Andet multimedie
bentjuul 3670
Bauhaus stil ... og billeder
Fra : Koeffe

Dato : 23-05-05 17:58

Jeg skal lave en folder i Bauhaus(*) stil, som startede i
1920'erne. Jeg tror jeg har fået sporet mig godt ind på
hvordan det grafiske udtryk er i Bauhaus. Mit problem er
bare at min folder SKAL indeholde billeder af et møbel, og
intet af det Bauhaus jeg har set indeholder billeder. Derfor
ved jeg ikke hvordan det BØR se ud. Farvefotografi er vel
udelukket, for det havde man ikke. Jeg forestiller mig enten
noget sort/hvid fotografi, eller også bruge noget photoshop
filter som får det til at lige at det er tegnet. Sidstnævnte
tror jeg mest på.

Hvad siger I?

--
Koeffe

* Hvis du ikke lige er med på hvad Bauhaus er, så se bl.a.
her:
http://personal.cityu.edu.hk/~entim/Professional/Courses/EN3524/Modernism/Modernist_design.html

Fra : Niels Boegh

Dato : 23-05-05 18:52

Koeffe wrote:
> [...]
> bare at min folder SKAL indeholde billeder af et møbel, og
> intet af det Bauhaus jeg har set indeholder billeder.

jeg har selv besøgt Bauhaus-museet i Berlin, og de har en hjemmeside
www.bauhaus.de Jeg har ikke set den igennem, men mon ikke der er noget
at hente, hvis du ikke allerede har været der?

En anden indskydelse: de kreative skriftdesignere hos www.p22.com har en
skrift, der hedder Bauhaus.

Niels

Fra : Koeffe

Dato : 23-05-05 21:17

"Niels Boegh" <1nboegh2@3hotmail4.com> skrev i en meddelelse

> [...]
| www.bauhaus.de Jeg har ikke set den igennem, men mon ikke
der er noget
| at hente, hvis du ikke allerede har været der?

Jeg har googlet forbi den adskillige gange, men nu da jeg
kiggede nærmere efter, fandt jeg da lidt. - sort/hvid og
stilede close-ups. Og så var der (kun) 2 eksempler. Det var
ikke meget, men det var da en start.

| En anden indskydelse: de kreative skriftdesignere hos
www.p22.com har en
| skrift, der hedder Bauhaus.

Ja, der findes mange Bauhaus fonte. Men dette er ikke mit
problem.

--
Koeffe

Fra : Studio Smalbro

Dato : 23-05-05 19:42

Marcel Breuerstolen burde du nemt kunne finde billeder af. Den er stadig hot
(omend grim IMHO).
http://images.google.dk/images?q=marcel+breuer&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

Kh
Bjørn

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-05-05 21:20

Den Mon, 23 May 2005 20:42:21 +0200, skrev Studio Smalbro:

>Marcel Breuerstolen burde du nemt kunne finde billeder af. Den er stadig hot
>(omend grim IMHO).
>http://images.google.dk/images?q=marcel+breuer&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

Designmøbler (klassiske eller ej) har intet med skønhed eller
bekvemmelighed at gøre. Det er en massepsykotisk selvsvingstrend der
ebber ud, lige som dyre cigarer og indtagelse af håndmalet kaffe i
udstillingsburene på havnefronten.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Morten Sten Andersen

Dato : 24-05-05 00:03

> [...]
> bekvemmelighed at gøre. Det er en massepsykotisk selvsvingstrend der
> ebber ud, lige som dyre cigarer og indtagelse af håndmalet kaffe i

Det var da en tåbelig kommentar?

Hvis ikke du kan se det smukke i say en Wegner Y stol, det være sig
håndværksmæssigt, design eller komfort så...ja?.......I'll rest my case.

Morten

Fra : Koeffe

Dato : 23-05-05 21:18

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse

| Marcel Breuerstolen burde du nemt kunne finde billeder af.
Den er stadig hot
| (omend grim IMHO).

http://images.google.dk/images?q=marcel+breuer&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning

Jeg mangler ikke billeder af mit møbel. Jeg mangler bare
information om hvordan man bruger billeder i "korrekt"
Bauhaus stil.

--
Koeffe

Fra : KNL DtP

Dato : 24-05-05 16:45

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mangler ikke billeder af mit møbel. Jeg mangler bare
> information om hvordan man bruger billeder i "korrekt"
> Bauhaus stil.

Bauhaus-folkene var jo glade for fotografi som udtryksform, og lege selv med
manipulation, som f.eks. Herbert Bayer's selvportræt med "afhugget" arm:
http://fotomuveszet.elender.hu/9834/nagykepek/jpg_kepek_983403/98340303.jpg

Som du selv næver er billederne i sort/hvid. Du kan måske derfor få brug for en
serie Photoshop-actions, som jeg har udviklet til sort/hvid-konvertering:
http://knl-dtp.dk/portfolio/sorthvid/sorthvid.htm

For at få den rigtige stemning bør du vælge høj kontrast og måske lege lidt med
at tilføje filmkorn med Filer > Noise > Add noise.

Mht. opsætningen skal du forsøge at lade billeder og typografi smelte sammen, så
det næsten bliver til grafik. Geometriske figurer, gentagelser o.l. var yndet
guf for Bauhaus-folket. Det kommer dog også an på, om du laver om en bestemt
person som Moholy Nagy eller om skolen som sådan.

Håber det kan bruges.

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : amesh

Dato : 23-05-05 23:09

> [...]
> noget sort/hvid fotografi, eller også bruge noget photoshop
> filter som får det til at lige at det er tegnet. Sidstnævnte

Her er et link du måske kan bruge. Det er IKKE frimærker, så du kan
eventuelt beskære billederne.

http://talent.pratt.edu/browse.php/portfolio/151/745/0/

mvh
Mette