scroll i frame
Fra : MooreHojer

Dato : 17-05-05 18:32

Hej NG

Jeg ved godt at man ikke må bruge frames og er selv modstander af det,
men har i dette tilfælde valgt at gøre det alligevel, så i behøver ikke
moralprædike for mig, jeg kender godt remsen.

Og når det er overstået så til mit spørgsmål.
Jeg har lavet en lille billedgaleri i frames, men har et "sjovt" lille
problem med scroll i den ene frame. Scoll er sat til auto og det er
meningen af den lodrette skal være der, men ikke at den vandrette skal
være der.
Det fungere også fint i FF, men i IE bliver den vandrette ved med at
være der og vise at den ikke er stor nok selv om framens brede er sat
til mere end indholdet fylder.
Hvad skyldes dette? Er der evt. nogen der kan hjælpe mig med at fikse
det?

Siden kan ses på www.moorehojer.dk/lejr/se_billeder.html

På Forhånd Tak!

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-05 16:55

MooreHojer wrote:

> Siden kan ses på www.moorehojer.dk/lejr/se_billeder.html

Hvad er den dybere mening med at linke til et billede på 2608X1952 px, når
det kun skal vises i 580x435 px?

Ud over det unødige pladsforbrug på din server giver det også en unødig
belastning af nettet, når brugerne skal hente billederne.

Åbn billederne i et grafikprogram og reducer størrelsen til hvad du vil
vise dem i.
___

Dit problem med vandret scroll i IE:

Du har i dit frameset en definition 150px, 100% - det dur ikke, det skal
være '150,*' dvs. uden px og med jokertegn efter kommaet.

Desuden har du i den venstre ramme (som altså er 150px bred) en <div
id="thumbnails">, som du i css har defineret til 120 px. Med IE's default
padding på siden + en scrollbar mangler der lidt. Prøv at fjerne den bredde
på #thombnails, du har ikke brug for den.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : MooreHojer

Dato : 18-05-05 17:11

> Hvad er den dybere mening med at linke til et billede på 2608X1952 px,
> når
> det kun skal vises i 580x435 px?

Det er foreløbigt kun en skabelon, i den færdige bliver billedet lidt
større end 580x435.

> Ud over det unødige pladsforbrug på din server giver det også en
> unødig
> belastning af nettet, når brugerne skal hente billederne.

Det færdige resultat skal ikke ligge på web, men på en cd.

> Åbn billederne i et grafikprogram og reducer størrelsen til hvad du
> vil
> vise dem i.

Det gør jeg så.

> Du har i dit frameset en definition 150px, 100% - det dur ikke, det
> skal
> være '150,*' dvs. uden px og med jokertegn efter kommaet.

Ok, det lyder jo logisk nok nu du siger det.

> [...]
> default
> padding på siden + en scrollbar mangler der lidt.

Ok, det gør jeg så.

> Prøv at fjerne den bredde på #thombnails, du har ikke brug for den.

Skal straks ske, det er bare et levn fra et andet design, som jeg ikke
har fået fjernet.

Fra : MooreHojer

Dato : 18-05-05 20:43

> Du har i dit frameset en definition 150px, 100% - det dur ikke, det
> skal
> være '150,*' dvs. uden px og med jokertegn efter kommaet.

Er gjort.

> [...]
> bredde
> på #thombnails, du har ikke brug for den.

Er også gjort...

....men problemet er ikke forsvundet

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-05 00:57

MooreHojer wrote:

> ...men problemet er ikke forsvundet

Prøv at ændre

body {margin: 0px;}

i css for den venstre ramme til

body {margin: 0px; padding: 0}

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : MooreHojer

Dato : 19-05-05 07:40

> Prøv at ændre
>
> body {margin: 0px;}
>
> i css for den venstre ramme til
>
> body {margin: 0px; padding: 0}

Det hjælper heller ikke...

....men jeg har fundet ud af hvad der hjælper
Hvis jeg fjerne nogle af billederne sådan at der heller ikke kommer en
lodret scroll, så forsvinder den vandrette også.
Det samme sker hvis jeg i den højre ramme indsætter 2x <br> over
billeder, så kommer der både en vandret og en lodret scroll.

Så det ser ud til det ikke er et html/css problem, men simpelt hen bare
endnu en af grundene til at man bør droppe IE.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-05 23:14

MooreHojer wrote:

> Så det ser ud til det ikke er et html/css problem, men simpelt hen
> bare endnu en af grundene til at man bør droppe IE.

Eller frames?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/