Hvad med oliekludene?
Fra : Kate

Dato : 23-05-05 18:38

Jeg har købt træhavemøbler. Disse har jeg afrenset i trærens og nu også
givet olie. Jeg købte noget ædeltræsolie, det står der på dunken. Der
står også "kludene kan være selvantændende og skal efter brug dyppes i
vand" (Ca.) Nu har jeg så smidt kludene i en spand vand ude i min have,
men der kan de jo ikke stå til tid og evighed. Hvordan kasserer jeg dem
korrekt, så jeg ikke futter hele kvarteret af?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 23-05-05 19:10

On 23 May 2005 17:38:19 GMT, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
>men der kan de jo ikke stå til tid og evighed. Hvordan kasserer jeg dem
>korrekt, så jeg ikke futter hele kvarteret af?

I en lukket beholder, fx. et gammelt syltetøjsglas der lukkes tæt.

Uden ilt ingen brand. OG så kan du jo bruge dem igen næste gang der
skal gives olie.

Lars

--
www.tomtompoi.dk - Danmarks hyggeligste forum for navigationsfreaks.
Over 100 gratis POIer, og INGEN begrænsninger på download.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-05-05 19:25

On Mon, 23 May 2005 19:38:19 +0200, Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> [...]
> men der kan de jo ikke stå til tid og evighed. Hvordan kasserer jeg dem
> korrekt, så jeg ikke futter hele kvarteret af?

Hej

De skal bare gennevædes så kan du bare smide dem ud.
De behøver ikke ligge i vandet mere end et par minuter.
Du kan også bare brede kludene ud og ligge dem på en sten eller flise, så
tørrer de og kan smides ud når de er tørre.
Grunden til de kan selvantænde er fordi de hærder. Hvis kludene er rullet
stramt sammen kan varmen i midten af kluden antænde dem. Men man skal være
ret uheldig for at det sker. Brand med olieklude sker ofte fordi kludende
bliver smidt ned i en sæk med høvlspåner. Her ligger de og bliver rigtig
varme og kan antænde spånerne.

/Thomas

Fra : Kate

Dato : 23-05-05 19:37

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote in
news.sq8qrgk4uxvtjp@sprinteren:

> De skal bare gennevædes så kan du bare smide dem ud.
> De behøver ikke ligge i vandet mere end et par minuter.

Det lyder godt, tak for svar. Også til Lars.

Jeg mindes nemlig nogle brande i nyere tid, bl.a. på Kbh's
Hovedbanegård hvor olieklude blev udråbt som syndere, det vil jeg jo
nødigt have sker for mig.

Fra : Ole Jensen

Dato : 23-05-05 19:52

Kate <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote:

> Jeg mindes nemlig nogle brande i nyere tid, bl.a. på Kbh's
> Hovedbanegård hvor olieklude blev udråbt som syndere, det vil jeg jo
> nødigt have sker for mig.

For ikke at glemme Nordsømuseet.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Kate

Dato : 23-05-05 20:26

newsplus@oleswebsite.dk (Ole Jensen) wrote in

> For ikke at glemme Nordsømuseet.

Hvilket affødte adskillige sms'er om ønsket om nye klumpfisk og sild.
Sikke nu noget

Fra : Armand

Dato : 24-05-05 21:34

Kate wrote:
> [...]
>
> Jeg mindes nemlig nogle brande i nyere tid, bl.a. på Kbh's
> Hovedbanegård hvor olieklude blev udråbt som syndere,

+ Nordsømuseets akvarium =

--
Armand.
(hvis bekendte brændte sit ½ år gamle hus ned p.g.a. linolieklude i

Fra : Ollie

Dato : 23-05-05 21:17

In article <op.sq8qrgk4uxvtjp@sprinteren>, Thomas Hansen
<thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

En tændstik kan nu også klare det rimeligt sikkert

Ole

Fra : Kate

Dato : 23-05-05 21:40

Ollie <ollie@whatdoyouthink.com> wrote in

> En tændstik kan nu også klare det rimeligt sikkert

Joe, men jeg kan nu så godt li' mit hus, har kun boet her i 5 mdr. og
kan faktisk også godt li' området
Nu er kludene efter en god gang væde blevet smidt i affaldsspanden, som
tømmes i morgen, så burde problemet være løst for denne gang.

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 24-05-05 06:10

> [...]

>men der kan de jo ikke stå til tid og evighed. Hvordan kasserer jeg dem
>korrekt, så jeg ikke futter hele kvarteret af?

Lige en ekstra kommentar. Du bør også give møblerne olie om efteråret,
inden du stiller dem væk.

Eller rettere, det burde være nok med en gang pr. år, men så skal det
være efterår. Olien bliver "brændt væk" af solen i løbet af sommeren,
så det er sidst på sommeren de trænger mest.

Lars

Fra : Kate

Dato : 25-05-05 15:16

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> wrote in

> Lige en ekstra kommentar. Du bør også give møblerne olie om
> efteråret, inden du stiller dem væk.

Det havde jeg faktisk også tænkt mig. Desværre kan jeg ikke sætte den
væk, som ind i et skur. Det er der ikke plads til, men de skal stå på
min overdækkede terasse med et dække over.
Der hvor jeg købte dem anbefalede de at jeg olierede dem 2 gange hvert
år hvis de stod ude i solen. Det kommer de så ikke til, det bliver
plastiksættet der kommer til at stå på den ikke-overdækkede terasse.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-05-05 09:35

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> wrote in message
> [...]
> men der kan de jo ikke stå til tid og evighed. Hvordan kasserer jeg dem
> korrekt, så jeg ikke futter hele kvarteret af?

Brænder dem af.

--
mvh / regards

Christian