Erfaringer med kantskærer
Fra : LL

Dato : 22-05-05 22:02

Jeg har knoklet med tilskæring af græsplænekanter langs vores 100-meter hæk
de sidste par weekender - Det er en nyanlagt græsplæne på tung lerjord og
jeg har skåret græstørv op i metervis med en spade og en spadlignende
kantskærer.

Så så at bauhaus havde sådan en elektrisk kantskærer-ting til 6-700 kr. Nu
vil jeg jo gerne spare lidt energi, så er der nogle der har gode erfaringer
med sådan en? - Kan den arbejde med lerjord (-det der her på egnen kaldes
'fredericiamuld'), der enten er som beton (når det er tørt) eller tungt og
fedtet et par dage efter en regnbyge?

mvh
Lars

Fra : Aksel.pe

Dato : 23-05-05 08:15

LL wrote:

> [...]
> 'fredericiamuld'), der enten er som beton (når det er tørt) eller tungt og

Hej Lars!
Jeg ved ikke hvad det er for en kanstskærer, du har set. Men jeg har et
rigt udvalg af diverse kantskærere: alm skære/grave fyr, elektriske
såvel som benzindrevne. Min erfaring er følgende:
Bedst er at plænen afgrænses af en stenkant af mindst 10-12 cm's bredde.
Derefter er det ingen sag at trimme kanterne - jeg bruger en kraftig
snurredims med 2 tråde. Jeg tror, den hedder Topcon - eller noget i den
retning. Den var billig og er alletiders maskine. Jeg har også en noget
dyrere entrådet Bosch, men den er ikke nær så god.
Det med at hakke eller grave bliver man hurtigt træt af. Det slipper man
for, hvis man får lagt den stenkant. Det er en særdeles god investering.
Mvh.
Aksel