slrn / win32 console tegnsæt
Fra : Kristian Thy

Dato : 17-05-05 20:44

Jeg kører slrn under Windows XP, og har det problem at æ, ø og å ikke
bliver vist ordentligt men som <græsk my>, <gradtegn> og <Q med tilde
over>. Er der nogen der ved hvordan man kommer med en besværgelse der
kan få de rigtige tegn frem - evt. en codepage der kan sættes i den
..bat-fil jeg starter slrn med?

--
\\kristian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 17-05-05 22:30

Kristian Thy wrote:

> [...]
> over>. Er der nogen der ved hvordan man kommer med en besværgelse der
> kan få de rigtige tegn frem - evt. en codepage der kan sættes i den

Jeg ved ikke meget om det, men handler det ikke bare om at lave de
rigtige(TM) regionale indstillinger i kontrolpanelet?

Jeg kører slrn på en engelsksproget (men "regionaliseret" til dansk)
Windows XP uden videre.

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-05-05 22:39

Quoth Lars Stokholm:
> Jeg ved ikke meget om det, men handler det ikke bare om at lave de
> rigtige(TM) regionale indstillinger i kontrolpanelet?

ÆØÅæøå virker fint i konsollen ellers, så jeg gik ud fra det var et
problem med slrn. Hvad er dine settings for charset og sår'n i slrn.rc?

--
\\kristian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-05-05 00:25

Kristian Thy wrote:

> ÆØÅæøå virker fint i konsollen ellers

Hmm. Det smager lidt af et problem jeg havde på Linux, men det
skyldtes at konsollen brugte UTF-8 og slrn ISO-8859-1. Det er
jo nok ikke problemet her.

Hvis du selv har oversat slrn, har du så oversat den med
SLRN_HAS_MIME 1 (i slrnconf.h)?

> så jeg gik ud fra det var et problem med slrn.
> Hvad er dine settings for charset og sår'n i slrn.rc?

Jeg har kun én af den slags indstillinger, men den vedrører kun
afsendelse af indlæg (set editor_uses_mime_charset 1), og det er
ikke det der er problemet, forstår jeg.

'use_mime' rører jeg ikke, så den står til standard (5).

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-05-05 09:59

Quoth Lars Stokholm:

> [...]
> jo nok ikke problemet her.
>
> Hvis du selv har oversat slrn, har du så oversat den med

Jeg kører med win32-binæren fra slrn.org.

Hum.

Jeg har en linie der siger:

   set charset isolatin

Den har du ikke?

--
\\kristian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-05-05 11:09

Kristian Thy wrote:

> Jeg har en linie der siger:
>
>    set charset isolatin
>
> Den har du ikke?

Nix. Du skal bruge ibm850 eller slet ikke sætte den. ibm850 er
standard på Windows-platforme.

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-05-05 11:15

Quoth Lars Stokholm:

> Nix. Du skal bruge ibm850 eller slet ikke sætte den. ibm850 er
> standard på Windows-platforme.

Eminent. Med ibm850 vises µ°Õ i slrn. Men nu vises de til gengµld som
noget helt andet i den tekst fra dig jeg har quotet herover nÕr jeg
editerer i vim

NÕ, det er da til at leve med - tak for hjµlpen!

--
\\kristian

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-05-05 11:19

Quoth Kristian Thy:

> [...]
> editerer i vim
>
> NÕ, det er da til at leve med - tak for hjµlpen!

Og sÕ alligevel ikke ... nu vises µ°Õ i de gamle indlµg (inklusiv mine
egne), men det jeg lige postede her har de falske tegn. Gad vide om det
nu er vim der er problemet.

--
\\kristian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-05-05 13:22

Kristian Thy wrote:

> Og sÕ alligevel ikke ... nu vises µ°Õ i de gamle indlµg (inklusiv mine
> egne), men det jeg lige postede her har de falske tegn. Gad vide om det
> nu er vim der er problemet.

Det tror jeg. Prøv 'set editor_uses_mime_charset 1'.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-05-05 13:29

Lars Stokholm wrote:

> Det tror jeg. Prøv 'set editor_uses_mime_charset 1'.

Det kom lidt forkert ud. Vim er ikke i sig problemet, men slrn
skal vide at den skal konvertere fra Vims isolatin til slrns
ibm850... Tror jeg... Ja, det er vist rigtigt.

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-05-05 16:00

Quoth Lars Stokholm:

> Det kom lidt forkert ud. Vim er ikke i sig problemet, men slrn
> skal vide at den skal konvertere fra Vims isolatin til slrns
> ibm850... Tror jeg... Ja, det er vist rigtigt.

Det er vist faktisk ganske rigtigt: ÆØÅæøå

Takker mange gange.

--
\\kristian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-05-05 16:36

Kristian Thy wrote:

> Det er vist faktisk ganske rigtigt: ÆØÅæøå
>
> Takker mange gange.

Ingen Õrsag.

(Joke... ;))

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-05-05 16:54

Quoth Lars Stokholm:

> Ingen Õrsag.
>
> (Joke... ;))

Du er en ond, ond mand!

--
\\kristian

Fra : Lars Stokholm

Dato : 18-05-05 17:13

Kristian Thy wrote:

> Du er en ond, ond mand!

I know. BWUAHAHAHAHA!

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-05-05 10:35

Kristian Thy <thy@itu.dk> skrev 2005-05-17:
> [...]
> over>. Er der nogen der ved hvordan man kommer med en besværgelse der
> kan få de rigtige tegn frem - evt. en codepage der kan sættes i den

Da jeg installerede windows skulle jeg vælge en default codepage
til gamle DOS programmer. HVad har du sat den til?

(Det er vist under regionale indstillinger i kontrolpanelet)

med mindre andet er angivet.