MacMini og iMovie - kan man det
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 23-05-05 07:30

Kan man bruge en MacMini til videoredigering med iMovie?

Ja, det skulle man vel tro, eftersom iMovie følger med en ny MacMini. Men
man skal dog ikke læser ret mange reviews før man får det indtryk, at en
MacMini er underdimensioneret. Hvorfor er den det?

iMovie har jo været fremme en del år nu, og iMovie har da også været leveret
til G3'ere. Så skulle man da tro, at en spritny G4 på mere end 1 GHz sagtens
kunne følge med. Er det ikke tilstrækkeligt hvis man ikke nødvendigvis skal
have beregnet avancerede overgange mellem klip, men godt kan nøjes med
almindelige klippe-klistre klip. Er det når man skal konvertere digital
video til mpeg-2 for at lave en dvd, at ventetiden bliver for lang? Er det
mon her de "proffesionelle" står af?

Er der nogen med praktiske erfaringer med MacMini som kan sige noget om
emnet?

PS. Hvorfor leverer Apple i øvrigt så mange maskiner med kun 256 Mb ram, når
de fleste siger at OSX gerne skal have 512 Mb for at fungere
tilfredsstillende?

Fra : Isak Lyberth

Dato : 23-05-05 08:57

> PS. Hvorfor leverer Apple i øvrigt så mange maskiner med kun 256 Mb ram, når
> de fleste siger at OSX gerne skal have 512 Mb for at fungere
> tilfredsstillende?

Det sidste ord 'tilfredsstillende' er på en specifikations liste ikke
noget man tager højde for.
kan computeren starte med 256 mb ram? så er det fint nok til at stå på
en spec liste.

Hilsen Isak

Fra : Flemming Danielsen

Dato : 03-06-05 18:53

On Mon, 23 May 2005 09:56:56 +0200, Isak Lyberth wrote
(in article <42918cc9$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>):

> [...]
> noget man tager højde for.
> kan computeren starte med 256 mb ram? så er det fint nok til at stå på

512 Mb er i mine øjne minimum, men 1 GB er bedre. Hvis du vil bruge idvd
meget. vil jeg ikke anbefale mac mini.

Fra : Zaphod B

Dato : 23-05-05 08:57

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> man skal dog ikke læser ret mange reviews før man får det indtryk, at en
> MacMini er underdimensioneret. Hvorfor er den det?

Den er ikke underdimensjonert. Det kommer bare an på hva du vil gjøre.
Mac Mini er i prinsippet som en PowerBook - den bruker bærbare
komponenter og har ytelse i samme område. iMovie har fungert ypperlig på
mange bærbare i mange år, og gjør det fortsatt. Men du får selvsagt (!)
bedre ytelse på en maskin som koster fem ganger så meget og har doble
prosessorer. Du må bare være klar over at du får en ytelse som svarer
til maskinen.

Rent generelt vil jeg likevel si at det generelle råd om "mer RAM"
gjelder nesten uansett. Kan du se deg råd til det, få en GB RAM i
boksen. Det vil gjøre underverker. Dersom du skal stelle svært meget med
video, vil du muligens også ønske deg ekstra lagringsplass, og en god
FW-disk vil også yte bedre enn den interne, simpethen fordi den er
større (fysisk, om ikke i antall GB) og mekanisk raskere.

Dette betyr ikke at Mac Mini er "underdimensjonert" eller "dårlig", bare
at den gjør det den er designet for: Å være en rimelig all-round
computer bygget på et semi-mobilt konsept.

> [...]
> video til mpeg-2 for at lave en dvd, at ventetiden bliver for lang? Er det

Hva er "for lang" ventetid? Jeg vet ikke, men som du selv er inne på, så
er det klart at dersom du lever av å lage film, så er det noe annet enn
om du skal sette sammen en sommerfest-film eller lage noe til bestemor.
Jeg synes ikke det er "for lenge", men en redigerer i DR vil synes det.

> Er der nogen med praktiske erfaringer med MacMini som kan sige noget om
> emnet?

Jeg har praktisk erfaring med Mini til andre ting, og PowerBook (1GHz)
med iMovie. Jeg synes det fungerer OK, men det er klart det godt kunne
fungert raskere. Men se over for resonnementet.

> PS. Hvorfor leverer Apple i øvrigt så mange maskiner med kun 256 Mb ram, når
> de fleste siger at OSX gerne skal have 512 Mb for at fungere
> tilfredsstillende?

Se DET er et godt spørsmål...
Men i rettferdighetens navn er det vel nå kun Mini'en som leveres med
256 etter at siste iMac-oppdatering fikk 512 som standard.
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : nospam

Dato : 24-05-05 14:55

> Jeg synes ikke det er "for lenge", men en redigerer i DR vil synes det.

Hehe - mange udsendelser på DR redigeres på PM 9500/9600 300MHz maskiner.
De er så længe om at rendere, at mange effekter ikke laves p.gr.a. at der er
for kort tid til deadline
Tror mange på DR ville ønske sig en Mini

mvh Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-05-05 20:07

nospam <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> for kort tid til deadline
> Tror mange på DR ville ønske sig en Mini

bruger de ikke hardwareaccellererede effekter ogg rendering - således at
mac'en kun skal håndtere klipningen?

mus+tastatur, R9600Pro, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 24-05-05 17:48

Zaphod B wrote:
> Men i rettferdighetens navn er det vel nå kun Mini'en som leveres med
> 256 etter at siste iMac-oppdatering fikk 512 som standard.

Nej, iBooks starter også på 256 MB.

/Andreas

Fra : Zaphod B

Dato : 24-05-05 21:03

Andreas Kleist Svendsen <andreas@fabel.dk> wrote:

> Nej, iBooks starter også på 256 MB.

I stand (sit) corrected, Sir!
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-05-05 09:24

Zaphod B <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> wrote:

> I stand (sit) corrected, Sir!

SP 1.8GHz PowerMac kommer også kun med 256MB.

Fra : Zaphod B

Dato : 25-05-05 10:51

> SP 1.8GHz PowerMac kommer også kun med 256MB.

Da er det mitt tip at iBook kommer med 512 ved neste oppgradering, men
kanskje den minste PM forblir på 256 som minste, skrapede konfigurasjon
(det er jo derfor man kjøper den).
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-05-05 22:33

In article <42917867$0$79454$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> Men man skal dog ikke læser ret mange reviews før man får det
> indtryk, at en MacMini er underdimensioneret. Hvorfor er den det?

Underdimensioneret er sådan et grimt ord. Den er naturligvis ikke
lynende hurtig, men den er til gengæld billig. Endda enormt billig, når
man ser på kvaliteten af kabinet og øvrige dele. Det inkluderer
papkassen, den bliver leveret i. Når Apple laver noget, så laver de det
lækkert. Det koster naturligvis, og det giver ikke rå ydelse. Alligevel
er en Mac mini vel meget pænt med, når man sammenligner med pc'er til
samme pris.

> PS. Hvorfor leverer Apple i øvrigt så mange maskiner med kun 256 Mb
> ram, når de fleste siger at OSX gerne skal have 512 Mb for at fungere
> tilfredsstillende?

Primært penge. En Mac mini og for den sags skyld de andre bliver solgt
på prisen. Der er meget hård priskonkurrence indenfor computersalget.
Det drejer sig derfor om at få prisen ned. Det gør man ved at barbere
specifikationerne lidt hist og her, hvor det kan lade sig gøre. Det
samme gør pc-fabrikanterne. De lægger altså heller ikke 1 GB RAM i deres
billigste maskiner.
Noget andet er, at vi er fanatikere, vi der færdes her i
gruppen. Jeg læser også cykelgruppen. Der er ikke mange cykler til under
kr. 10.000,-. Der er såmænd ikke mange til under kr. 20.000,-. Efter
samme princip stiller vi store krav til maskinerne og mener, der skal
masser af RAM i.
Jeg er også hoppet med på vognen, men ærligt talt, så købte to i
omgangskredsen en iBook sidste efterår. Den ene var med 256 MG RAM, og
den anden med 512. Den sidste blev så opgraderet til 768 MB, og dens
ekstra modul sat over i den første, der så fik 512 MB. Brugerne bruger
mest tekst samt lidt web og foto. Der var ingen af dem, der har
kommenteret opgraderingen. Da jeg installerede og ordnede tingene, kunne
jeg heller ikke mærke forskel på, om der var 256, 512 eller 768. Men jeg
formoder, at der er forskel, hvis man laver noget mere kompliceret. Det
håber jeg da, for ellers har vi spildt en masse penge på RAM.
For at sætte det på spidsen, så har jeg lige lagt Mac OS X 10.3
på min svigerindes iMac 233 af første model. Den har 192 MB RAM og kun 2
MB på grafikkortet. Da jeg havde installeret det, gik jeg på nettet,
hentede e-mail, prøvede tekstbehandling og den slags. Det hele fungerede
fuldstændig perfekt, og der var ingen ventetid overhovedet. Mac OS X kan
altså sagtens køre med en lille mængde RAM, hvis det kun er simple ting,
man laver. Og det er efter min erfaring det, de fleste almindelige
brugere gør.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Zaphod B

Dato : 24-05-05 06:11

> [...]
> altså sagtens køre med en lille mængde RAM, hvis det kun er simple ting,
> man laver. Og det er efter min erfaring det, de fleste almindelige

Takk til Henrik for fornuftig, down-to-earth posting. Jeg er stort sett
helt enig.

Jeg vil kun bemerke at jeg nå har en Mac Mini 1,25 GHz i daglig bruk med
kun 256 MB RAM. Som du sier, fungerer det til enkle ting (mail, litt
tekstbehandling, surfing på nettet, osv). Det går helt utmerket. Vi
merker det først når damen som bruker maskinen en gang imellom har behov
for å fyre opp InDesign og Photoshop. Hun er ikke grafiker, og skal ikke
sitte og arbeide med disse programmene hele tiden, men skal av og til
sjekke opp ting som andre har gjort.

Det tar seriøst med tid, og disken arbeider voldsomt mens den åpner dem,
mens den arbeider med dokumenter, og igjen, når disse store programmene
skal avsluttes og "resten av systemet" skal tilbake på plass i den
ledige RAM maskinen plutselig har fått tilbake.

For det første: Joda, damen skal få mer RAM om litt.
Men for det andre, så viser dette akkurat det Henrik sier: Ting
fungerer, men tyngre oppgaver (Indesign og Photoshop er svært typisk
"tyngre oppgaver") krever mer ram, men de _fungerer_ jo p.d.a.s. også
uten, bare man er innstilt på å vente litt.

Mange jeg har snakket med, og dette stemmer også bra med egen erfaring,
sier at Mac OS X i seg selv, som det kommer ut av boksen, har en "sweet
spot" på ca 512 MB. Over det tjener antagelig selve systemet ikke så mye
på mer RAM. Men det vil også si, at alt man setter i utover 512, kommer
applikasjoner og data til gode. Så blir det en vurderingssak hva man vil
bruke penger på.

Men for å vende tilbake til OP, så vil jeg si:
En Mac Mini med f.ek.s 512 MB på kan godt kjøre iMovie.
Den vil bare kjøre en del bedre med 1GB.
Hvor mye bedre, og om det er nødvendig, er subjektivt.
--
/Z
Remove NOT..INVALID to email

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 24-05-05 07:14

"Zaphod B" <NOT.diskworld@mac.com.INVALID> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den vil bare kjøre en del bedre med 1GB.
> Hvor mye bedre, og om det er nødvendig, er subjektivt.

Tak for diverse svar vedrørende MacMini i kombination med iMovie.

Grunden til at jeg er interesseret i en MacMini er jo nok den samme som så
mange andre; at den ikke fylder så meget på bordet og at den ved mindre
krævende opgaver ikke larmer særlig meget. Og så får man jo egentlig en
ganske gedigen softwarepakke med i købet. Som jeg ser det lige nu, så kommer
man nok ikke udenom at investere i noget ekstra ram (eller også må jeg vente
til det bliver standard med 512...).

Måske kan man så alligevel sige, at en MacMini ikke er underdimensioneret,
den er bare lille....

Fra : Zaphod B

Dato : 24-05-05 15:54

Henrik G. Jacobsen <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Måske kan man så alligevel sige, at en MacMini ikke er underdimensioneret,
> den er bare lille....

Godt oppsummert!
--
/Z