hjulbolte sidder MEGET fast...
Fra : malnitz

Dato : 23-05-05 21:18

..... jeg kan simpelthen ikke få dem af.

Er der nogen der har nogle fif.

malnitz

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 21:22

"malnitz" <malnitz@gmail.com> skrev i en meddelelse
> .... jeg kan simpelthen ikke få dem af.
>
> Er der nogen der har nogle fif.

Hvis det er stålfælge så varm det hele op med en gasbrænder......pas på hvor
du varmer

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-05-05 21:28

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse > Hvis det
er stålfælge så varm det hele op med en gasbrænder......pas på hvor
> du varmer

Eller 1m. rør som forlænger på hjulnøglen, det kan som regel overtale de
mest genstridige :).

Fra : Peter C:\\

Dato : 23-05-05 21:35

"malnitz" <malnitz@gmail.com> skrev i en meddelelse
> .... jeg kan simpelthen ikke få dem af.
>
> Er der nogen der har nogle fif.

Nu skriver du jo intet om hvilken bil der er tale om så selvom det muligvis
er sjældent så.... kontroller om gevindene er linksgevind.
Min kammerat havde spændt venstresiden på sin Oldsmobile så fast, så det
kunne have holdt en hel Storebæltsbro, inden han fandt ud af han skulle
dreje den anden vej.

--
MVH Peter C:\
´96 Corolla eller ´69 Firebird ...... afhængig af vejret !

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 23-05-05 21:36

"malnitz" <malnitz@gmail.com> skrev i en meddelelse
> .... jeg kan simpelthen ikke få dem af.
>
> Er der nogen der har nogle fif.
>
> malnitz

Et lille nøk i samme retning som du spænder dem på kan også være en hjælp
til lige at løsne skidt og rust. Brug evt. en god stor hammer til lige at
give dem det slag. Bagefter drejer du naturligvis den anden vej og håber det
har hjulpet.

Jesper

Fra : alexbo

Dato : 23-05-05 21:47

"malnitz" < skrev

> .... jeg kan simpelthen ikke få dem af.

Hvis det er bolte og ikke møtrikker, så slå hårdt med en stor hammer lige
direkte ind på hovedet.
Navnlig VAG`s hjulbolte kan sidde forbløffende fast.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 21:54

"malnitz" <malnitz@gmail.com> skrev i en meddelelse
> .... jeg kan simpelthen ikke få dem af.
>
> Er der nogen der har nogle fif.

Hjulnøgle, en makker, et rør på en meters penge, og en mukkert.

Du sætter hjulnøglen på bolten med røret påmonteret så står du eller din
makker på røret, hvis det ikke hjælper giver den anden hjulnøglen et slag
ind mod bolten med mukkerten.

Det virker hver gang!

--
Mvh.
Dannie

Fra : Leonard

Dato : 24-05-05 09:50

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> wrote:

>Det virker hver gang!

Det vildeste jeg har været med til i den sammenhæng var på et
smedeværksted, hvor et hjul skulle af en lastbil.
Hjulnøglen var blevet forlænget med 3 meter og da 2 mands vægt ikke
var nok tog vi en palle med jern, den har vel vejet omkring et ton og
løftede op på stangen med en gaffeltruck, for derefter at sænke
langsomt ned. Men så gik møtrikken også løs

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-05-05 10:21

tog vi en palle med jern, den har vel vejet omkring et ton og
> løftede op på stangen med en gaffeltruck, for derefter at sænke
> langsomt ned. Men så gik møtrikken også løs

I var sa... heldige at bolten ikke blev vredet over :(, så hellere prøve
svejsebrænderen el er en luftnøgle, de plejer at ryste dem fri.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-05-05 11:45

> I var sa... heldige at bolten ikke blev vredet over :(, så hellere prøve
> svejsebrænderen el er en luftnøgle, de plejer at ryste dem fri.

En luftnøgle er det perfekte værktøj til at vride en bolt over med.

Been there, got the damn t-shirt

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (bolten blev skiftet)

Fra : Ham Selv

Dato : 23-05-05 23:00

"malnitz" <malnitz@gmail.com> skrev i en meddelelse
> .... jeg kan simpelthen ikke få dem af.
>
> Er der nogen der har nogle fif.
>
> malnitz

Et længere rør på hjulnøglen ...
Har endnu ikke mødt den bolt der ikk har givet efter Ej heller på en
lastbil .. Ja godt løsne med håndkraft

OZ3BTO

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 24-05-05 10:31

malnitz wrote:
> .... jeg kan simpelthen ikke få dem af.
>
> Er der nogen der har nogle fif.

Du har ikke beskrevet hvad du haar forsøgt med.
Er det den orginale hjulnøgle har man sjældent
meget mangt over tingene.
Jeg har ikke mødt en hjulbolt jeg ikke kunne
tage med denne.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4245&Grp=61&n=60100&KundeID
=0m9R4g7YnH8V6g41KsT86YR74pwRjvH

mvh
Heninng

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 10:40

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> wrote in message

> [...]
> Er det den orginale hjulnøgle har man sjældent
> meget mangt over tingene.
> Jeg har ikke mødt en hjulbolt jeg ikke kunne

hehe du har vel heller ikke prøvet på f.eks en gammel Hannomag F40 1974', så
vil jeg godt se dig med en hjulnøgle
Jeg tænker tilbage på ophuggeren som ødelagde sin ca. 0.5 m lange nøgle da
han skulle løsne en møtrik som jeg skulle bruge. Han var oppe og hoppe på
nøglen, så de kan "#!¤"%!" sidde fast hvis det er med fin-gevind og begge
dele i rustbar stålkvalitet.
Jeg selv måtte HVER gang jeg skulle have hjulene af, køre til
mekanikeren....selv efter ½ år sad de igen så fast at jeg ikke selv kunne
hive dem af.........man tror simpelthen det er løgn at skidtet på så kort
tid kan gro så meget sammen

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-05-05 11:48

> [...]
> hive dem af.........man tror simpelthen det er løgn at skidtet på så kort

<sidder_stille_i_et_hjørn_og_hvisker_'kobberfedt'.avi>

og husk så hvilke biler der har links gevind på hjulene i venstre side.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 24-05-05 21:58

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> <sidder_stille_i_et_hjørn_og_hvisker_'kobberfedt'.avi>

Hov, hov, hov...!!? Jeg er altid blevet tudet ørerne fulde med at man ALDRIG
må smøre hjulbolte eller -møtrikker. Hverken med (kobber)fedt, olie, WD-40,
bla blabla... Tværtimod skal gevindet tørres rent og fint inden hjulet
spændes fast.

Man sku´ jo nødig ha´ "skidtet" kunne finde på at flyve af i farten

Hmm... Er det bare en skrøne? Lad og lige få gang i den diskussion også...

PS: For lige selv at bidrage til snakken, løsner jeg med teleskop og spænder
med moment (... på tørre gevind , og har aldrig oplevet fastgroede
bolte - hverken på stål- eller alufælge. Men, man kan jo have en heldig
dag...

--
Mvh.
- Peter R. Christiansen

Fra : Leonard

Dato : 24-05-05 22:02

"Peter R. Christiansen" <hegnet7cFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>løsner jeg med teleskop

Hvad er det for en fætter?

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 24-05-05 22:10

> "Peter R. Christiansen" <hegnet7cFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:
>
> Hvad er det for en fætter?

Sår´n en fætter http://kortlink.dk/harald-nyborg/t9x Som omtalt længere oppe
i tråden. Til prisen fungerer den helt genialt...

--
Mvh.
- Peter R. Christiansen

Fra : Leonard

Dato : 24-05-05 22:26

"Peter R. Christiansen" <hegnet7cFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Sår´n en fætter http://kortlink.dk/harald-nyborg/t9x Som omtalt længere oppe
>i tråden. Til prisen fungerer den helt genialt...

Hvor lang kan den blive?
- 550 mm er ikke særligt langt i forhold til min krydsnøgle med et 2,5
m rør på

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 24-05-05 22:41

> "Peter R. Christiansen" <hegnet7cFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Hvor lang kan den blive?
Æhh... ca. 550 mm (?), som skrevet står, når jeg rigtig strammer mig an, og
trækker den ud i fuld længde

> - 550 mm er ikke særligt langt i forhold til min krydsnøgle med et 2,5
> m rør på

Nej ok - der kan jeg ikke være med. Men igen, der har været rigeligt med
"kræfter" i den, de gange jeg har brugt den...

--
Mvh.
- Peter R. Christiansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-05-05 07:36

"Peter R. Christiansen" <hegnet7cFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4293953c$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> ALDRIG må smøre hjulbolte eller -møtrikker. Hverken med (kobber)fedt,
> olie, WD-40, bla blabla... Tværtimod skal gevindet tørres rent og fint

Har ikke hørt at det var fy-fy-skamme.
En lille smule direkte på gevindet og så var den ged barberet.
Hvis der skulle komme noget på anlægsfladen mod fælgen,
skulle det derimod tørres af med det samme.

> Man sku´ jo nødig ha´ "skidtet" kunne finde på at flyve af i farten
>
> Hmm... Er det bare en skrøne? Lad og lige få gang i den diskussion også...

Hvis det bliver gjort som beskrevet ovenfor, kan jeg ikke finde koen på
isen.

> [...]
> spænder med moment (... på tørre gevind , og har aldrig oplevet
> fastgroede bolte - hverken på stål- eller alufælge. Men, man kan jo have

Straks dannedes der et billede i mit lille hoved:
Der står en mand og prøver på at løsne hjulet med en stjernekikkert.
Det ville da være et syn

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Uffe Ravn

Dato : 25-05-05 22:32

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev

> Straks dannedes der et billede i mit lille hoved:
> Der står en mand og prøver på at løsne hjulet med en stjernekikkert.
> Det ville da være et syn

*LOL*

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-05-05 23:50

Tom wrote:

> hehe du har vel heller ikke prøvet på f.eks en gammel Hannomag F40
> 1974', så vil jeg godt se dig med en hjulnøgle

Hannomag? Bombombom. Sidst jeg så sådan en svend var jo tilbage midt
i firserne hvor jeg havde et arbejde i stedet for et job, så den ged
skulle nok
blive barberet.

mvh
Henning

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-05-05 08:46

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> Hannomag? Bombombom. Sidst jeg så sådan en svend var jo tilbage midt
> i firserne hvor jeg havde et arbejde i stedet for et job, så den ged
> skulle nok
> blive barberet.

Stakkels ged, godt for den det snart er sommer.
Hvis pelsen gror ligeså hurtigt ud som den bliver barberet,
så kan der blive meget garn ud af den pels

--
mvh Uffe (uden ged)
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Martin Bak

Dato : 24-05-05 10:47

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse
> malnitz wrote:

Ja jeg har præsteret at knække tre ud af fire hjulbolte på det samme hjul,
alene med krydsnøglen og hændernes kraft. (og jeg er altså en lille
splejs.. )

Og nåja, det burde være unødvendigt at nævne, -men det var en fransk bil....

Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-05-05 11:09

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>

> Ja jeg har præsteret at knække tre ud af fire hjulbolte på det samme hjul,
> alene med krydsnøglen og hændernes kraft. (og jeg er altså en lille

Det har jeg aldrig gjort, og det har været med krydsnøgle og nogle få gange
trampe på den.

> Og nåja, det burde være unødvendigt at nævne, -men det var en fransk
bil....

Nu vil jeg alligvel nævne det, det var franske biler alle tre.

--
mvh / regards

Christian

Fra : anders

Dato : 24-05-05 16:19

> Og nåja, det burde være unødvendigt at nævne, -men det var en fransk
> bil....
>
> Martin

Japanere og tyskere kan også. Har knækket 2 på en Toyota og 1 på en VW.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-05 16:55

anders skriver:

> Japanere og tyskere kan også. Har knækket 2 på en Toyota og 1 på en VW.

Hvordan fanden gør i det. Er nu på fjerde VW uden problemer af den
slags. Det skyldes måske kobberfedt ??

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-06-05 00:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvordan fanden gør i det. Er nu på fjerde VW uden problemer af den
> slags. Det skyldes måske kobberfedt ??

Ja. Jeg fatter ikke dem der ikke bruger kobberfedt på deres skruer,
bolte og møtrikker.

Med kobberfedt går det hele som en leg en den der skrøne med at det
bare løsner sig løs under kørsel - glem det. Bare spænd det som det
skal spændes så er der intet der løsner sig.

MVH
Martin