slut på regnskab?
Fra : per

Dato : 10-12-00 11:12

Hej.

Skal jeg afslutte mit regnskab d 31 /12 og starte forfra, med
faktueringsnumre.

--
Per

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-12-00 17:31

In <llYzOr1=8qBJi9mA7UTxWqvzCZMG@4ax.com>, on 12/10/2000
at 11:12 AM, per <per@ph-byg.dk> said:

>Hej.

>Skal jeg afslutte mit regnskab d 31 /12 og starte forfra, med
>faktueringsnumre.

Du skal endelig _ikke_ starte forfra med fakturanumre. Du må ikke udstede flere
fakturaer med samme nummer.

/Knud

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-12-00 17:55

per wrote:

> Hej.
>
> Skal jeg afslutte mit regnskab d 31 /12 og starte forfra, med
> faktueringsnumre.

Et skud fra hoften: Nej.

Fakturanummeret er med til at gøre den enkelte faktura unik.

Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Pia

Dato : 11-12-00 09:57

men kan man heller ikke kalde sine fakturanumre f.x. 2000-0001,
2000-0002 osv og derefter starte med 2001-0001?

Pia

Fra : N/A

Dato : 12-12-00 10:29

Fra : Pia

Dato : 12-12-00 10:29

0001 burde strengt taget være det samme som 1? dvs skulle man få brug
for flere numre med årene, er det bare at fortsætte? jeg får ofte
fakturaer uden nuller - dvs de er blot startet med 1.

Hvis man er startet med 2000-osv, kan det da ses som en slags kode men
ikke en del af nummeret? Dvs at man til næste år fortsætter rækken man
er nået til, og starter med f.x. 2001-0023?

Pointen er, kan man redde skindet, hvis man er begyndt forkert?

Nysgerrig.

Pia

Fra : Zorro

Dato : 13-12-00 16:33

Pia wrote:

> men kan man heller ikke kalde sine fakturanumre f.x. 2000-0001,
> 2000-0002 osv og derefter starte med 2001-0001?

Hej Pia
Jeg har netop selv haft en sag med myndighederne om fakturanumrene. Jeg
har for mange år siden besluttet at drille skattevæsenet mest muligt -
fordi jeg hader de stasisvin. Historien er ganske morsom. Jeg nummerede
mine fakturaer hexadecimalt fortløbende I bogføringsbekendtgørelsen
står ikke hvilket system man skal anvende. Du vil også kunne anvende
binære numre kombineret med et alfategn. På denne gør du det svært for
skattevæsenet uden at lave noget ulovligt. Jeg fik altså underkendt mine
fakturaer hos Told- og Skatteregionen, men senere i klageforløbet
fremlagde jeg en liste i fortløbende nummerorden, hvor hvert hextal var
oversat til almindelige tal - og vupti - godkendt. Til næste år vil jeg
gøre det mere spejet for Told- og Skat. Jeg vil generere numre som du
selv er inde på, hvor årstallet består af romertal og det fortløbende
nummer er hexadecimalt Dette vil Told- og Skat ikke kunne finde ud
af ho-ho-ho -og hvis jeg senere får en sag ved Landsretten så kan jeg
dokumentere at numrene er lovlige.

Du må altså nummere helt som du vil - bare nummereringen er fortløbende.

Zorro

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 13-12-00 17:00

[snip]

> [...]
> nummer er hexadecimalt Dette vil Told- og Skat ikke kunne finde ud
> af ho-ho-ho -og hvis jeg senere får en sag ved Landsretten så kan jeg

Du må godt nok være glad for at diskuttere med Told&Skat!

/Kristian

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-12-00 23:26

Zorro wrote:

> [...]
> binære numre kombineret med et alfategn. På denne gør du det svært for
> skattevæsenet uden at lave noget ulovligt. ...

Og du undrer dig over, at Told & Skat bliver mistænkelige så snart de ser
dit regnskab?

Du er klar over, at der er nogle helt generelle regler om klarhed og
overskuelighed i regnskabet, som skal overholdes selv om der ikke direkte
henvises til, at fakturanummerering skal foregå i et bestemt talsystem?
- Men hvis disse regler bliver håndhævet, mener du måske bare, at systemet
er en flok forbrydere, der prøver at chikanere dig mest muligt?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-12-00 20:11

Øhh... Er det alvor? Jeg mener at alle tre nedenstående påstande er forkerte.

Mvh Knud