Vedr Renault Mégane
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-05-05 11:29

Hej folkens

En af mine venner er ved at købe denne bil:

http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=5089

Hvad kan man fortælle om den - statistikker, erfaringer mv. modtages med
kyshånd.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-05-05 12:27

> Hvad kan man fortælle om den - statistikker, erfaringer mv. modtages med
> kyshånd.

Gerne om Renault generelt - eller om Mégane generelt.

/Jan W Nielsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 23-05-05 12:49

Jan W Nielsen wrote:

> Gerne om Renault generelt - eller om Mégane generelt.

Min svoger siger de større Renault'er er nogle fantastiske køremaskiner.
Min bror siger at interiøret i de mindre, er noget skrammel.
Men det er jo alt sammen andenhånds-rygter :)

Mvh.

Fra : Peter Juul

Dato : 23-05-05 13:16

"Jan W Nielsen" skrev >
> Gerne om Renault generelt - eller om Mégane generelt.

Hmmmm... Min er fra 12/2000 og er en 2001 model RXT st.car - Jeg har haft
den i knapt 1 1/2 år og har kørt knap 25 kkm - Uden bøvl, på nær en knækket
forfjeder fornylig

På den model skal man bl.a. være obs på syningerne i forsædebetrækket, de
har tendens til at springe - Jeg har osse hørt om mange el-fejl, noget som
jeg ikke har været udsat for, alt virker som det skal, pånær tågebaglygten,
der af en eller anden årsag har sagt farvel - Sikringen er hel, pæren er ny,
men ingen lys i lampen... Underligt :)

Bilen har gode sæder, god og kvik maskine (1,6 16V m. 107 hk.)
Jeg ligger på små 13,5 km/l. ved alm. blandet kørsel med aircon tændt
ustandseligt.

Skal jeg nævne noget negativt : Til vores behov er den lige lille nok... Men
familieforøgelse senere på året, bliver det kniberi med barnevogn og det
stedlige gødyr (30 kg Labrador) i grisekassen bagi *)... Og så støjer den
vel rigeligt i forhold til min tidligere Xantia - Men noget af det _kan_
stamme fra dækkene - Det vil vise sig, når de er slidt op.
Rservedele er IMO lidtr pebrede - Jeg skiftede de bagerste skiver i. forb.
med syn, de kostede svjh godt 600 + moms pr. stk.

Ellers en dejlig potte....

VenHils
Peter

*) Køteren kan self. ligge i liften under transport ;oD

Fra : bme

Dato : 23-05-05 19:20

"Peter Juul" <pSLETt@baandbySLET.dk> skrev i en meddelelse

> med syn, de kostede svjh godt 600 + moms pr. stk.

Jeps, delene til renault kan være lidt pebrede. Fik tidligere på året lavet
tryk- og returrøret til servoen, de kostede ca 3300,- incl moms. Da
værkstedet så kvajede sig og splittede min tandstang af (lang, træls
historie), endte det op i at jeg fik monteret to nye indvendige styrekugler
på en huggertandstang, de kostede til gengæld kun 400,-

Idag var jeg så en tur nede ved renault for at få kigget på den skade som en
ung herre påførte min forreste kofanger i weekenden. 5300,- incl moms og 1.5
værkstedstime, dvs ca 4500 for reservedele (kofanger og stiver) og så er det
ikke engang en lakeret kofanger men kun en vinyl.

Reservedelspriserne til renault har fået mig til at overveje om det
alligevel skulle være en laguna2 næste gang, eller om der skal findes et
alternativ. Måske en bette saab med mølle

/bo
Laguna med ødelagt kofanger

Fra : KASO

Dato : 23-05-05 19:44

> Gerne om Renault generelt - eller om Mégane generelt.

Efter 2 x Scénic + 1 Coupé - alle er 1. Mégane-generation vil jeg sige, at
jeg har gode erfaringer. Coupéen har efter 6 år/92.000km haft lidt problemer
med el-ruderne, men ellers har bilerne været uproblematiske. Skift af
tandrem er dog forholdsvist dyrt (5.000kr.)

Den bil, du linker til, er 2. generation og adskiller sig kraftigt. Bemærk
flg.: Mégane II er kritiseret for et meget "umeddelsomt" styrtøj. Dette er
rettet på biler produceret EFTER 1. april i år!
http://www.bilzonen.dk/bilnyt/artikelvisning:nyheder=1:aid=20112

Den nye Coupé/cabriolet er ganske tung - efter manges mening _for_ tung til
1.6 motoren - men det kan man jo selv afgøre på en prøvetur.

Iflg. http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp ligger alle nye
Renault-modeller fra Laguna II og frem (og dermed også omtalte Mégane) til
topkarakter (5) mht. rustbeskyttelse. Til sammenligning ligger nyere VW og
Audi til 4 - og dermed lidt ringere(!)

Svjh. bygges det specielle glasfoldetag hos Karmann.

Fra : KNT

Dato : 23-05-05 21:36

> Gerne om Renault generelt - eller om Mégane generelt.

En fantastisk maskine - ihvert fald den med tag på. Havde en indtil konen
totalhavarerede. Hun kom ud uden en skramme - sikkerheden er i top.

Knud

Fra : TDN

Dato : 23-05-05 19:37

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.bilmagasinet.dk/nybilsbasen/show_car.asp?id=5089
>
> Hvad kan man fortælle om den - statistikker, erfaringer mv. modtages med

Her er lidt statistik for havarier, det klarer den ikke for godt....

http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannen_und_maengel/pannenstatistik_2004/untere_Mittelklasse/default.asp?ComponentID=113326&SourcePageID=113507%230

Mvh
Thomas

Fra : KASO

Dato : 23-05-05 20:08

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Her er lidt statistik for havarier, det klarer den ikke for godt....

> [...]
Bemærk - de fleste årgange her er den gamle Mégane-serie, der er en helt
anden bil. Den nye kom svjh. i 2004.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 09:48

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad kan man fortælle om den - statistikker, erfaringer mv. modtages med
> kyshånd.

Lidt om hvad der bl.a. går galt:
http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=229

Fra : KASO

Dato : 25-05-05 13:15

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Lidt om hvad der bl.a. går galt:
> http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=229

Ingen af de omtalte biler er af samme model/type/serie. Alle er forrige
generation, der adskiller sig væsentligt på alle punkter. Modellen er reelt
så ny (og indtil for nylig prissat rigeligt højt), at der ikke er mange
erfaringer (i DK). Den nye Mégane-serie er Europas mest solgte - (men det
siger jo ikke nødvendigvis meget om kvaliteten), men i Danmark har salget
været begrænset.

Min personlige mening er iøvrigt, at "mandagsbil" er komplet uegnet som
statistisk grundlag. Populære biler, der primært sælges til personer i den
"net-aktive alder" vil være stærkt overrepræsenteret (VAG, PSA m.fl.) mens
mærker/modeller med lavt salgtal - og primære målgruppe blandt ældre,
"net-inaktive" personer vil være underrepræsenteret (BMW, MB, Saab, Volvo
(større modeller)). Som oversigt over mulige fejl (som du også skriver), kan
den dog give inspiration.