Mærkelige problemer med Asus N6600 grafikk~
Fra : dhek

Dato : 21-05-05 23:14

Hej gruppe,

Jeg har netop købt Asus N6600 grafikkort og smidt det i maskinen og siden da
er der næsten ikke grænser for hvilket bøvl jeg har oplevet.

Tidligere fungerere kortet undertiden upåklageligt og jeg har rodet med min
maskine i timevis med genstartet mv. uden probs, men nu kan jeg overhovet
ikke få skærmsignal mere når jeg har grafikkortet i - dvs. kan se alt indtil
windows XP skal til at vise log on-dialogboksen, derefter kører maskinen
lidt og efterfølgende melder skærmen den ikke kan modtage noget signal.

Jeg har nu skiftet tilbage til mit gamle kort, og det hele kører (indtil
videre) som det skal.

Med det nye grafikkort kan jeg fortsat uden problemer starte op i Safe mode
eller VGA mode etc. - problemerne opstår altså kun når kortet skal "yde"
noget.

Grafikkortet/bundkortet har lige fra starten af isættelsen af det nye kort
sagt 3 bip-lyde hver gang computeren blev slukket - jeg er klar over
bip-lyde i hardware regi generelt aldrig er et godt tegn, men eftersom det
til at starte med køre uden probs, valgte jeg at ignorere det.

De første mange timer var der ingen fejlmeddelser at spore i event loggen,
men nu har der efterhånden været lidt af hvert flere gange, eksempelvis:

The driver nv4_disp for the display device \Device\Video0 got stuck
in an infinite loop. This usually indicates a problem with the device itself
or with the device driver programming the hardware
incorrectly. Please check with your hardware device vendor for any driver
updates.

Silent Running: HW clock slowdown due to missing Auxillary Power.

Jeg har opdateret både drivere til grafikkort og chipset, men det hjælper
ikke, desuden var den sidste opdateret driver til chipsettet som jeg kunne
finde på gigabytes hjemmeside flere år gammel.

Jeg har prøvet at skifte lidt rundt på strømkablerne, men det hjælper heller
ikke. - Blæser på både nyt grafikkort og CPU (!!) kører forøvrigt som de
skal.

Kan mine problemet med det nye grafikkort skyldes min computer lider lidt af
alderdomstegn eller hvordan? - Mit system er:
Windows XP
MB: Gigabyte GA-7ZM
AMD Athlon 750mHz m. "alm." køler
256 mb ram
gammelt grafikkort: geforce 2 MX
Strømforsyning: 350W
AC input: 230V~, 50Hz, 2,6 A
DC output: +3,3V (32A), +5V (32A), +12V (26A), -5V (1A), osv...
Trådløs mus og keyboard + fladskærm

Jeg har pt. kun tilsluttet 1 hd (Matrox Diamond 10, 160 GB) + 1 CD-brænder
(plextor 12,10,32) på hver sin IDE

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med at blive klogere på hvad der
foregår
- Daniel

Fra : Villy Jensen

Dato : 22-05-05 07:12

> [...]
> bip-lyde i hardware regi generelt aldrig er et godt tegn, men eftersom det
> til at starte med køre uden probs, valgte jeg at ignorere det.

Bip ved powerdown - det er usædvanligt
- det må da være beskrevet i manualen?
- kan det være en fanmonitorfunktion, der alarmerer?
- kommer lydene fra systemhøjttaler?

> Silent Running: HW clock slowdown due to missing Auxillary Power.

Er kortet strømforsynet direkte med ledninger fra strømforsyningen?

> Strømforsyning: 350W
> AC input: 230V~, 50Hz, 2,6 A
> DC output: +3,3V (32A), +5V (32A), +12V (26A), -5V (1A), osv...

Det lyder umiddelbart OK, men det stemmer ikke helt!!:
Hvordan angives begrænsning på +3,3V sammen med +5V og med +12V udgangene
(ellers giver den jo 577W)?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : dhek

Dato : 22-05-05 11:16

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> wrote in message

> Bip ved powerdown - det er usædvanligt
> - det må da være beskrevet i manualen?

Der fulgte ikke en manual med, kun en CD-rom med drivere. Jeg har også
prøvet at søge på ASUS' hjemmeside, men kunne ikke finde noget - heller ikke
umiddelbart på google, udover jeg et sted studsede over en bib-lyds-liste
hvor der stod noget med 3 bip kunne have noget med mistet signal til skærm
at gøre hvilket jo naturligvis er tilfældet ved nedlukning af systemet, men
lyder stadigvæk lidt mærkeligt inde i mit hoved at kortet skulle gøre det
altid uanset hvad?!

> - kan det være en fanmonitorfunktion, der alarmerer?
> - kommer lydene fra systemhøjttaler?

Godt sprg, jeg har rent faktisk ikke fundet ud af hvor lyden rent faktisk
kommer fra - blot antaget det kort og godt kom fra bundkortets højtaler. Jeg
ved ikke hvordan jeg kan undersøge om det er en fanmonitorfunktion - vil
lyden ikke altid komme fra bundkortet?

> Er kortet strømforsynet direkte med ledninger fra strømforsyningen?

Ja, og som skrevet tidligere, så kører blæseren på kortet også. Jeg har
endvidere kunnet køre i timevis hvor grafikkortet har virker helt som det
skal, men nu er kan jeg som nævnt ikke længere komme videre når grafikkortet
rent faktisk skal yde noget...

> Det lyder umiddelbart OK, men det stemmer ikke helt!!:
> Hvordan angives begrænsning på +3,3V sammen med +5V og med +12V udgangene
> (ellers giver den jo 577W)?

Den komplette udgave lyder

Strømforsyning: 350W
AC input: 230V~, 50Hz, 2,6 A
DC output: +3,3V (32A), +5V (32A), +12V (26A), -5V (1A), -12V
(1A), +5Vsb (2,2A), +3,3V & 5V (185W), Total power (353W)

Det er forøvrigt en Enermax EG365AX-VE (ATX 2.03), hvis det skulle hjælpe...

Fra : Villy Jensen

Dato : 22-05-05 11:40

Afprøv om fanmonitor funker: Prøv at blokere hver ENESTE fan i systemet, en
ad gangen (med et stykke viskelæder så hveken fingre eller ventillatoreblade
skades) i '10 sekunder per fan' - så kan du høre fan-montorfunktionen:
- kan du genkende lyden?
- kan du genkende lydmønsteret?
- kan du høre hvorfra lyden kommer (systemHT / eller hur')?
- hvilke fans er overvåget? (CPUfan? PSUfan? GPUfan? chipset fan? ...?)

> [...]
> (1A), +5Vsb (2,2A), +3,3V & 5V (185W), Total power (353W)
> Det er forøvrigt en Enermax EG365AX-VE (ATX 2.03), hvis det skulle

Jeg mener at PSU er tilstrækkelig, især når du p.t. kun kører med et drev.
Har du i øvrigt reguleret PSUfan (for) langt ned?

Hvad siger BIOS om
- systemtemperatur(er)?
- spændingsnivauer?
- fan speed? (hvilke fans er monitored?)
ved henholdsvis 'koldt' og driftvarmt system?

--
Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : dhek

Dato : 22-05-05 12:07

> [...]
> en ad gangen (med et stykke viskelæder så hveken fingre eller
> ventillatoreblade skades) i '10 sekunder per fan' - så kan du høre

Nu skriver du jo godt nok udtrykkeligt hver eneste fan, meeen bare lige for
at blive 4687% sikker så spørger jeg lige alligevel om det også er det du
mener: dvs. om det også gælder CPU-køleren og køleren på grafikkortet (som
er de to eneste kølere der er i maskinen - udover den der sidder i selve
strømforsyningen og som ikke lige er så tilgængelig)?
Er du sikker på det ikke bare for hele skidtet til at brænde sammen med det
samme - har oplevet det skete hos en kammerat engang da CPU-køleren i højst
10 seks. ikke kørte...

> - kan du genkende lyden?
> - kan du genkende lydmønsteret?
> - kan du høre hvorfra lyden kommer (systemHT / eller hur')?

Lyden kommer helt sikker ikke fra højtaleren i kabinettet, men fra et andet
sted som jeg har lidt svært ved helt præcist at lokalisere...

> - hvilke fans er overvåget? (CPUfan? PSUfan? GPUfan? chipset fan? ...?)

Jeg er ikke helt klar over om nogle fans er overvåget, men det er vel et
bios-issue right?

> [...]
> - spændingsnivauer?
> - fan speed? (hvilke fans er monitored?)
> ved henholdsvis 'koldt' og driftvarmt system?

Hvordan kan jeg se hvad bios siger om ovenstående?

Fra : dhek

Dato : 22-05-05 12:53

"dhek" <dhek@REMOVEtiscali.dk> wrote in message
> [...]
> andet sted som jeg har lidt svært ved helt præcist at lokalisere...

> Jeg er ikke helt klar over om nogle fans er overvåget, men det er vel et

Har lige kigget i biosen og den siger følgende:
CPU temp: 52C
System temp: 32C
CPU fan speed: ~5748 RPM
System fan speed: 0 RPM
VCore: 1,81 V
Vdd: 3,34 V
Vcc3: 3,36 V
+5,00V: 5,07V
+12,000V: 12,81V

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-05-05 11:51

"dhek" <dhek@REMOVEtiscali.dk> crashed Echelon writing

> Strømforsyning: 350W
> AC input: 230V~, 50Hz, 2,6 A
> DC output: +3,3V (32A), +5V (32A), +12V (26A), -5V (1A),
> osv...

Prøv evt. et program som motherboard monitor eller som afløseren vidst nok
hedder speedfan, og se om du kan få det til at holde øje med om
spændingerne dykker for meget.

--
Bjarke Andersen

Fra : dhek

Dato : 22-05-05 12:27

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> [...]
>
> Prøv evt. et program som motherboard monitor eller som afløseren vidst nok
> hedder speedfan, og se om du kan få det til at holde øje med om

ok, det er hermed installeret...

Det letteste ville jo være at vise et par skærmbilleder, men det har jeg
desværre ikke lige mulighed for

Ikke desto mindre så kan jeg da prøve at beskrive det:
Fan 1: 5921 RPM
Fan 2: 0 RMP
Fan 1: 3132 RMP
Fan 2: 0 RPM

Core: 1,81V
+3,3V: 3,37V
+ 5V: 5,05V
+12V: 12,05V
+3,3Vcc: 3,30V
+2,0V: 1,97V
+2,5V: 2,36V
Vcore: 1,52V

Temp1: 50C (varierer lidt om jeg får vist en rød opadgående pil, en grøn
OK-pil og en enkelt gang et lejrbål)
Temp2: 31C
Temp3: 22C
Temp1: 34C
Temp2: 34C
HD0: 39C

Fra : dhek

Dato : 22-05-05 12:33

> [...]
> +2,5V: 2,36V
> Vcore: 1,52V
>
> Temp1: 50C (varierer lidt om jeg får vist en rød opadgående pil, en grøn

Når jeg arbejdet med computeren - åbner og lukker programmer for at få
CPU'en til at lave noget på samme måde som under opstart - så bliver den
øverste Temp 1 vedvarende til et lejrbål... men temperaturen kommer ikke
over 51C

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-05-05 15:26

"dhek" <dhek@REMOVEtiscali.dk> crashed Echelon writing

> Core: 1,81V
> +3,3V: 3,37V
> + 5V: 5,05V
> +12V: 12,05V
> +3,3Vcc: 3,30V
> +2,0V: 1,97V
> +2,5V: 2,36V
> Vcore: 1,52V

Hvordan ser det ud hvis du presser noget tungt gerne grafisk ud af
systemet, begynder den så at hyle over mere end 10% udsvingning?

--
Bjarke Andersen

Fra : dhek

Dato : 22-05-05 12:55

> [...]
> Please check with your hardware device vendor for any driver updates.
>
> Silent Running: HW clock slowdown due to missing Auxillary Power.

Den eneste fejl i eventloggen er pt. med det nye grafikkort i og i windows
XP VGA mode, sidstnævnte fejlmeddelse.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-05-05 15:25

> Den eneste fejl i eventloggen er pt. med det nye grafikkort i og i
> windows XP VGA mode, sidstnævnte fejlmeddelse.

1. 6600 skal fødes med ekstra strømstik, har du gjort dette?
2. Din PSU kan muligvis være for lille hvis det er en billig .com.tw model

--
Bjarke Andersen

Fra : dhek

Dato : 22-05-05 15:38

> "dhek" <dhek@REMOVEtiscali.dk> crashed Echelon writing

> 1. 6600 skal fødes med ekstra strømstik, har du gjort dette?
> 2. Din PSU kan muligvis være for lille hvis det er en billig .com.tw model

Ja, den har fået isat et strømstrik.
Min strømforsyning er en Enermax EG365AX-VE:
http://www.nordichardware.com/Reviews/?page=3&skrivelse=365

Fra : dhek

Dato : 22-05-05 16:05

Nu har jeg lige prøvet at installere Asus SmartDoctor som efter sigende
skulle kunne overvåge og kontrollere grafikkortet, men den eneste meddelse
jeg får når computeren så er startet op (stadig kun i VGA mode naturligvis)
er: Error - can not find graphics card information, og det gør det jo ganske
svært at komme videre af den vej...

Fra : dhek

Dato : 22-05-05 18:00

> [...]
> naturligvis) er: Error - can not find graphics card information, og det
> gør det jo ganske svært at komme videre af den vej...

Hmm... det ser ud til at være pga. jeg booter i VGA eller safe mode
programmet ikke virker - nu har jeg lige skiftet til det gamle kort, og nu
prøver den at gøre det som den ikke gjorde før...