Krav til læderdragt?
Fra : Claus Rittig

Dato : 31-05-01 18:04

Hej alle i ræser-hjerner!

Hvad er egentlig kravene til en læderdragt hvis man gerne vil køre lidt
roadrace af den helt officielle slags, hvor man ikke er forsikringsløs hvis
man bliver slået til pindebrænde?

Nåja, RR og RR, vi snakker egenlig SuperMotard her. Jeg har muligvis omsider
fundet et par hjul og en dragt, men inden jeg køber katten i sækken, hvad er
så kravene til sikkerhedsudstyr? Rygbeskytter, og ?

Man kan vel ikke stille op i sit motocross kluns, vel?

Og nu vi er ved det...
Dunlop Sportmax, er det noget skrammel?

Rittig

Fra : Michael K.S.

Dato : 31-05-01 18:24

On Thu, 31 May 2001 19:03:57 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Hvad er egentlig kravene til en læderdragt hvis man gerne vil køre lidt
>roadrace af den helt officielle slags, hvor man ikke er forsikringsløs hvis
>man bliver slået til pindebrænde?

2.11.1 Beklædning
Under træning og konkurrence skal kører og passager bære følgende
beklædning:
En heldækkende læderdragt med en tykkelse på mindst 1,2 mm på alle
dele af dragten.
Enkelte steder på dragten må dog bestå af andet materiale, som f.eks.
under armene,
knæhaser osv.
Materialet skal dog opfylde følgende regler fra FIM 65.07.
?? 65.07.1 Brandhæmmende materiale
?? 65.07.2 Modstands dygtigt over for afslidning
?? 65.07.3 Koefficient af friktion mod alle typer asfalt
?? 65.07.4 Sved transpirant materiale
?? 65.07.5 Medicinsk testet, ikke toksisk, og ikke allergent.
?? 65.07.6 Materiale der ikke kan smelte.
Følgende områder skal være polstret med mindst et dobbelt lag læder
eller indlagt
plastisk skum med en tykkelse på mindst 8 mm:
Skuldre Albuer
Hofter og sideparti Knæ
Der skal bæres heldækkende underbeklædning, hvis dragten ikke er
foret.
Underbeklædning kan være af Nomex typen, silke eller bomuld.
Syntetiske materialer,
som kan smelte og skade huden, er ikke tilladte, hverken som foer i
dragten eller som
underbeklædning. Stykket af halsen mellem dragten og hjelmen bør være
dækket.
Fodbeklædning skal være af læder og højden mindst 200 mm for at sikre
fuldstændig
læderbeskyttelse. (Se særskilt afsnit vedr. Mikro RR)
Der skal anvendes beskyttelses-handsker af læder.
Rygbeskytter er obligatorisk.

-M

Fra : Michael K.S.

Dato : 31-05-01 18:39

On Thu, 31 May 2001 19:24:11 +0200, Michael K.S. <MichaelKS@image.dk>
wrote:

>2.11.1 Beklædning

Og resten af RR-reglementet (i .pdf) kan findes her :

http://www.dmusport.dk/roadrace/Reglement/Reglementdk.pdf

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-06-01 18:10

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

Takker.
Hvad betyder det i praksis? Er der et bestemt godkendelsesmærke, eller andet
der kan fortælle mig om den dragt jeg er ved at købe er god nok?

Rittig

Fra : Michael K.S.

Dato : 01-06-01 18:59

On Fri, 1 Jun 2001 19:09:33 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Takker.
>Hvad betyder det i praksis?

I praksis er det ikke helt så strikst at de begynder at måle på
tykkelsen osv.,men det _er_ formelt kravene så man _kan_ risikere at
blive afvist den dag man møder "Der Überscrutineermeister" i TK,i
sidste ende er det jo også en selv det går ud over,hvis tingene ikke
er i orden.Når man møder op til stævne og ser hvad folk kører i så er
det i hvert fald klart at reglerne ikke altid håndhæves lige nidkært.

> Er der et bestemt godkendelsesmærke, eller andet
>der kan fortælle mig om den dragt jeg er ved at købe er god nok?

Ikke mig bekendt,men mange dragter (one-piece) sælges som racing-suits
og man må formode at de overholder kravene,de er nu også gerne pænt
dyre.

Jeg har selv tænkt mig at møde op i min Dainese Aero.

-M

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-06-01 12:54

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> wrote in article
<halfhtk94auvuo2iorg1mt2c5u9be4nrvc@4ax.com>...

> [...]
> er i orden.Når man møder op til stævne og ser hvad folk kører i så er
> det i hvert fald klart at reglerne ikke altid håndhæves lige nidkært.

Ja det kan der være noget om. Og her tænker jeg ikke på nogen specielt...

Men som MKS også skriver er det jo i sidste ende ens egen r*v det går ud
over hvis dragten er for ringe.
TK kigger så vidt jeg kunne se primært på at den ikke er ved at falde fra
hinanden. Min racedragt er en lettere brugt gadedragt (meget let brugt!) og
så længe den hænger sammen er der ingen problemer.
Den er iøvrigt 2-delt hvor jakke/bukser lynes sammen.

--
Mikkel