Andet multimedie
bentjuul 3670
PC optimeret til CS2 billedbehandling? Mat~
Fra : michael bs

Dato : 23-05-05 18:14

Jeg skal til at have erstattet min "gamle" PC. Den nye skal optimeres til
CS2 brug med tunge billedfiler, 45 mb pr stk inden man begynder at arbejde
med dem. Så 2gb Ram er vel en god idé.
Man læser nogle gange at Matrox grafikkort er overlegne i 2D
billedbehandling. Hvordan mærkes det?
Hvordan optimererd man en PC til CS2? Er der nogle windowsindstillinger man
med fordel kan lave?
Jeg får ofte nu beskeden, at den virtuelle hukommelse er for lille, men jeg
synes ikke det hjælper på hyppigheden af meddelsen at forøge den virtuelle
hukommelse.
Er der andet man skal tænke på mht til hardware eller windows?

mvh Michael

Fra : Foged.net

Dato : 23-05-05 18:22

michael bs wrote:
> [...]
> hukommelse.
> Er der andet man skal tænke på mht til hardware eller windows?

Tror du skal et smut over i hardware og windows newsgroup'erne.

Et par hurtige hints er dog:

Masser af ram, masser af ram & masser af ram....
Selvstændig hurtigt disk til virtuel hukommelse /scratch disk. (IKKE
bare en anden partition)
Hurtig processor
Så få programmer kørende i baggrunden som muligt.

Mht grafikkort, har jeg selv 'bare' et Geforce2 kort m 128 ram til ca
200-300kr, og har aldrig haft brug for noget større.

--
Design is an attitude!

http://foged.net
http://netmedia.dk

If you write to me directly, remove [REMOVE] in my e-mail address.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-05-05 19:12

michael bs wrote:

> Man læser nogle gange at Matrox grafikkort er overlegne i 2D
> billedbehandling. Hvordan mærkes det?

- Billedkvalitet, specielt ved høje opløsninger
- 30bit farver i steder for 24bit (hvis vi snakker Parhelia)
- Hardware overlay på tre skærme samtidig (kun relevant ved film)

> Hvordan optimererd man en PC til CS2? Er der nogle
> windowsindstillinger man med fordel kan lave?

Hmm... Partitioner diskene med store blokke. Tweak cache-indstillinger
til at udnytte en stor mængde RAM. Overvej en hurtig SCSI-disk til swap
(hvis ellers det bliver nødvendigt med 2GB RAM).

> Jeg får ofte nu beskeden, at den virtuelle hukommelse er for
> lille, men jeg synes ikke det hjælper på hyppigheden af meddelsen
> at forøge den virtuelle hukommelse.

PhotoShop har swap adskilt fra Windows. De skal begge være af fornuftig
størrelse, hvilket for PhotoShops vedkommende betyder plads på disken.

> Er der andet man skal tænke på mht til hardware eller windows?

PhotoShop udnytter mig bekendt dual processor, så det er måske en ide?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-05-05 20:57

michael bs skrev:

> Så 2gb Ram er vel en god idé.

Ja og mere er faktisk også og specielt i forbindelse med CS 2,
men det kommer an på, hvilket styresystem man vælger.
Læs evt.: <http://photoshopnews.com/?p=134>.

> Man læser nogle gange at Matrox grafikkort er overlegne i 2D
> billedbehandling. Hvordan mærkes det?

På billedkvaliteten, men så meget bedre er de nu altså heller
ikke, har jeg for nylig erfaret. Mit nye Asus Radeon X800 har
f.eks. et langt skarpere billede når det er koblet på en
fladskærm via VGA-stikket end mit gamle Parhelia havde, så det
kommer i høj grad an på, hvad du har tænkt dig som skærm(e) og
hvordan den/de skal forbindes til grafikkortet. Matrox er også
kendt for at lave stabile drivere og være gode til at lytte
til deres kunder. Noget ATI og Nvidia godt kunne lære lidt af,
efter min mening.

De 30-bit på Parhelia-kortet, har jeg aldrig set som meget
andet end reklamegas, men det er da muligt at man kan se en
forskel, hvis man køber en hammerdyr skærm, som også har 30-
bit farvedybde eller mere.

Det bedste ved et kort som Parhelia er efter min mening klart
den funktion, som hedder Glyph Antialiasing. Den kan du læse
mere om her:
<http://www.matrox.com/mga/workstation/digital_design/technology/glyphaa.cfm>.
Igen så kommer det dog an på, hvilken type skærm man har valgt
at bruge. På en fladskærm koblet til analogt (VGA) eller på en
traditionel billedrørsskærm, er Glyph Antialiasing unødvendig.

> Hvordan optimererd man en PC til CS2?

Så meget RAM som muligt og så hurtige harddiske som muligt.
En hurtig FSB er også en kæmpe fordel. Altså forbindelsen
imellem processoren(e) og RAM.

> Er der nogle windowsindstillinger man med fordel kan lave?

Det er begrænset hvad Windows styrer i den sammenhæng, men
først og fremmest er det en god ting at have en hurtig disk,
som man kan placere Photoshops scratchdisk på og helst en
anden disk end den hvor Windows' sidefil er placeret.

> Er der andet man skal tænke på mht til hardware eller windows?

Som Toke nævner, så er dual-processorer noget der virkelig
kan mærkes, da Photoshop forstår at udnytte dem.

--
Hilsen
Madsen