Aargh! En dør er ikke en dør, åbenbart
Fra : Ole Thomsen

Dato : 23-05-05 19:58

Jeg faldt for et tilbud om billige formpressede indvendige døre (hvide
finland), og købte fluks en halv snes stykker for at få skiftet de gamle
ud.

Men..men..

Nu viser det sig at beslaghullerne sidder 2mm tættere på hinanden end på
de gamle. Nå, det kunne løses ved at købe nye justerbare beslag
(60kr/par)

Men hvad værre er, de gamle døre var 35mm tykke mens de nye er 40mm - og
kan selvfølgelig ikke lukkes uden at smadre både dør og karm.

Hvad er mit næste træk? Forsøge at returnere de nye og finde andre med
35mm mål - montere nye karme - flytte beslagene et par mm ud - eller
hvad?

Gode råd modtages gerne

Ole Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 21:33

On Mon, 23 May 2005 20:57:47 +0200, "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>
skrev:

> [...]
>
>Hvad er mit næste træk? Forsøge at returnere de nye og finde andre med
>35mm mål - montere nye karme - flytte beslagene et par mm ud - eller

tror at du får svært ved at finde 35mm dørplader.

jeg ville nok købe nye karme, men så skal du også skifte
indfatningerne, og der bruges 12 meter pr, dør, så det bliver lidt
dyrt.

du skal måske også have nye greb med gennemgående skruer.?

og du kan jo ikke flytte beslagene 5 mm ud, så kommer de jo ud for
karmen

samt døren vil svæve udenfor karmen, det dur ikke.

Det eneste lyspunkt, er hvis du ikke har købt forkerte dørplader til
hele huset.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Ole Thomsen

Dato : 24-05-05 05:48

Per H wrote:

> tror at du får svært ved at finde 35mm dørplader.

Det havde jeg en mistanke om, alene det at man ingen steder angiver
dørenes tykkelse siger mig at de 40mm nok er "standard".

> jeg ville nok købe nye karme, men så skal du også skifte
> indfatningerne, og der bruges 12 meter pr, dør, så det bliver lidt
> dyrt.

Kunne jeg bare slippe med det

Men jeg har hverken tid, lyst eller evner til at montere dem selv så der
kommer en håndværkerregning oveni.

> du skal måske også have nye greb med gennemgående skruer.?

Det var der taget hånd om, nye greb blev anskaffet sammen med dørene.

> og du kan jo ikke flytte beslagene 5 mm ud, så kommer de jo ud for
> karmen

Nu er det jo kun havdelen af differencen, faktisk kan jeg nøjes med 2mm
ser det ud til. Men alliwel.

> samt døren vil svæve udenfor karmen, det dur ikke.

Ja, det bliver nok svært at finde en håndværker der vil lægge navn til

> Det eneste lyspunkt, er hvis du ikke har købt forkerte dørplader til
> hele huset.

Kun det halve.

Tak for svaret.

Ole Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 07:48

On Tue, 24 May 2005 06:48:28 +0200, "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>
skrev:

>Det havde jeg en mistanke om, alene det at man ingen steder angiver
>dørenes tykkelse siger mig at de 40mm nok er "standard".

man kan stadig bestille 35 mm dørplader, det benyttes en masse steder
, b.la byggerier fra op til 70érne.

men det er ofte mahogni fineret døre det drejer sig om,

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Ole Thomsen

Dato : 24-05-05 12:14

Per H wrote:

> man kan stadig bestille 35 mm dørplader, det benyttes en masse steder
> , b.la byggerier fra op til 70érne.
>
> men det er ofte mahogni fineret døre det drejer sig om,

Og det er præcis derfor jeg gerne ville skifte, de gamle er noget
kedeligt slidt finer.

Ole Thomsen

Fra : Carsten Keller

Dato : 24-05-05 14:17

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message

> Og det er præcis derfor jeg gerne ville skifte, de gamle er noget kedeligt
> slidt finer.

De gamle døre kan friskes op med en gang møbel polish, så bliver de meget
pænere. Men hvis man ikke kan lige døre af mahogni finer hjælper det nok
ikke så meget

Keller

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-05-05 14:25

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in

> De gamle døre kan friskes op med en gang møbel polish, så bliver de
> meget pænere. Men hvis man ikke kan lige døre af mahogni finer hjælper
> det nok ikke så meget

Nææh... men man kan jo også male døren hvis det skal være... Men det
hjælper ikke hvis man gerne vil have det til at ligne en trædør også :-|

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 16:49

On Tue, 24 May 2005 13:14:24 +0200, "Ole Thomsen" <ot@networks.dk>
skrev:

>Og det er præcis derfor jeg gerne ville skifte, de gamle er noget
>kedeligt slidt finer.

mal dem.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 24-05-05 21:15

Per H skrev:

> mal dem.

Yep, men forinden kan du skære nogle pyntelister til, og lave to
firkanter på hver side, så det ligner fyldningsdøre. Når de er
malet, er resultatet ret godt.

Vh. JIB

Fra : Henrik Jensen

Dato : 24-05-05 22:50

On 24 May 2005 20:14:36 GMT, Jørn Ibsen <j-ibsen@IR1CWget2net.dk>
(slet IR1CW) wrote:

>Yep, men forinden kan du skære nogle pyntelister til, og lave to
>firkanter på hver side, så det ligner fyldningsdøre. Når de er
>malet, er resultatet ret godt.

Man kan også få nogle tynde MDF plader til at lime på.
Se mere på http://www.kokkenlaager.dk

/Henrik