ABS og bremsespor
Fra : Peter C:\\

Dato : 23-05-05 18:00

http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=363446/

I forbindelse med denne meget tragiske ulykke hvor en har mistet livet, og
flere er hårdt kvæstet taler man om at "bilisten ikke har nået at bremse,
for der er ingen bremsespor".
Jeg undrer mig over om man vil kunne se bremsespor efter en bil med ABS har
foretaget en opbremsning. ?

--
MVH Peter C:\
´96 Corolla eller ´69 Firebird ...... afhængig af vejret !

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 23-05-05 18:16

"Peter C:\" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for der er ingen bremsespor".
> Jeg undrer mig over om man vil kunne se bremsespor efter en bil med ABS

Hvis han har bremset for fuld kraft, kan det faktisk lade sig gøre at få
selv ABS bremser til at blokere. Det sker ikke hver gang, men det kan altså
lade sig gøre. Nogen vil så nu sige -- nej det kan ikke -- men så syntes jeg
de skal prøve selv, og se om de ikke også kan.

At de så skriver, han nåede ikke at bremse, så kan man regne ud hvor hurtigt
han har kørt, da han ramte. Man tager den afstand bilen holder væk fra
stedet hvor han ramte, finder en hastighed der passer med den bremselængde,
og så har man et cirka tal. Selvfølgelig er dette ikke altid korrekt, men de
(politiet) har jo nok også snakket med chaufføren og spurgt om hvor hurtigt
han kørte.

Slutteligt -- ja det var et sørgeligt uheld.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 18:33

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42920f74$0$79466$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> altså lade sig gøre. Nogen vil så nu sige -- nej det kan ikke -- men så
> syntes jeg de skal prøve selv, og se om de ikke også kan.

Jeg hører så til "nogen".
Min mondeo har aldrig blokeret så meget som et eneste hjul. Sidst jeg
prøvede var i vinters da jeg med mine sommerdæk og trailer bagpå prøvede at
bremse fra ca 5 Km/t ned til 0. Det gik ned ad bakke og selv om jeg næsten
var ved at gå i panik, bremsede mondeo ikke for en meter.
Jeg påstår HÅRDNAKKET at ABS ikke kan blokere om man så træder bunden ud af
bilen.

> [...]
> bremselængde, og så har man et cirka tal. Selvfølgelig er dette ikke altid
> korrekt, men de (politiet) har jo nok også snakket med chaufføren og

Svært regnestykke da den/de personer som har ramt bilen, vil nedbremse den
hvor makabert det end lyder.

--
Tom

Fra : phk

Dato : 23-05-05 19:50

> [...]
> næsten var ved at gå i panik, bremsede mondeo ikke for en meter.
> Jeg påstår HÅRDNAKKET at ABS ikke kan blokere om man så træder bunden ud

Jeg kører en del tidskørsel i perioder - min ABS kan godt finde på at
blokere, men kun under 5-10 km/t.

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 23-05-05 20:16

"phk" skrev i

> Jeg kører en del tidskørsel i perioder - min ABS kan godt finde på at
> blokere, men kun under 5-10 km/t.

Der virker den jo ikke, ellers kunne man ikke stoppe bilen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-05-05 20:57

Tom wrote:

[klip]

> Jeg påstår HÅRDNAKKET at ABS ikke kan blokere om man så træder bunden
> ud af bilen.

Bliv du bare ved med det, så melder jeg mig samtidig til korret som har
prøvet at få ABS bremser til at blokere. Både i en Carina E og også i en
Ford Mondeo. Begge på standard fælge + dækstørrelser
Bremsesporene har maks været 1 meter langt.

Ang. det oprindelige indlæg, så mener jeg ikke politiet/retten bør afgøre
sagen ved beviset om der er bremsespor eller ej. Selvom ABS kan
fremprovokeres til at lave bremsespor, så er det jo netop ikke en optimal
opbremsning man laver, når der er bremsespor.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 21:01

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Tom wrote:
>
> [klip]

> Bliv du bare ved med det,

Jep, jeg har da trods alt kørt små 150.000 Km og lavet flere
katastrofeopbremsninger, ikke så meget som et enkelt piv er den kommet med,
men bremserne er selvfølgelig også vedligeholdt med nyt bremsevæske hvert 2.
år osv.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-05-05 21:15

> Jep, jeg har da trods alt kørt små 150.000 Km og lavet flere
> katastrofeopbremsninger,

Det gør jeg tit, bare for at motionere bremsen, og med ABS er det næsten
risikofrit- du får ikke ødelagt dækket med et fladt spot ;). Man kan dog
narre det ene baghjul til en blokering v. nedbrems i sving el. på uens
underlag, ellers har jeg heller aldrig oplevet det :).

Fra : phk

Dato : 24-05-05 05:07

> [...]
> risikofrit- du får ikke ødelagt dækket med et fladt spot ;). Man kan dog
> narre det ene baghjul til en blokering v. nedbrems i sving el. på uens

Det kan jeg ikke på min Golf. Til gengæld har jeg fundet ud af at hvis man
skal bremse effektivt - også i forbindelse med tidskørsel - så skal man
(heller ikke) bremse i sving, ABS eller ej ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-05-05 06:25

Til gengæld har jeg fundet ud af at hvis man
> skal bremse effektivt - også i forbindelse med tidskørsel - så skal man
> (heller ikke) bremse i sving, ABS eller ej ...

Det er rigtigt, nedbrems og gearing INDEN svinget, og så holde på igennem
det :).

Fra : phk

Dato : 24-05-05 06:37

> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Til gengæld har jeg fundet ud af at hvis man
>>
> Det er rigtigt, nedbrems og gearing INDEN svinget, og så holde på igennem
> det :).

Ja nemlig ja.

Og årsagen til det kunne jo være at ABS´en bremser for lidt når man drejer
fordi de inderste hjul kører for langsomt i forhold til de yderste.

Det føles i hvert fald som om bilen slet ikke bremser i forhold til en
lige-ud-bremsning.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-05-05 07:23

> Det føles i hvert fald som om bilen slet ikke bremser i forhold til en
> lige-ud-bremsning.

Der er åbenbart forskel, for jeg mærker ikke meget ifht. lige ud. Til
gengælder låser mit det inderste baghjul, fordi det kun er 2-kanals anlæg,
så når vægtforskydningen gør der ikke er så meget tryk på det, bliver det
blokeret. Bremsetrykket afpasses så forhjulene og det baghjul m. vægt, ikke
blokere

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-05-05 09:55

> Og årsagen til det kunne jo være at ABS´en bremser for lidt når man drejer
> fordi de inderste hjul kører for langsomt i forhold til de yderste.

Tror jeg til gengæld har den store betydning om det inderste hjul løber en
enkelt promille langsommere end det yderste, men derimod de sideværs rettede
kræfter som påvirker køretøjet på flere måder, inderste hjulpar har
dårlig/ere vejkontakt, ligeledes bevæger du dig i et sving så tæt som muligt
på dækkenes skridgrænse, og derfor er dækkenes bremseevne også nedsat,
kombinationen af de fremadrettede og sideværsrettede kræfter gør at du vil
opnå dårligere bremsevne, når du groft sagt tværstiller hjulene skal der
mindre bremsekraft til at stoppe hjulenes omløbsretning.

> Det føles i hvert fald som om bilen slet ikke bremser i forhold til en
> lige-ud-bremsning.

Absolut ja, - og endog meget, tænk på at du bevæger dig på grænsen hvor
køretøjet vil spinde om sig selv, altså udskridning p.g.a. at du tvinger
køretøjet med noget ekstreme påvirkninger, og ja spindgrænsen/udskridning
opnås tidligere når du samtidig bremser.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-05-05 12:41

UPS rettelse

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 14-06-05 23:05

On Tue, 24 May 2005 06:07:00 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

>Det kan jeg ikke på min Golf. Til gengæld har jeg fundet ud af at hvis man
>skal bremse effektivt - også i forbindelse med tidskørsel - så skal man
>(heller ikke) bremse i sving, ABS eller ej ...

Det er simpel fysik. Dækkene har en vis mængde vejgreb til rådighed.
Ved nedbremsning i en lige linie kan det anvendes 100% til at reducere
hastigheden. I et sving går noget af vejgrebet til at ændre bilens
retning = lavere bremsevirkning.

Fra : Ham Selv

Dato : 23-05-05 21:48

> [...]
med,
> men bremserne er selvfølgelig også vedligeholdt med nyt bremsevæske hvert

Ikke alle dæk siger piv såen lige med det samme

OZ3BTO

Fra : Ham Selv

Dato : 23-05-05 21:47

> [...]
> fremprovokeres til at lave bremsespor, så er det jo netop ikke en optimal
> opbremsning man laver, når der er bremsespor.

Og du kan skrive mercedes V C og E klasse Samt passat st.car på der også
dog er sporene punkt blokering DVS. 2cm brems ½m ren asfalt OSV der hen ad

Ja sågar min fatters nissan almera laver det nummer

OZ3BTO

Fra : Karsten Andersen

Dato : 26-05-05 17:50

Mon, 23 May 2005 21:57:07 +0200, skrev Anders Houmark, på 25 linier, i
> [...]

>fremprovokeres til at lave bremsespor, så er det jo netop ikke en optimal
>opbremsning man laver, når der er bremsespor.
Pjat
Du bremser jo ikke optimalt hvis ikke der ryger lidt dæk af ved en
hård opbremsning.
Hvis der ikke gør tyder det jo på du kan bremse hårdere.
Hvis jeg knalder bremserne i vil min bil lave dæk afmærkninger i
asfalten.
Dog ikke så tydelige som uden ABS

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Tommy S.

Dato : 15-06-05 07:50

> [...]
>var ved at gå i panik, bremsede mondeo ikke for en meter.
>Jeg påstår HÅRDNAKKET at ABS ikke kan blokere om man så træder bunden ud af

Min mondeo opfører sig helt ligesådan. Hvilket jeg faktisk synes er
MØG-træls. Kan godt være det bare er mig, men under 5-10 km/t så jeg
meget gerne at der var lidt blokering til tider. Det ville få MIG til
at føle mig tryggere ved min bil.

De tidligere hondaer jeg har haft har ikke været helt så hidsige i ABS
og kunne godt blokere en anelse ved lav hastighed.
--
Tommy
http://www.hadereklamer.dk

Fra : alexbo

Dato : 23-05-05 18:27

"Peter C:\" > skrev

> Jeg undrer mig over om man vil kunne se bremsespor efter en bil med ABS
har
> foretaget en opbremsning. ?

Ja, det er en misforståelse at ABS ikke efterlader bremsespor.
ABSèn holder hjulene på ca. 10 km/t, men bilens fart er 80 km/t, det betyder
at hjulene kurer hen af vejen med en starthastighed på 70 km/t.
Det giver ikke så tydelige spor som direkte blokering, men de kan sagtens
ses.

Hvis det ikke var muligt, så ville alle der før ABSèns tid bremsede uden
blokering, jo blive beskyldt for slet ikke at have bremset.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 23-05-05 18:32

> [...]
>
> Hvis det ikke var muligt, så ville alle der før ABSèns tid bremsede uden
> blokering, jo blive beskyldt for slet ikke at have bremset.

Jamen det kan alligevel undre, at de mener at kunne bruge bremsespor til
nogetsomhelst..Jo hvis de er der, kan man vel sige noget om hastigheden, men
jeg vil da altid forsøge at undgå blokering.. Det ligger jo i kroppen, og
jeg ved jo at min bremselængde er større med blokerede hjul.

Martin

Fra : alexbo

Dato : 23-05-05 18:57

"Martin Bak" skrev

> [...]
> jeg vil da altid forsøge at undgå blokering.. Det ligger jo i kroppen, og
> jeg ved jo at min bremselængde er større med blokerede hjul.

Jeg kan faktisk ikke helt gennemskue hvad du mener.

Mener du man ikke kan se bremsespor hvis hjulene ikke har været blokeret?
Eller mener du at længden af bremsespor ikke siger noget om hastigheden,
fordi man vil søge at undgå blokering?

Du undrer dig over at man mener at kunne bruge bremsespor, og alligevel
mener du at hvis de er der, kan de sige noget om hastigheden.
De kan jo også bruges hvis de ikke er der, så er der ikke bremset.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 23-05-05 20:16

> "Martin Bak" skrev

> men
>
> Jeg kan faktisk ikke helt gennemskue hvad du mener.
>
> Mener du man ikke kan se bremsespor hvis hjulene ikke har været blokeret?

Ja, noget i den retning?

> Eller mener du at længden af bremsespor ikke siger noget om hastigheden,
> fordi man vil søge at undgå blokering?

Ja, så vil bremsesporene jo kun vise den del af nedbremsningen der har
foregået med blokerede hjul

> Du undrer dig over at man mener at kunne bruge bremsespor, og alligevel
> mener du at hvis de er der, kan de sige noget om hastigheden.
> De kan jo også bruges hvis de ikke er der, så er der ikke bremset.

Det er jo det jeg ikke mener at det nødvendigvis betyder.. hvis man har
foretaget en kontrolleret nedbremsning, så er der vel ingen spor?

Martin

Fra : alexbo

Dato : 23-05-05 20:36

"Martin Bak" skrev

> Ja, så vil bremsesporene jo kun vise den del af nedbremsningen der har
> foregået med blokerede hjul

Det skulle betyde at enten er der ingen spor eller også er der to fede
striber.

Sådan alt eller intet er det ikke, enhver kraftig bremsning efterlader spor,
lige så snart hjulene har en anden hastighed end bilen vil de efterlade
spor,
de ruller jo ikke hen af vejen de bliver trukket af bilen mens de stritter
imod.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 23-05-05 19:38

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> men
> jeg vil da altid forsøge at undgå blokering..

Hvorfor vil du det?

> Det ligger jo i kroppen, og
> jeg ved jo at min bremselængde er større med blokerede hjul.

Jeg tillader med at tvivle på at der er ret mange, om nogen, der tænker i
de baner når man pludselig og uventet ser en forhindring foran sig på
vejbanen.

Den med vurdering af bremselængde tror jeg ikke på at der er mange som har
med i overvejelserne i en farlig situation, måske i en glatføre udskridning
og den slags, men ellers nej.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Martin Bak

Dato : 23-05-05 20:27

> [...]
>>

> Jeg tillader med at tvivle på at der er ret mange, om nogen, der tænker i
> de baner når man pludselig og uventet ser en forhindring foran sig på

Nej det er ikke noget jeg tænker over, det er bare noget jeg automatisk
gør.. (jeg har prøvet at skulle katastrofe bremse) Men det er åbenbart en
del af min kørestil.. hø.. jeg letter automatisk når friktionen overgår fra
bremser til dæk/vej.. Det tror jeg måske at mange gør?

Martin

Fra : Ham Selv

Dato : 23-05-05 21:52

> [...]
fra
> bremser til dæk/vej.. Det tror jeg måske at mange gør?

Jup er man nød til i en sierra fra 85 :p
Men også i andre biler .. Mindes kun at have ABSen til at rigtig arbejde når
det var isglat Ellers ikke

OZ3BTO

Fra : phk

Dato : 23-05-05 19:53

> [...]
> betyder
> at hjulene kurer hen af vejen med en starthastighed på 70 km/t.

Det tror jeg simpelthen bare ikke på! Hvis hjulene kun drejer 10 km/t vil du
næppe kunne dreje bilen. Og det vil helt sikkert efterlade et spor i
asfalten hvis hastigheden på hjulene er så langt nede!

> Det giver ikke så tydelige spor som direkte blokering, men de kan sagtens
> ses.

Nej, det kan de så ikke!

Fra : alexbo

Dato : 23-05-05 20:17

"phk" > skrev

> Det tror jeg simpelthen bare ikke på!

Jamen det behøver du da heller ikke, men hvad mener du så ABSèn gør.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 20:43

> "phk" > skrev

> Jamen det behøver du da heller ikke, men hvad mener du så ABSèn gør.

Den bruger en kompliceret algoritme til at udregne bilens faktisk hastighed
og så slække så meget på bremserne at hjulene har SAMME hastighed som
bilens....og på alle 4 hjul.

Sådan gør de BOSCH ventiler som jeg har været med til at teste og udvikle
for nogle år tilbage.

Ville et af hjulene bare dreje 1 Km/t langsommere end selve bilen så ville
de give bremsespor.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 23-05-05 21:32

"Tom" skrev

> Den bruger en kompliceret algoritme til at udregne bilens faktisk
hastighed
> og så slække så meget på bremserne at hjulene har SAMME hastighed som
> bilens....og på alle 4 hjul.

Hvis hjulene har samme hastighed som bilen, så bremser de ikke.
Det er jo det de har når man kører ud af vejen.

ABS er et Anti Blocking System, det forhindrer blokering, og det gør det ved
at måle hjulomdrejningene, ved hjælp af tandhjul på hvert hjul.
Når hjulet er lige ved at blokere/stå stille slækkes bremsetrykket, så det
holder en fart på ca 10km/t.
Når bilen er ved at holde stille skal trykket slækkes helt på alle hjul for
at holde de 10km/t, så ved ABSèn at nu er vi lige ved at stoppe og slår fra,
hvis den ikke slog fra kunne man jo ikke stoppe helt op, ABSèn ville blive
ved med at slække trykket indtil der slet ikke blev bremset.

ABSèn ved jo ikke hvor stærkt bilen kører, den ved kun hvor stærkt hjulene
kører.

http://rb-kwin.bosch.com/da-DK/start/productx_s_CS_01_BABR.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 22:00

> "Tom" skrev

> hastighed
>
> Hvis hjulene har samme hastighed som bilen, så bremser de ikke.
> Det er jo det de har når man kører ud af vejen.

øh?
Jo, de kan da sagtens bremse en bil ned uden at der skal laves "delvis"
blokering.

> [...]
> at måle hjulomdrejningene, ved hjælp af tandhjul på hvert hjul.
> Når hjulet er lige ved at blokere/stå stille slækkes bremsetrykket, så det

Ikke hos BOSCH. Der slækkes trykket så meget at hastigheden på hver enkelt
hjul er den samme som på de 3 andre, eller i henhold til den hastighed som
bilen "burde" have. Hvis du kørte 200 Km/t og hjulene kun kørte med 10 Km/t
så ville den lave ganske heftige bremsespor.

> [...]
> hvis den ikke slog fra kunne man jo ikke stoppe helt op, ABSèn ville blive
> ved med at slække trykket indtil der slet ikke blev bremset.

Har du links til dette?
Det er ikke som jeg husker det selv om det er nogle år siden vi udviklede
ventilblokken for BOSCH.

> ABSèn ved jo ikke hvor stærkt bilen kører, den ved kun hvor stærkt hjulene
> kører.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om alle ABS computere, men hos Ford som har
en ganske alm. ABS computer, der går også et VSS (Vehicle Speed Signal) hen
til ABS computeren.

http://auto.howstuffworks.com/anti-lock-brake2.htm
(There are many different variations and control algorithms for ABS systems.
We will discuss how one of the simpler systems works)

I ovenstående link har de underdrevet lidt med puls hastigheden på
ventilerne som de angiver til 15 Hz. BOSCH kører med en væsentlig højere
frekvens.

--
Tom

Fra : EjS

Dato : 23-05-05 22:08

> I ovenstående link har de underdrevet lidt med puls hastigheden på
> ventilerne som de angiver til 15 Hz. BOSCH kører med en væsentlig højere
> frekvens.

50-100 Hz er normalt på nye biler... Er reguleringen ikke helt fin i kanten:
"Skidt med det - vi oversampler bare - så er alle vores problemer løst" :)

Nej - måske ikke helt ;)

MVH EjS

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 22:14

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> 50-100 Hz er normalt på nye biler... Er reguleringen ikke helt fin i
> kanten:
> "Skidt med det - vi oversampler bare - så er alle vores problemer løst" :)
>
> Nej - måske ikke helt ;)

Muligt det er nogle år siden jeg var med til udviklingen. jeg ved ikke hvor
den helt er henne i dag. Den er dog næppe blevet ringere end dengang

--
Tom

Fra : EjS

Dato : 23-05-05 22:21

> Muligt det er nogle år siden jeg var med til udviklingen. jeg ved ikke
hvor
> den helt er henne i dag. Den er dog næppe blevet ringere end dengang

Nej det er helt sikkert. Men jeg tror du har ret i at det mest er ventilerne
der har noget at sige. Uden at vide det kunne jeg forestille mig at
hysterese og langsom mekanik er noget af det mest betydende i ABS-systemet?

Det er i hvert fald en fornøjelse med nye ABS systemer frem for det første
jeg prøvede i 1996...

MVH EjS

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 22:28

> [...]
> der har noget at sige. Uden at vide det kunne jeg forestille mig at
> hysterese og langsom mekanik er noget af det mest betydende i

Det som giver en hysterese er hvis der er vand/luft i bremsesystemet. Hvis
der er ren frisk olie i systemet så følger trykket ude ved hjulcylinderen
ganske hurtigt det ved ventilen. Men hvis så hjulcylindren er ved at ruste
fast og systemet er fuld af vand osv. så får man en halvdårlig regulering på
ABS systemet. Det samme hvis man har en mør bremseslange så trykforskellene
kan udlignes som en ballon.
Så alder og dårlig vedligehold kan godt få et system til at fungere dårligt.

> Det er i hvert fald en fornøjelse med nye ABS systemer frem for det første
> jeg prøvede i 1996...

Ja og softwaren kan ofte også kompenseren for en masse mekaniske svagheder.

--
Tom

Fra : EjS

Dato : 23-05-05 22:35

> [...]

trykforskellene
> kan udlignes som en ballon.
> Så alder og dårlig vedligehold kan godt få et system til at fungere

Interessant!

> Ja og softwaren kan ofte også kompenseren for en masse mekaniske
svagheder.

Det er klart. Jeg ved iøvrigt at man i nogle systemer kører med en slags
fortryk (softwaren "gætter" når chaufføren kunne tænke sig at bremse evt.
ved pludselig speederslip, eks. Mercedes SLR) så når det rigtige bremsetryk
påtrykkes er responstiden meget meget lav...

MVH EjS

Fra : alexbo

Dato : 24-05-05 04:33

"Tom" skrev

> [...]
> en ganske alm. ABS computer, der går også et VSS (Vehicle Speed Signal)

Jamen speed signalet kommer også fra hjulene, de er de eneste der ved hvor
stærkt det går, lige bortset fra GPS.
Prøv en engang at bremse og se på speedometert samtidig.
Nå jeg skal på arbejde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-05-05 09:36

> [...]
> ved med at slække trykket indtil der slet ikke blev bremset.
>
> ABSèn ved jo ikke hvor stærkt bilen kører, den ved kun hvor stærkt hjulene

Det normale er at ABS ikke er aktiv under 8-10 km/t, hvis de var det kunne
man jo ikke måle for skævbremsning på et rullefelt som normalt ruller med
6-8 km/t.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-05-05 10:48

alexbo wrote:
> [...]
> ved med at slække trykket indtil der slet ikke blev bremset.
> ABSèn ved jo ikke hvor stærkt bilen kører, den ved kun hvor stærkt hjulene

Hvordan udleder du det der /\ /\ /\ af den der \/ \/ \/ ??????

> http://rb-kwin.bosch.com/da-DK/start/productx_s_CS_01_BABR.html

For at have optimal bremsekraft må den del af dækbanen der rører
underlaget ikke bevæge sig i forhold til dette. Dækket står fast på
vejen (Stående bremsning).

Lige så snart dækket flytter sig i forhold til vejen har man en rullende
bremsning. Og jo mere rul jo svagere bremsning. (100% rul = blokade)

ABS'ens opgave er at holde alle hjul så tæt på optimal bremsning som mulig.

Og så skal det lige nævnes at en optimal bremsning ikke efterlader spor
der umiddelbart kan ses. Jeg vil tro at man, hvis man afsøgte med lup,
ville kunne finde et antal ganske små bremsespor. Der vil jo være nogle
ultra-kortvarige blokader på et eller flere hjul.

--
MVH Finn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-05-05 21:02

> Jamen det behøver du da heller ikke, men hvad mener du så ABSèn gør.

ABS'en bremser ikke ned til en given hast.forskel på hjul, vej, for det vil
være = hjulet er blokeret :(. ABS'en bremser til der er LIDT forskel,
slipper til den er væk igen- hjulet rotere atter, bremser,
slipper,bremser,slipper. Det er derfor du mærker pedalen vibrere, når ABS'en
er i funktion. Hvis du selv magter det, kan man lave en hurtigere
opbremsning uden ABS, fordi den bremser&slipper hele tiden, men det er de
færreste som gør det i en panik-situation.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 21:08

> [...]
> opbremsning uden ABS, fordi den bremser&slipper hele tiden, men det er de
> færreste som gør det i en panik-situation.

Jep og systemet kører normalt med 25 til 40 Hz på magnetventilerne så
reaktionstiden er faktisk ret hurtig. Tandkransen har også en 43 tænder ved
afstateren så man kan faktisk lave en meget fin regulering af bremsningen.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 23-05-05 21:50

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> ABS'en bremser ikke ned til en given hast.forskel på hjul, vej, for det
vil
> være = hjulet er blokeret :
Mener du at et hjul der ruller hen af vejen med 10km/t er blokeret.

> Det er derfor du mærker pedalen vibrere,
Grunden til at man mærker pedalen vibrere er at ABSèn sender bremsetrykket
tilbage, hvis den bare lukkede væsken tilbage i bremsevæskebeholderen ville
bremsepedalen stille og roligt synke ned til bunden efterhånden som man
brugte trykket.
Lastbiler med luftbremser og ABS lukker bare trykket ud, der er masser af
tryk at tage af, personbiler har kun det tryk føreren laver.
Her undtaget de biler med bremseassistent, de har en bremsepumpe, og behøver
derfor ikke at sende bremsetryk baglæns.

> Hvis du selv magter det, kan man lave en hurtigere
> opbremsning uden ABS, fordi den bremser&slipper hele tiden,
ABSèn kan bremse forskelligt på alle hjul, det vil sige selv om de højre
hjulpar bremser i vejgrus, og de venstre på tør vej, så bremser alle hjul
uden blokade, det er der ingen mennesker der kan.

mvh
Alex Christensen

Fra : p.jarnbak

Dato : 23-05-05 20:21

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

Det er vist mere noget med 10% under aktuel hastighed,det andet vil jo være
det samme som en blokering(næsten).
Hej Palle.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-05-05 20:23

> Nej, det kan de så ikke!

Jeg er enig med dig Per, det er kun hvis man fx. bremser på u-ens underlag
el. i sving, det ene baghjul kan narres til det.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 20:37

> Jeg er enig med dig Per, det er kun hvis man fx. bremser på u-ens underlag
> el. i sving, det ene baghjul kan narres til det.

ikke i et 4 kreds ABS system

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-05-05 10:15

alexbo wrote:
> [...]
> at hjulene kurer hen af vejen med en starthastighed på 70 km/t.
> Det giver ikke så tydelige spor som direkte blokering, men de kan sagtens

Man taler om en "stående bremsning" og en "rullende bremsning". Svjh
(Det kan godt være omvendt) er den stående den bedste, den hvor dækket
står fast på vejen, mens den rullende bremsning er den hvor dækket
ruller i forhold til underlaget.

Hvis ABS virker som ovenfor beskrevet vil man have en rullende
bremsning, selvom ABS'en er aktiv. Og ifald det er på is vil ABS'en
ingen værdi have. Hvis køretøjet bevæger sig fremad med 80 km/t er det
ligegyldigt om hjulene bevæger sig med 0 km/t eller 10 km/t. Man skøjter
rundt uanset.

Derimod mener jeg at den forklaring jeg har fået om hvordan ABS virker
går ud på at ABS'en måler rotationshastigheden på alle hjul. Og er der
et der roterer langsommere end de andre bliver der fjernet bremsetryk
fra det hjul indtil det opnår samme rotationshastighed som de andre.

Optimal bremsning er nu engang at bremse med så stor kraft som muligt
uden at dækkene mister grebet i vejen. (Uden at de begynder at rulle.)

> Hvis det ikke var muligt, så ville alle der før ABSèns tid bremsede uden
> blokering, jo blive beskyldt for slet ikke at have bremset.

I dag er der ikke så mange der kan lave en optimal bremsning uden ABS.

Men før i tiden var politiet godt klar over at en optimal bremsning ikke
efterlod bremsespor. Men de var også godt klar over at det ikke var ret
mange andre end dem der dyrkede motorsport der var i stand til at lave
en optimal nedbremsning.

--
MVH Finn

Fra : EjS

Dato : 23-05-05 21:13

"Peter C:\" <pede_71@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> for der er ingen bremsespor".
> Jeg undrer mig over om man vil kunne se bremsespor efter en bil med ABS

Hej Peter

Optimalt set vil man opnå bedste nedbremsning (dvs. korteste bremselængde)
hvis man har en lille smule hjulslip (jeg tror det ligger mellem 2-5%). Om
bilfabrikanterne rent faktisk fremstiller bremsesystemer som prøver at ramme
denne delvis blokade ved jeg faktisk ikke men der findes i hvert fald en hel
del begrænsninger rent praktisk der gør at man ikke kan bremse optimalt med
ABS-bremser (eller for den sags skyld uden)...

- Sensorer
For at kunne vide hvordan et hjul drejer findes der sensorer monteret på
hjulet. Jeg tror de mest almindelige giver en puls hver gang hjulet drejer
et lille stykke. Derfor virker ABS bedst ved høj fart (i dette tilfælde er
høj fart over 5 km/t) da bilens computer jo først ved hvor hurtigt hjulet
drejer før den næste puls er observeret. Denne grovinddeling vil måske kunne
forklare at hjulet blokerer mere eller mindre fordi man mangler information
om hjulet "mellem" to pulser.

Derudover ved jeg at gamle ABS systemer sammenligner hjulenes
omdrejningshastigheder med hinanden. Dvs. hvis begge forhjul for eksempel
bringes til hjulblokade på samme tid (muligt ved højt bremsetryk og lav
hastighed) når computeren i bremsesystemet ikke at registrere forskel i
omdrejningshastigheden - og hjulene blokerer.

- Aktuatorer (dem som frembringer bremsetrykket)
I bilens bremsesystem sidder nogle ventiler som kan holde eller nedbringe et
bremsetryk i det hydrauliske system ved at åbne og lukke. Når computeren på
baggrund af signaler fra sensorerne regner ud at der er en delvis
hjulblokade får ventilerne signal til at åbne og nedsætte trykket i et kort
øjeblik indtil hjulet igen drejer rigtigt. Derefter lukkes og der opbygges
lynhurtigt tryk igen.

På grund af ventilernes reaktionstid har man en forsinkelse der gør at man
ikke kan ramme skridgrænsen helt. Derudover ændrer underlag osv. sig hele
tiden så det bliver en meget grov regulering.

Biler med EBA og/eller ESP har desuden en kompressor der selv kan opbygge
tryk hvis chaufføren ikke holder et stort nok tryk til at bremse hjulene
optimalt. Dette tryk kan på nogle dyre biler reguleres præcist (altså i
selve kompressoren og ikke i ventilerne) så man får nogle fordele - spørg
mig ikke hvilke :)

MVH EjS

Fra : Peter C:\\

Dato : 23-05-05 21:28

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

<snip .. en masse om ABS>

> MVH EjS

Tak for den fine forklaring ... noget var nyt, og andet vidste jeg, men mit
spørgsmål gik egentlig bare på, om det er rimeligt at pege fingre af en
bilist der har været involveret i en ulykke med anklagen "der er ingen
bremsespor, ergo har du slet ikke bremset"
Selv tror jeg (som et par stykker til) at man godt kan være så "uheldig" at
bremse uden at efterlade sig beviser, og det var det jeg ville ha be- eller
afkræftet.
Jeg synes umiddelbart det virker for nemt at konkludere at ingen bremsespor
= ingen bremsning overhovedet.

Fra : EjS

Dato : 23-05-05 22:04

> [...]
eller
> afkræftet.
> Jeg synes umiddelbart det virker for nemt at konkludere at ingen

Det tror jeg også fint kan lade sig gøre. Det afhænger jo af dæk,
vejbelægning osv hvor mange bremsespor man efterlader.

Selvom man bremser hårdt er det bestemt ikke sikkert man eks. aktiverer
bremseassistenten som sikkert findes i den Peugeot 607 knægten kørte i. De
gange jeg har prøvet bremseassistenten har det været uden spor og også uden
de små hurtige ABS-blokader før jeg er nået under omkring 50 km/h. Måske
fordi de nye effektive ABS-systemer når at "fange" begyndelsen til en
hjulblokade hurtigere.

Men omvendt kan man sagtens sætte spor uden at man har haft fornemmelsen af
at ABS-systemet har været indblandet. Altså tror jeg også dækkene sætte
mærker uden at de har været blokeret... Igen - det afhænger af gummi,
vejtemperatur og tusinde andre parametre...

MVH EjS

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 22:07

> [...]
> eller afkræftet.
> Jeg synes umiddelbart det virker for nemt at konkludere at ingen
> bremsespor = ingen bremsning overhovedet.

Samme konklusion kom politiet til ved min fars dødsulykke.....at han ikke
havde bremset. Den holdt dog ikke.....selv om forsikringen prøvede......min
mor fik erstatning :o/

--
Tom

Fra : EjS

Dato : 23-05-05 22:10

> Tak for den fine forklaring ... noget var nyt, og andet vidste jeg, men
mit

- men egentlig var pointen i forklaringen at selv med "blokeringsfrie"
systemer har man altså et "slip" som kan give lidt hjulblokade - der er
første forudsætning for at kunne sætte striber på asfalten... :)

MVH EjS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-05-05 10:59

Peter C:\ wrote:
> [...]
> bremse uden at efterlade sig beviser, og det var det jeg ville ha be- eller

En optimal ABS-nedbremsning efterlader ikke bremsespor i gammeldags
forstand. Så hvor meget den unge mand ved Jelshøj har bremset kan ikke
aflæses på sorte streger på vejen.

> Jeg synes umiddelbart det virker for nemt at konkludere at ingen bremsespor
> = ingen bremsning overhovedet.

Det er ikke kun for nemt. Det er også forkert. Men det er nok ganske
normalt for en journalist at gøre det.

--
MVH Finn

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-05-05 12:48

Peter C:\ wrote:

> Jeg synes umiddelbart det virker for nemt at konkludere at ingen
> bremsespor = ingen bremsning overhovedet.

Det virker også komplet åndsvagt, selvom bilen ikke havde haft ABS. Optimal
bremsning betyder jo netop at der ikke er fede sorte streger på vejen efter
opbremsningen. Skal folk så klandres for at kunne bremse optimalt og være en
bedre billist end gennemsnittet? Det er jo total umuligt at finde ud af om
der blev bremset optimalt, eller om der slet ikke blev bremset.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : phk

Dato : 24-05-05 05:14

> [...]

> hvis man har en lille smule hjulslip (jeg tror det ligger mellem 2-5%).

Jeg har - de gange jeg har læst om det - set det skulle være 10%....

--
Per, Esbjerg

Fra : EjS

Dato : 24-05-05 18:13

> Jeg har - de gange jeg har læst om det - set det skulle være 10%....

Du har højst sandsynligt ret! Om det er muligt at opnå bare sådan nogenlunde
med moderne ABS-systemer ved jeg ikke...

MVH EjS

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-05 20:21

EjS skriver:

> Du har højst sandsynligt ret! Om det er muligt at opnå bare sådan nogenlunde
> med moderne ABS-systemer ved jeg ikke...

Det er jeg overbevist om, specielt da jeg har en bil med kort
bremselængde og da jeg ved at tog kan gøre det modsatte (starte med et
givent slip).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : anders majland

Dato : 24-05-05 21:24

> og da jeg ved at tog kan gøre det modsatte (starte med et
> givent slip).

Og tænk på dragracing. Et eksempel på at meget slip også kan være
hurtigst......... Gad vide hvad bremselængden er for en personbil fuld gas i
bakgear med spindende hjul (hvis transmissionen holder)

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-05 05:03

anders majland skriver:

> Og tænk på dragracing. Et eksempel på at meget slip også kan være
> hurtigst.........

De snyder, de putter lim på dækkene.....

> Gad vide hvad bremselængden er for en personbil fuld gas i
> bakgear med spindende hjul (hvis transmissionen holder)

Jeg vil faktisk tro at den er længere end ved maksimal bremsning, da du
har "mere end blokerede" hjul.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-05-05 07:43

meddelelse news:42938d7f$1$79458$14726298@news.sunsite.dk...

> Gad vide hvad bremselængden er for en personbil fuld gas i bakgear med
> spindende hjul (hvis transmissionen holder)

Husk hvis du skal lave forsøget, at bilen skal have synkroniseret bakgear.
Eller bliver resultatet en grim gang tandbørstning.

Forresten: Nej, jeg vil ikke lægge bil til forsøget

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (med synkro bakgear)