Når naboen køber bil...
Fra : Rander

Dato : 22-05-05 01:49

Ja, som subject siger, så vil min nabo købe bil. Det burde sådan set ikke
have noget med mig at gøre, hvis det ikke lige var for to ting:

1. De vil have mig med ud at kigge på den, da de har en idé om at jeg ved
lidt mere om biler end dem. Vi skal ud og kigge på en Opel Astra st.car -
så vidt jeg husker en 1.6'er fra '94. Hvad skal man være specielt opmærksom
på ved sådan en? Seneste synsrapport nævner kun defekt
nummerpladebelysning, men hvor meget bil skal man forvente til 20K kr? Den
har vist kørt omkring 170.000 km...

2. Naboen har endnu ikke fået sit kørekort, men er igang med at tage det.
De spurgte derfor om hvorvidt de må skrive mig på som bruger, indtil kortet
er i hus (der er ikke noget forsikringsmæssigt i det, da jeg på trods af 12
år med kørekort aldrig selv har ejet en bil). Men mener jeg korrekt, når
jeg mener at man godt kan stå som bruger af en bil selv om man ikke selv
har kørekort? Jeg ved at man godt kan være registreret ejer, men hvordan
med bruger?

De har så snakket om at når han så fik kørekort, skulle han blot tilføjes
som bruger - de ser ikke nogen grund til at slette mig, da jeg
sandsynligvis vil komme til at køre lige så meget i den som den selv. Jeg
må indrømme, at det da lyder fristende, da jeg aner en mulighed for evt. at
få indkørt noget anciennitet på forsikringen til når jeg en gang selv får
bil, men er det noget der holder vand? Er det nok at være registreret
bruger for at optjene forsikring, eller kræver det at man er ejer af bilen?

http://rander.dk (temporarily down!)

Præster skal være med til fødsel og dåb og
konspiration og begravelse. (Christoffer, 8 år)

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-05-05 07:55

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse

> Vi skal ud og kigge på en Opel Astra st.car -
> så vidt jeg husker en 1.6'er fra '94. Hvad skal man være specielt
opmærksom
> på ved sådan en?

På så gammel en slæde betyder vedligeholdelse alt. Ser bilen ud til at være
pænt vedligeholdt eller er den bare blevet brugt!

Nu kan mekaniske defekter relativt nemt udbedres og hvis den nye ejer selv
har mod på det, kan han klare en del uden at blive ramt af et værksteds
timepriser. Noget siger mig dog at dette ikke er tilfældet, da han spørger
om hjælp til at kigge på bilen!

Derudover er det jo en Opel Astra sååå....... Rust, rust, rust og atter
rust! Hvis den ikke jævnligt (stort set siden den var ny) har fået
supplerende rustbeskyttelse, ville jeg holde fingrene fra den.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 07:51

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> wrote in message
> [...]
> på ved sådan en? Seneste synsrapport nævner kun defekt
> nummerpladebelysning, men hvor meget bil skal man forvente til 20K kr? Den

Jeg mener at nævnte årgang har fået massiv kritik ad FDM pga. en meget ringe
rustbeskyttelse. Den har også haft dårlig omtale pga. at den skulle være
slem til at springe tandremme.
Jeg tror jeg ville lede efter noget andet.....rust er dyrt at få fjernet.

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-05-05 07:57

> [...]

> på ved sådan en? Seneste synsrapport nævner kun defekt
> nummerpladebelysning, men hvor meget bil skal man forvente til 20K kr? Den

¨Kig ind på http://www.bilsyn.dk og find top 10 fejllisten.

Kig efter rust.!

Hvornår skal den synes igen?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-05-05 10:11

Rander wrote:
> [...]
> defekt nummerpladebelysning, men hvor meget bil skal man forvente til
> 20K kr? Den har vist kørt omkring 170.000 km...

Som de andre allerede har nævnt, så er Astra'ens største problem rust, men
det er så også altoverskyggende, desværre

> [...]
> af en bil selv om man ikke selv har kørekort? Jeg ved at man godt kan
> være registreret ejer, men hvordan med bruger?

Man kan godt indreigstrere/forsikre en bil i eget navn, uden selv at have
kørekort, det er der ingen problemer i overhovedet.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : alexbo

Dato : 22-05-05 10:07

"Rander" skrev

> Ja, som subject siger, så vil min nabo købe bil.
Ja, det kan bekymre enhver, på en eller anden måde får man ansvaret for at
det går godt.

> [...]
> lidt mere om biler end dem. Vi skal ud og kigge på en Opel Astra st.car -
> så vidt jeg husker en 1.6'er fra '94. Hvad skal man være specielt
Som Claus skriver, den almindelige stand,
en Astra er en stabil bil, så er den pæn og velholdt er det et fornuftigt
køb til rimelige penge.
Tandremmene er et problem, men de koster ikke meget at få skiftet.
I det hele taget er en Astra billig i rep.

> 2. Naboen har endnu ikke fået sit kørekort, men er igang med at tage det.
> De spurgte derfor om hvorvidt de må skrive mig på som bruger,
Lad være, ikke alene får du opkrævninger på forsikringen men du har også
ansvaret for vedligeholdelsen.
Naboen kan godt både købe og eje en bil uden kørekort.

> da jeg aner en mulighed for evt. at
> få indkørt noget anciennitet på forsikringen til når jeg en gang selv får
> bil, men er det noget der holder vand?
Ja, i de fleste tilfælde vil din brugerstatus give ancinitet.

mvh
Alex Christensen