude i fremtiden.

Næh, det er ikke direkte et problem, men dine sider kan ikke valideres,
hvis du ikke følger den standard du har valgt at skrive efter.

p.s. har du selv lavet jeres musikside (basix.dk) ?

--
Benny

Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 14:26

"Benny Nissen" <news@bennynissen.dk> skrev
> p.s. har du selv lavet jeres musikside (basix.dk) ?

Jeg troede faktisk godt jeg kunne validere.... Jeg har kørt validering med
w3 - og får ingen fejl.....
Måske gør jeg det ikke rigtigt?
Jeg går på http://validator.w3.org/ - gemmer en "vis kilde" af mine sider,
og bruger upload-file funktionen på w3c - og får ingen fejl ??

ang. basix.dk:
Argh! Jeg frygtede det spørgsmål. - Ja.... deværre. Det er fra før jeg
begyndte at interessere mig for at lære det ordentligt.
Ligeså snart jeg får luft, og lyst, - bliver der lavet en ny side til os,
også.

John

Fra : Benny Nissen

Dato : 18-05-05 14:51

John Kjoller wrote:

> [...]
> begyndte at interessere mig for at lære det ordentligt.
> Ligeså snart jeg får luft, og lyst, - bliver der lavet en ny side til os,

Det skal du nu ikke frygte. Ikke at siden helt lever op til dagens
standard, men jeg synes ret godt om musikken I laver.
Jeg er jo selv musiker - dog ikke helt samme genre
www.2shy.dk

<ot>
Er der ikke en af bandmedlemmerne der er fra Give eller omegn ?
</ot>

--
Benny

Fra : John Kjoller

Dato : 18-05-05 15:22

> [...]

> www.2shy.dk
>
> <ot>
> Er der ikke en af bandmedlemmerne der er fra Give eller omegn ?

Tak.
Det var da rart at jeg slap for slagtekniven i denne omgang.

Jo, Toke er fra Thyregod. Det er vist ikke så langt fra Give?

Kh
john

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-05 01:11

John Kjoller wrote:

> Jeg troede faktisk godt jeg kunne validere.... Jeg har kørt
> validering med w3 - og får ingen fejl.....

Måske fordi du ikke har sat en url på din DTD. Validatoren ved ikke rigtigt,
hvad den skal sammenligne din kode med.

Din dtd ser sådan ud:

Den bør se sådan ud:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Bemærk ændringen fra 4.0 til 4.01 og fortsættelsen efter //EN".

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : John Kjoller

Dato : 19-05-05 10:33

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev
> [...]
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> Bemærk ændringen fra 4.0 til 4.01 og fortsættelsen efter //EN".

Tak. Det er hermed noteret.
Har lige prøvet at validere igen.... Og jeg får stadig ingen fejl??

TILGENGÆLD, ser siden nu ad H.... til.

Prøv at se:
http://www.csb-island.dk/ny/eng/frame.php?vis=csbprae&fraindex=ja

Hvorfor nu det? - Det fungerede fint før, og det validerede.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-05 11:26

John Kjoller skrev:

> http://www.csb-island.dk/ny/eng/frame.php?vis=csbprae&fraindex=ja
>
> Hvorfor nu det? - Det fungerede fint før, og det validerede.

Forskellen skyldes formentlig at din doctype nu trigger standardmode -
så siden bliver vist som den bør ifølge standarderne.

Der er nogle fejl i din iframe-kode - du angiver følgende i
style-parameteren: style="width:700; height:100%;"

Alle tal (undtagen 0) skal i css have en enhed sat på - du skal altså
skrive width: 700px; i stedet for width:700. Derudover får du formentlig
problemer med højdeangivelsen på 100%. Jeg har ikke tjekket hvad du
sætter omgivelserne til, men du skal som minimum definere en fast højde
på det omgivende element.

Du bør i mine øjne angive højde og bredde på iframen direkte i
html-koden. Selv om det kan angives med css, er størrelsen på erstattede
elementer (som iframe og img m.fl.) i min erfaring egenskaber man bør
sætte direkte i html-koden.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 18-05-05 02:26

Hov!!

Jeg har lige svaret på dit spørgsmål længere nede.
Jeg havde ikke set det nye indlæg! ;((

Hvis du har lyst kan du jo læse mit svar......................

--
Venlig hilsen
Marianne