Omdrejningstæller diesel
Fra : Mendoza

Dato : 21-05-05 16:31

Hej alle...

Jeg har købt en chevy starcraft g30 diesel, og der er en omdrejningstæller
i. Ledningerne til den er dog ikke monteret. Der er 2 ledninger til lyset,
det er ingen problem. Derud over er der en grøn, en rød og en sort ledning.
Der sidder også en sensor ved svinghjulet på motoren med 2 ledninger på. Jeg
har prøvet at forbinde den røde til plus og den grønne og sorte til føleren,
men der er ikke liv i omdrejningstælleren. Er der nogen der evt. ved hvordan
ledn. skal forbindes?

Mvh

Mendoza

Fra : Troels Pedersen

Dato : 21-05-05 17:44

"Mendoza" <mendoza@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og sorte til føleren, men der er ikke liv i omdrejningstælleren. Er der
> nogen der evt. ved hvordan ledn. skal forbindes?

Et bud:

Rød til +12V
Sort til stel
Grøn til føler
Anden ledning til føleren til +12 V eller stel...

Det er kun et gæt.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : alexbo

Dato : 21-05-05 18:14

"Mendoza" skrev

> Der sidder også en sensor ved svinghjulet på motoren med 2 ledninger på.
Jeg
> har prøvet at forbinde den røde til plus og den grønne og sorte til
føleren,

Hvis nu tælleren havde haft et navn, kunne man måske finde en vejledning.
Jeg ville i hvert fald være forsigtig med bare at prøve her og der, det
ville være ærgeligt at brænde styringen af indsprøjtningen af, bare fordi
man ser en føler man måske kan bruge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-05-05 18:40

> Jeg ville i hvert fald være forsigtig med bare at prøve her og der, det
> ville være ærgeligt at brænde styringen af indsprøjtningen af, bare fordi
> man ser en føler man måske kan bruge.

Hvordan skal han gøre det da den tilsyneladende styrer omdrejningstælleren
via en magnetkontakt på svinghjulet, og i så fald har den da ingen elektrisk
kontakt med styringen af indsprøjtningen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : alexbo

Dato : 21-05-05 19:04

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Hvordan skal han gøre det da den tilsyneladende styrer omdrejningstælleren

Gør den det?
Mendoza har fundet en sensor, det er hvad vi ved, hvad vi ikke ved er
hvilken sensor han har fundet.
Jeg tvivler på at den har noget med tælleren at gøre.

Det er mere sandsynligt at tælleren skal på generatoren, men bare at prøve
sig frem er ikke klogt.
Vi ved jo ikke engang hvilken tæller det er.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mendoza

Dato : 21-05-05 23:01

alexbo wrote:
> [...]
> prøve sig frem er ikke klogt.
> Vi ved jo ikke engang hvilken tæller det er.

Jeg ved ikke hvilket mærke tælleren er, men sensoren er en eftermonteret på
noget huljern. Der er skrevet med håndskrift på tælleren "sort med streg til
grøn", så jeg går ud fra at den sorte med streg fra sensoren skal forbindes
til grøn ledn. fra tælleren.

Mendoza

Fra : alexbo

Dato : 21-05-05 23:32

"Mendoza" skrev

> [...]

til
> grøn", så jeg går ud fra at den sorte med streg fra sensoren skal

Ja, det lyder sandsynligt, nu har du ikke skrevet hvad farve den anden
ledning på sensoren har, men jeg ville prøve at sætte den til stel.
Det undrer mig en smule at der intet står inde i tælleren, men når bare det
er en eftermonteret sensor, kan man ikke ødelægge andet end den eller
tælleren, og så er det jo ikke særligt farligt at prøve sig frem.
Så rød til plus
sort til stel
grøn til sensor med streg
og den anden fra sensor til stel.

Eller måske den sorte til den uden streg.
Tælleren kan jo få stel sammen med lyset.

Eller måske pille tælleren ud og se om der står noget på bagsiden.
Du skriver "med håndskrift på tælleren" betyder at du rent faktisk har den i
hånden eller er det en seddel klistret på forsiden.

Når nu du ønsker hjælp, hvorfor gemmer du så de oplysninger du har, det gør
det ikke nemmere.
Jo færre oplysninger jo mere gætteri.

mvh
Alex Christensen

Fra : Mendoza

Dato : 22-05-05 04:59

alexbo wrote:

> Når nu du ønsker hjælp, hvorfor gemmer du så de oplysninger du har,
> det gør det ikke nemmere.
> Jo færre oplysninger jo mere gætteri.

Tak for tippet, jeg prøver som du beskriver...

Det er skam ikke for at gemme oplysninger, har bare ikke lige tænkt over
det, du ved man har det selv "oppe i hovedet".

Jeg tog tælleren ud, alle ledninger hang løst, uden at være monteret. Lyset
i tælleren er en lille lampe med to ledninger i en gummiprop der sidder i et
hul i tælleren, så den kan ikke få stel den vej. Ud fra midten af tælleren
kommer der en grøn, en rød og en sort ledning. På en seddel bag på tælleren
står "grøn til sort med streg" Fra den eftermonterede sensor kommer to
ledninger som heller ikke var monteret, en sort og en sort med streg. Bag på
tælleren er en omskifter fra 12 til 24 V, og foran står der "Diesel x1000"
Det er det eneste der står. Jeg har prøvet med rød til plus, sort til sort
fra tæller, grøn til sort med streg fra tæller, men der virker ikke. Når jeg
gør det, kan jeg måle 12 V både på den røde(selvfølgelig) og den sorte og
den grønne til føleren.

Mendoza

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-05 07:04

Mendoza skriver:

> [...]
> gør det, kan jeg måle 12 V både på den røde(selvfølgelig) og den sorte og

Gør nu, som jeg har svaret dig 1 gang !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mendoza

Dato : 22-05-05 18:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Gør nu, som jeg har svaret dig 1 gang !

Hej igen.. har prøvet alle forslag nu, men tælleren er stendød... Jeg går ud
fra at sensor eller tæller er stået af. Tak for forslagene allesammen, ser
ud til at jeg må investere i en ny, så er der også manual med. Men hvor
finder jeg en? THansen har desværre ingen....

Noget andet er aircon i bilen. Den virker godt nok men den skal have nogen
omdrejninger for at koble ind( der lyder et klik). Jeg troede at man kunne
holde i tomgang og få kold luft, men den skal have rimeligt mange snoninger
før den kobler ind. Når man kører bemærker man det ikke. Der er ikke nogen
kilerem, troede ellers at det var den der var slap....

Mendoza

Fra : alexbo

Dato : 22-05-05 09:56

> [...]

jeg
> gør det, kan jeg måle 12 V både på den røde(selvfølgelig) og den sorte og

Du mangler at prøve med de sorte til stel, du skriver endda at den ikke kan
få stel fra lyset, så skal den have det et andet sted fra.

mvh
Alex Christensen