Fastbrændsel & kul ?
Fra : Jørn

Dato : 22-05-05 04:26

Hej gruppe.
Har lige 3 spørgsmål.
Nu da sommeren er startet og vores fastbrændselfyr er stoppet for sæsonen,
skal fyret vel gøres klar til næste efterår. Hele brændkammeret er jo fyldt
med (kaldtes det slagger?) hele vejen rundt inde i 'tønden', ved sidste
besøg omkring 1.april sagde skorstensfejeren at ''fyret brænder fint'', så
bør man egentligt fjerne dette lag, og i givet fald hvorledes?

Indenfor i huset anvender vi en brændeovn (Westfire). Nu har vi hørt at ved
at anvende en slags rist, kan man i begge type ovne (brænde og
fastbrændselovn) også bruge kul ?

Hvori består i grunden forskellen på Kul og Koks ?
Jørn.

Fra : Harry Lund

Dato : 22-05-05 17:01

Punkt 1. Selvfølgelig skal jeres fyr renses når det i en længere periode
ikke bruges alene af den grund, at slagger + fugt tærer på elementerne inde
i fyret.!
Pkt. 2 forskellen på Kul og Koks lære du noget om hvis du læser om hvordan
man fremstiller Koks.
Nemlig : der er meget mere gas i kul ( og dermed mere brændværdi hvis fyret
er e´gnet og indstillet hvad angår iltmængde rigtigt) end i koks. Men hvor
kan man købe koks og kul idag. ?
Venligst

Fra : Armand

Dato : 23-05-05 00:48

Harry Lund wrote:

> [...]
> er e´gnet og indstillet hvad angår iltmængde rigtigt) end i koks. Men hvor

Som jeg opfatter det er/var koks et spildprodukt fra
bygas-fremstillingen, og dét foregår ikke længere.
Så mon ikke at det er kul man køber, selvom det traditionelt kaldes koks :-/

--
Armand.

Fra : Jørn

Dato : 23-05-05 03:39

Hej igen!
Da jeg ofte opholder mig nær den dansk/tyskegrænse, havde jeg tænkt mig, at
købe kul i tyskland, hvis fyret idet hele taget kan anvende det.

Hvordan skal dette fastbrændselfyrs kammer gøres rent ?

Jørn.

Fra : Harry Lund

Dato : 24-05-05 17:56

Det skal din skornstensfejer klare 1 gang om året, i hvert fald i vores
kommune.