GPU burn-in
Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-05-05 22:38

Greetings!

Jeg har adskillige CPU burn-in programmer, dvs. programmer der kan
presse CPU'en ud over grænsen og blive ved time efter time... Findes
der noget lignende til GPU'er?

Fra : Sune Salminen

Dato : 22-05-05 03:07

Jesper G. Poulsen wrote:
> Greetings!
>
> Jeg har adskillige CPU burn-in programmer, dvs. programmer der kan
> presse CPU'en ud over grænsen og blive ved time efter time... Findes
> der noget lignende til GPU'er?

Du kan vel køre 3DMark i loop i en eller anden sindssyg høj opløsning i
en times tid og så se om der kommer røg!

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Zulu

Dato : 22-05-05 13:28

Jesper G. Poulsen wrote:
> Greetings!
>
> Jeg har adskillige CPU burn-in programmer, dvs. programmer der kan
> presse CPU'en ud over grænsen og blive ved time efter time... Findes
> der noget lignende til GPU'er?

ATiTool kan gøre det med - godt gættet! - ATi-grafikkort.
Ved ikke lige om der findes noget tilsvarende til Nvidias.

http://www.techpowerup.com/atitool/

Zulu

Fra : Hans

Dato : 22-05-05 13:46

Zulu skrev:

> ATiTool kan gøre det med - godt gættet! - ATi-grafikkort.
> Ved ikke lige om der findes noget tilsvarende til Nvidias.
>
> http://www.techpowerup.com/atitool/

Til de nomale Radeon grafikkort er det et suverænt lille værktøj, men
prøv aldrig at slippe det løs på et ATI Radeon Xpress chipsæt baseret
bundkort med on-board grafik enabled, med mindre i er helt pjattede med
at installere hele systemet fra bunden. Det er nemlig rimeligt svært for
den samme ramklods at køre med to forskellige hastigheder.

Hans

Fra : Zulu

Dato : 22-05-05 14:33

Hans wrote:

> [...]
> med at installere hele systemet fra bunden. Det er nemlig rimeligt
> svært for den samme ramklods at køre med to forskellige hastigheder.

Du har måske en pointe der... :D ...men at det kunne gå så galt, ville jeg
ikke lige have troet. :S

Nu kan ATiTool jo også bare bruges til GPU-burn-in, men behøver ikke bruge
det til at overclocke med.

Zulu

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-05-05 00:01

> [...]
> at installere hele systemet fra bunden. Det er nemlig rimeligt svært for
> den samme ramklods at køre med to forskellige hastigheder.

Det er vel ikke være end at maskinen er tilbage på stock speed ved næste
reboot, medmindre man er så lam at gemme det og vælge "apply at startup"

Fra : Hans

Dato : 23-05-05 00:21

Esben von Buchwald skrev:

> Det er vel ikke være end at maskinen er tilbage på stock speed ved næste
> reboot, medmindre man er så lam at gemme det og vælge "apply at startup"

Gid det var så vel. Det siger Kafump! og man sidder med en BSOD når
sysfilen til programmet indlæses under boot.

Ikke engang en start i fejlsikret tilstand eller repair af
installationen kan redde miseren.

Hans

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-05-05 11:44

> Gid det var så vel. Det siger Kafump! og man sidder med en BSOD når
> sysfilen til programmet indlæses under boot.
>
> Ikke engang en start i fejlsikret tilstand eller repair af
> installationen kan redde miseren.

Det lyder voldsomt - hos mit er det altså en option om jeg vil loade
ATITool' driver ind under opstart, og det er også en option om jeg vil
lade den vælge et sæt clockspeeds som default

Fra : Hans

Dato : 24-05-05 00:52

Esben von Buchwald skrev:

> Det lyder voldsomt - hos mit er det altså en option om jeg vil loade
> ATITool' driver ind under opstart, og det er også en option om jeg vil
> lade den vælge et sæt clockspeeds som default

Det er vi enige om, men programmet indlæser en fil i subsystemet
hvadenten du har valgt automatisk opstart eller ej, og det er den fil
som får maskinen til at vælte. Jeg skal dog ikke sige, om det i det hele
taget kan lade sig gøre at installere Atitool på en maskine med shared
ram. Jeg opdagede det nemlig først efter jeg tog et Radeon 9600 ud af
AGP-slottet, og skiftede til on-board grafik uden at afinstallere
Atitool først, så ingen tvivl om at jeg selv var skyld i miseren.
Bundkortet var et Asus P4R800-VM som i forvejen ikke var særlig stabilt.

Hans

Fra : Marni

Dato : 23-05-05 13:46

Et spil...?

Martin.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-05 08:19

Marni skrev:

> Et spil...?

Jeg kan ikke spille unattended - kan du?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-05-05 14:52

Jesper G. Poulsen wrote:
> Greetings!
>
> Jeg har adskillige CPU burn-in programmer, dvs. programmer der kan
> presse CPU'en ud over grænsen og blive ved time efter time... Findes
> der noget lignende til GPU'er?

ellers, så prøv også at google efter rthdribl, det laver i hvert fald
nogle tricks

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-05-05 15:55

Esben von Buchwald skrev:

> ellers, så prøv også at google efter rthdribl, det laver i
> hvert fald nogle tricks

Hmm, den får mit Asus Radeon X800 Pro til at stige til omkring
73°. Er det mon kriminelt, eller er det meget normalt?

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/ati/rthdribl/>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 24-05-05 01:04

Thomas G. Madsen skrev:

> Hmm, den får mit Asus Radeon X800 Pro til at stige til omkring
> 73°. Er det mon kriminelt, eller er det meget normalt?
>
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/ati/rthdribl/>

Jeg lod programmet køre i ca. ½ time og på intet tidspunkt kom
temperaturen over 60 grader. Hvilket X800 Pro har du, og hvordan er det
kølet?

Mit er et Powercolor X800XT med en passiv Videomagic 101 hp-køler, som
faktisk gør et bedre job end standardsnurrebassen, men det betinger dog
et fornuftigt flow i kabinettet.

Hans

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-05-05 08:38

Esben von Buchwald skrev:

> ellers, så prøv også at google efter rthdribl, det laver i hvert fald
> nogle tricks

Ikke med min DirectX-installation...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-05 13:08

<http://www.asus.com/products4.aspx?l1=2&l2=9&l3=15&model=281&modelmenu=1>

> og hvordan er det kølet?

Med standardkøleren.

> Mit er et Powercolor X800XT med en passiv Videomagic 101 hp-køler,
> som faktisk gør et bedre job end standardsnurrebassen, men det
> betinger dog et fornuftigt flow i kabinettet.

Jeg vil mene, at flowet er fornuftigt i mit kabinet, men der skal
godt nok ikke meget til før grafikkortet løber løbsk. Hvis jeg
f.eks. afspiller et videoklip i Zoom Player, så går der ikke mere
end et minuts tid før den store (og larmende!) 120 mm blæser bag
i kabinettet går i gang fordi systemtemperaturen har nået de 50°
og det er primært grafikkortets skyld, tror jeg. Hvis det fiser
op til 65-75°, så kan det vel hurtigt varme hele kabinettet op.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 24-05-05 13:45

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> og det er primært grafikkortets skyld, tror jeg. Hvis det fiser
> op til 65-75°, så kan det vel hurtigt varme hele kabinettet op.

Med to Noconas buldrende i kabinettet tror jeg du vil være bedre tjent
med denne køler til dit X800 Pro:

Den leder nemlig varmen direkte ud af kabinettet, hvor standardkøleren
bare smider den rundt i kabinettet. Selv om GPU-temperaturen er 75
grader, går der lang tid før omgivelsestemperaturen også stiger , da
varmen bliver fjernet med kabinetblæserne. Når GPU belastningen ophører
falder temperaturen ret hurtigt til 36-38 grader, selvfølgelig afhængig
af kabinettemperaturen. Der er ingen tvivl om at det er dine Noconas som
er hovedårsagen til stigende kabinettemperatur.

Køleren på dit Asus ligner til forveksling Powercolors, og jeg havde
også mine betænkeligheder ved de høje temperaturer. Jeg tror nu nok at
kortet kan holde til det, men der er ingen tvivl om at det går ud over
levetiden, og støver blæseren til går det helt galt.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-05 14:30

Hans skrev:

> Med to Noconas buldrende i kabinettet tror jeg du vil være
> bedre tjent med denne køler til dit X800 Pro:

Den ser interessant ud, men følger alt hvad man skal bruge mon
med til sådan en tingest? Der skal vel f.eks. kølepasta imellem
køler og GPU, eller hur?

> Den leder nemlig varmen direkte ud af kabinettet, hvor
> standardkøleren bare smider den rundt i kabinettet.

Det kunne nok give nogle fordele ja.

> Når GPU belastningen ophører falder temperaturen ret hurtigt
> til 36-38 grader, selvfølgelig afhængig af kabinettemperaturen.

Der er ca. 45° i kabinettet ved normal drift.
Da jeg købte computeren var der omkring 55° derinde, men ved
at montere en 120 mm blæser i toppen bagpå og to 90 mm. nede
i bunden i siden ud for harddiskene, faldte temperaturen 10°.
Der sidder en 120 mm. blæser mere bagpå, men den går kun i
gang når temparaturen når de 50°.

> Der er ingen tvivl om at det er dine Noconas som er
> hovedårsagen til stigende kabinettemperatur.

Det er muligt at de er hovedårsagen. Jeg har blot bemærket at
GPU'en stiger ca. 10° (fra ca. 45° til 55°) når man afspiller
videoklip i Zoom Player f.eks., hvorimod CPU'erne stort set
ingenting laver i sådan et tilfælde.

> Jeg tror nu nok at kortet kan holde til det, men der er ingen
> tvivl om at det går ud over levetiden, og støver blæseren til
> går det helt galt.

Ja, der skal nok ikke meget til at vippe læsset.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 24-05-05 15:37

Thomas G. Madsen skrev:

> Den ser interessant ud, men følger alt hvad man skal bruge mon
> med til sådan en tingest? Der skal vel f.eks. kølepasta imellem
> køler og GPU, eller hur?

Det hele følger med og den er meget let at montere, bare du følger
anvisningerne.

> [...]
> i bunden i siden ud for harddiskene, faldte temperaturen 10°.
> Der sidder en 120 mm. blæser mere bagpå, men den går kun i

Det er vildt. Hvis der virkelig er så varmt derinde så er du godt på vej
til at finde årsagen til maskinens ustabilitet. Hvis du skal gøre dig
noget håb om at få et rimeligt støjsvagt system, så bliver du nok nødt
til at finde alternative metoder til at køle de to Noconas, men jeg
kunne forestille mig at der ikke findes ret mange 3. parts kølere til
Sokkel 604. Det ville være optimalt med en køler som hiver luften ud af
profilen og leder varmen ud igennem en duct i siden, men den løsning har
jeg ikke set færdig.

Hvis jeg havde et system som dit, så ville jeg nok kaste mig ud i et
projekt med denne køler:

http://www.thermaltake.com/coolers/rackmount/a1964/a1964.htm

Jeg ville så vende blæserens retning og montere en duct ud for hver CPU
som vil trække varmen ud af sidepladen, men det kræver at man kan købe
løse ducts som kan justeres i længden, og har mulighed for at få skåret
passende huller i sidepladen.

De Noconabestykkede servere jeg har arbejdet på, har alle stået i et
lokale med klimaanlæg, og har været ventileret i ekstrem grad. Det er
bestemt ikke en maskine man har stående i en dagligstue eller arbejdsrum
grundet blæserstøj, så det er altså lidt af en opgave du har rodet dig
ud i. For et par måneder siden var jeg ude et sted, hvor klimaanlægget
svigtede i et serverrum på 20 kvm., hvor der bla. stod 3
Noconabestykkede servere, og de var alle gået ned da rumtemperaturen var
lidt over 45 grader, hvilket var sket over en weekend, så det er altså
nogle CPU'er som udvikler varme så det vil noget.

> [...]
> GPU'en stiger ca. 10° (fra ca. 45° til 55°) når man afspiller
> videoklip i Zoom Player f.eks., hvorimod CPU'erne stort set

Når kabinettemperaturen ligger så højt som tilfældet er her, er det
klart at GPU'en har det svært, så derfor oplever du et stort spring i
grader. Ingen tvivl om at en anden køler som blæser varmen ud af
kabinettet vil hjælpe på sagen, men den kan selvfølgelig ikke sænke
idle-temperaturen under kabinettets. Silencer køleren er meget mere
effektiv end standardkøleren, så her vil du ikke opleve den tilsvarende
stigning som nu.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-05 17:20

Hans skrev:

> Det hele følger med og den er meget let at montere, bare du
> følger anvisningerne.

Ok. Det vil jeg prøve så.

> Hvis der virkelig er så varmt derinde så er du godt på vej til
> at finde årsagen til maskinens ustabilitet.

Det skulle heller ikke undre mig, hvis det var årsagen.

> [...]
> til at køle de to Noconas, men jeg kunne forestille mig at der
> ikke findes ret mange 3. parts kølere til Sokkel 604.

Nej og det bliver endnu sværere, når der er to CPU'er, da
kølerprofilerne jo så også skal kunne være der for hinanden.

> Hvis jeg havde et system som dit, så ville jeg nok kaste mig
> ud i et projekt med denne køler:
>
> http://www.thermaltake.com/coolers/rackmount/a1964/a1964.htm

De ser umiddelbart ikke ud til at fylde mere end dem der sidder
der i forvejen. Dem jeg har nu, måler ca. 85 mm på hver led,
hvor dem fra Thermaltake kun måler 70 x 70 mm.

> [...]
> kræver at man kan købe løse ducts som kan justeres i længden,
> og har mulighed for at få skåret passende huller i sidepladen.

Hmm, der er allerede huller i sidepladen beregnet til blæsere.
Det er dette kabinet, jeg har:
<http://www.chieftec.com/products/Workcolor/NewBA.htm>.
Hullerne sidder bare desværre ikke ud for CPU'erne.

Jeg har også overvejet at montere blæsere på de to pladser,
men jeg tror bare ikke på, at det vil have den store effekt.

Kunne man ikke bare lave en hjemmefusket duct ved at montere
en slange ovenpå CPU-blæserne, som så leder varmen ud til de
to huller i sidepladen?
Det bliver nok bare noget bøvl, når man skal ind i kabinettet,
da man jo så hele tiden skal passe på de to slanger og det
samme vil være tilfældet, hvis man monterede blæsere i side-
pladen, for så har man jo deres ledninger at døje med.

> [...]
> en dagligstue eller arbejdsrum grundet blæserstøj, så det er
> altså lidt af en opgave du har rodet dig ud i.

I min naivitet havde jeg ellers regnet med, at jeg kunne sidde
og endda sove i samme rum, men jeg blev klogere.

Det endte med at jeg borede et lille hul til ledningerne ind
gennem væggen til naboværelset, hvor den så står nu, og den kan
snildt varme rummet op, som er på ca. 9 m². Faktisk så har jeg
problemer med at holde temperaturen nede derinde. Det var ellers
et rum, som altid var p.... koldt før computeren kom derind.

> [...]
> da rumtemperaturen var lidt over 45 grader, hvilket var sket
> over en weekend, så det er altså nogle CPU'er som udvikler

Hvis de var gået ned ved 45°, så kan man vist roligt sige, at
jeg kører lige på grænsen af hvad der er muligt.

> [...]
> sænke idle-temperaturen under kabinettets. Silencer køleren er
> meget mere effektiv end standardkøleren, så her vil du ikke

Jeg bliver nu nok nødt til at investere i begge dele. Altså både
den der Artic-køler til grafikkortet og Thermaltake-blæserne til
CPU'erne. Hvis det så ikke er nok, må jeg i gang med noget duct-
halløj til CPU'erne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 04:41

Thomas G. Madsen skrev:

> Hvis de var gået ned ved 45°, så kan man vist roligt sige, at
> jeg kører lige på grænsen af hvad der er muligt.

Det var rumtemperaturen som var 45 grader, og serverne var brandvarme
når man rørte ved kabinettet, så hvad kabinettemperaturen var tør jeg
slet ikke gætte mig til, og hvornår de var gået ned. Der var også
strøget flere diske i et stort Raid-system.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-05-05 20:15

Hans skrev:

> Hvis jeg havde et system som dit, så ville jeg nok kaste mig
> ud i et projekt med denne køler:
>
> http://www.thermaltake.com/coolers/rackmount/a1964/a1964.htm

Øhh, er det planen at man selv skal finde blæserne andre steder,
for jeg kan ikke finde et samlet sæt med både blæsere og profiler.
Ikke på EDBpriser i hvert tilfælde.

Det eneste jeg kan finde er:
<http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=240&Parent=25&Producent=569&Rating=0&Max=&Soegeord=xeon&Direction578=0&Sorted578=&Equal5170=&Direction1448=2&Sorted1448=&Direction1445=2&Sorted1445=&Direction1446=2&Sorted1446=&Submit.x=22&Submit.y=9>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 25-05-05 01:53

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> <http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=240&Parent=25&Producent=569&Rating=0&Max=&Soegeord=xeon&Direction578=0&Sorted578=&Equal5170=&Direction1448=2&Sorted1448=&Direction1445=2&Sorted1445=&Direction1446=2&Sorted1446=&Submit.x=22&Submit.y=9>

Jeg har sendt en e-mail til dig.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-05-05 22:15

Hans skrev:

> Det var rumtemperaturen som var 45 grader, og serverne var
> brandvarme når man rørte ved kabinettet, så hvad
> kabinettemperaturen var tør jeg slet ikke gætte mig til, og
> hvornår de var gået ned.

Nå ok. Så er jeg trods alt mere rolig, men jeg kunne nu
alligevel godt tænke mig at få systemtemparaturen lidt ned
på min. Rumtemperaturen er nok bare tæt på 35° på en dag som
denne, så det er nok begrænset, hvor meget længere man kan
få den ned i sine nuværende omgivelser, men lidt kan man vel.
10° vile da f.eks. ikke være så ringe.

> Der var også strøget flere diske i et stort Raid-system.

Gys!

Jeg har modtaget den Arctic Cooling ATI Silencer 4 (Rev. 2)
med posten i dag, men får den nok ikke monteret før på lørdag.
Er spændt på, hvor langt ned den får GPU-temperaturen, når
jeg kører rthdribl-testen sammenlignet med den nuværende, som
jo så blot er den originale blæser.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-05-05 16:26

Hans skrev:

> Med to Noconas buldrende i kabinettet tror jeg du vil være
> bedre tjent med denne køler til dit X800 Pro:

Og den hjalp gevaldigt på det. Nu har den kørt med rthdribl
i en time, og har i den tid holdt sig på 53°.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/ati/rthdribl/thermaltake/>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-05-05 17:06

Thomas G. Madsen skrev:

> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/ati/rthdribl/thermaltake/>.

Hov, det er jo ikke en Thermaltake-køler, som jeg har sat på
grafikkortet. Det er en Arctic Cooling ATI Silencer 4 (Rev. 2).

--
Hilsen
Madsen