holding, hold da helt op !
Fra : gusse

Dato : 31-05-01 14:37

Hvad er egentligt fidusen ved et holding selskab ??

noget skatte mæssigt lovligt fidus ??

-- gusse

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 31-05-01 15:42

> Hvad er egentligt fidusen ved et holding selskab ??

Det er hvad jeg ved om det, måske er der andre der ved mere:
Du kan uden ekstra beskatning overføre overskud i helt eller delvist
ejede datterselskaber, så længe ejerandelen er på mindst 25%.
Det betyder at du kan have et selskab der opsuger al overskud, og et
eller flere datterselskaber der kun har den lovpligtige egenkapital.
Dermed mindsker du risikoen for at tabe alt det du har tjent ved f.eks.
en produktansvarssag eller hvad man nu kan tænke sig.
Holdingselskabet kan så bruges til at investere dit opsparede overskud,
eller hvad man nu kan finde på, men det er selvfølgelig vigtigt at det
ikke beskæftiger sig med noget alt for økonomisk risikofyldt.

Jeg tror ikke at der er nogen skattemæssig fordel, og du har
selvfølgelig en ekstraudgift til oprettelse af et holdingselskab, samt
en årlig udgift til revisor.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 01-06-01 00:06

Det var et godt svar Kåre.

Normalt siger jeg dog, at holding overhovedet ikke bør lave andet end at eje
datterselskaberne, for netop ikke at løbe nogen risiko. Men pengene skal
investeres, og i holding bør det kun være i "sikre" værdipapirer, ellers bør
det foregå i et datterselskab.

Det er helt rigtigt, at der ikke er nogen skattemæssig fordel.
Datterselskabet betaler normal skat, og kan overføre resten uden skat til
holding, men altså ikke til aktionærerne uden igen skat. Så her er der ingen
fordel.

Men har en person f.eks. 2 selskaber, og det ene selskab mangler penge, mens
det andet har rigeligt, kan disse 2 selskaber ikke låne af hinanden - det er
ulovligt. Ejeren (personen) må hæve pengene i det ene selskab - betale
aktieskat eller skat af løn - og så udlåne resten til det fattige selskab.
Ved et holding kan man lade det ene datterselskab låne af det andet, dog mod
betryggende sikkerhed.

Skal der ske generationsskifte, er holding ligeledes en god ide. Holding
opsuger unødige aktiver fra datterselskabet, så arvingen/køberen skal købe
så lidt som muligt, i stedet for at betale med surt beskattede penge for at
få et selskab, der måske ejer en masse penge, og derved er mere værd end det
uden disse penge. Arving/køber kan ligeledes lave et holding, og
tilbagebetale lånet til købet med svagt-beskattede penge (30%), men det er
lidt mere kompliceret, men muligheden er der.

Endelig er der aktieombygningen, som gør det muligt for at sælge et
værdifuldt selskab ved at starte med at lave et holdingselskab - idet
avancen så kan ombyttes så den ligger på anskaffelseskursen på
holdingselskabet i stedet for det selskab der skal sælges, og derved først
bliver udløst, når holding lukkes/sælges. Men da vi nu taler om meget
komplicerede sager, vil det blive for omfattende at beskrive nærmere.

Til slut - der er intet snyd i ovenstående, og muligheden er netop lavet af
lovgiverne - og tilskyndet af Ligningsrådet, der skal give tilladelse i
hvert enkelt tilfælde mht. aktieombytning.

Mvh. Jørgen Madsen
Revisor-Partner I/S, Roskilde

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 01-06-01 08:05

> Det var et godt svar Kåre.

Tak. Jeg kigger selv på muligheden nu, så derfor vidste jeg en lille smule.

> [...]
> investeres, og i holding bør det kun være i "sikre" værdipapirer, ellers bør

Jeg spekulerer selv i at lave sådan en konstruktion og er enig i at
holdingselskabet ikke skal løbe nogen risiko - men det er nu mest mht. krav mod
selskabet. Jeg overvejer investering i udenlandsk ejendom, men det burde nu også
være sikkert!

> det andet har rigeligt, kan disse 2 selskaber ikke låne af hinanden - det er
> ulovligt. Ejeren (personen) må hæve pengene i det ene selskab - betale

Det vidste jeg ikke. Heller ikke mod normal rente (diskonto plus et par procent)
??
Et firma må da gerne låne af sine ejer, og omvendt mod rente, så vidt jeg ved.
Kender du begrundelsen for at to sideordnede firmaer ikke må låne hinanden
penge?

> Til slut - der er intet snyd i ovenstående, og muligheden er netop lavet af
> lovgiverne - og tilskyndet af Ligningsrådet, der skal give tilladelse i
> hvert enkelt tilfælde mht. aktieombytning.

Nej, der er ingen grund til dårlig samvittighed ved at forsøge at vælge den
optimale løsning for ens firma.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 01-06-01 16:10

Kaare Rasmussen wrote:

> Et firma må da gerne låne af sine ejer, og omvendt mod rente, så vidt jeg ved.
> Kender du begrundelsen for at to sideordnede firmaer ikke må låne hinanden
> penge?

Næ, pas nu på og hold tungen lige
Normalt kan ejer lån UD til selskabet mod rimelig rente, men det
modsatte bliver normalt altid gransket, og der er en række objektive
betingelser, der normalt altid skal være opfyldt, f.x. normale
forretningsbetingelser mellem tilsvarende selskaber - betalings-
betingelser, at der sket en handel efter "normale" vilkår, med et
tilgodehavende en periode, osv,
generelt, lad være at låne FRA selskab, hvis du ikke ønsker at få
en indkaldelse på supplerende oplysninger, og efterfølgende
regulering af indkomst, - men
i enkelte tilfælde har det været til fordel for ejer, da der er
"deklareret" udbytte (som beskattes rimeligt) uden at de normale
betingelser har været opfyldt

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 02-06-01 23:23

> [...]
ved.
>Kender du begrundelsen for at to >sideordnede firmaer ikke må låne

Nej - de må handle sammen på normale vilkår med normale kredittider, men
ikke låne af hinanden. Så vil et udlån blive betragtet givet, fordi det er
samme aktionær/anpartshaver. Loven er meget klar her NU (for tidligere var
det fuldt lovligt), og med et penselstrøg var det ulovligt.

Altså ingen lån mellem selskaber, som ikke er koncernforbundne men som har
samme ejere.

Konsekvenserne er, at ejer (aktionær/anpartshaver) hæver maskeret udbytte i
det långivende selskab = skat.

Mvh. Jørgen Madsen

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 05-06-01 07:39

> samme aktionær/anpartshaver. Loven er meget klar her NU (for tidligere var
> det fuldt lovligt), og med et penselstrøg var det ulovligt.

Det er sateme ikke let at være selvstændig i dette land. Man kan ikke selv
følge med, man kan kun stole på at ens revisor kan.

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 05-06-01 21:18

> Det er sateme ikke let at være selvstændig i dette land. Man kan ikke selv
> følge med, man kan kun stole på at ens revisor kan.

Ja, du kan have ret, men på den anden side, må samfundet vel reagere, når
det viser sig at blive udnyttet. I stedet for at få løn, kunne man nemlig
efter de daværende regler bare låne af sit firma = 0-skat, og det kan jo
heller ikke være rigtigt.

Der hvor jeg synes problemet er, at man i stedet for at være så egenrådig
ikke bare spørger dem der arbejder med det til dagligt. På 2 minutter kan vi
ofte se, at en ny lov kan anvendes på en måde, som man ikke havde
tiltænkt. - Hvorfor spørger man ikke??, men venter til det viser sig at være
galt, og så laver drastiske ændringer, som ofte svinger loven over i den
modsatte bane.

I øvrigt - lidt uden for emne - så må jeg altså også stole på elektrikeren,
tandlægen, mekanikeren, lægen osv. - så du må da også stole på revisoren,
medmindre du vil lære alle faggrene totalt - ikk ;)

Mvh. Jørgen Madsen

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 02-06-01 23:27

"Kaare Rasmussen" <kar@webline.dk> skrev om udgiften til holding

Mht. til udgiften til at have et holding-selskab, er det efter min vurdering
max. kr. 6.000 pr år med mindre der handles en masse værdipapirer i dette
selskab, så det er en ringe udgift ctr. sikkerheden (og vi bliver ikke
"fede" af det som revisorer).

Mvh. Jørgen Madsen

Fra : [m.t.]

Dato : 01-06-01 01:37

"Kaare Rasmussen" <kar@webline.dk> wrote in message

> Jeg tror ikke at der er nogen skattemæssig fordel, og du har
> selvfølgelig en ekstraudgift til oprettelse af et holdingselskab, samt
> en årlig udgift til revisor.

Medmindre man har et holdingselskab i et andet land, helst et, som Danmark
ikke har lavet en aftale omkring udveksling af informationer.

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 01-06-01 07:47

> Medmindre man har et holdingselskab i et andet land, helst et, som Danmark
> ikke har lavet en aftale omkring udveksling af informationer.

Men så er vi ovre i afdelingen for skattefusk. Jeg udbredte mig kun om hvad
der er lovligt.

Fra : [m.t.]

Dato : 01-06-01 22:20

Danmark

> Men så er vi ovre i afdelingen for skattefusk. Jeg udbredte mig kun om
hvad
> der er lovligt.

Ikke nødvendigvis skattefusk. Du laver en engelsk limited, som ejer din
virksomhed i Danmark. På et tidspunkt sælger du din danske virksomhed for
(forhåbentligt) mange penge, og så flytter du til england i et års tid - så
er det engelsk skat du betaler i stedet for 67,8%.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-06-01 01:54

"[m.t.]" wrote:

> [...]
> (forhåbentligt) mange penge, og så flytter du til england i et års tid - så
> er det engelsk skat du betaler i stedet for 67,8%.

Og det koster ?
Skat plus flytteomkstninger ?

Sidst jeg regnede på det, skulle der være en avance på over
ca 5 mill, før der var overskud, og det er ikke altid nok for
at få landmænd til at flytte hjemmefra

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 05-06-01 07:36

> Og det koster ?
> Skat plus flytteomkstninger ?

OK, jeg kan godt se ideen i det - men kun hvis det er en del af en større plan.
Hvis det, som du skriver, kun er for at spare skat, så er det tåbeligt. Hvis det
er for at prøve at bo i et andet land et årstid, er det da meget smart.

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 05-06-01 23:49

Jeg kan godt lide din holdning -selvom man ikke skal være blind.

Dem der søger over i skatteparadis skal også vide, at lige her bliver man
altså fulgt endog meget nøje.

Jeg var på et tidspunkt til et møde med en af de skrappe skatteadvokater -
og hvor min nye! kunde klagede over, at forældrene blev søgt dømt efter
mange år i udlandet.

Forældrene var flyttet til udlandet og var blevet helt lovformeligt
udlandsdanskere. Problemet var, at godt nok var de i Danmark under 180
dage - det var der ikke tvivl om - men de var endnu mindre i det pågældende
land de var flyttet til - for de tog på lange ferier til endnu bedre lande -
resultatet var, at da de var mest i Danmark (under 180 dage) var det jo det
land de var mest i, og derved var de skattepligtige til Danmark. Det skal
siges de havde "boet" 15 år i udlandet.

Så nemt er det ikke, når man er født her.

Noget andet som slog mig var advokatens bramfrihed - da der blev nævnt, at
de altså (frivilligt) havde betalt mere i skat i det pågældende land, end
alle de andre "venner" de kendte i det land.

Han pegede på væggen, hvor der stod ringbind efter ringbind, og sagde så
indtrængende. Jamen kære - dem der står på denne væg, er jo alle dem der i
dag sidder i fængsel på grund af skattesnyd - I taler kun med dem, der endnu
ikke er kommet op på denne hylde.

Det gav vist os alle en fornemmelse af, hvilke kræfter man er oppe imod, og
som de fleste underkender.

Til orientering - uden det skal blive et leksikon over hvad man skal passe
på - så kom der i den pågældende skattesag et ringbind, hvor vandforbrug,
el-forbrug - indkøb i nærmeste forretninger - naboudtalelser osv. var
beskrevet igennem en lang periode - for at bevise fra det danske
skattevæsen, at de pågældende havde været mere aktive i andre lande OG i
Danmark end i det land de sagde de boede i.

Jeg siger ikke disse mennesker var dumme, for de opfyldte en livsdrøm -
nemlig at se hele verdenen, så de gjorde vel intet forkert, men det
fortæller, at man skal stå tidligt op, hvis man kommer i søgelyset, og et
selskab på en af Kanaløerne eller Gilbratar er næsten som at invitere til
øretæver - og du taler kun med dem der ikke er taget.

Så hellere en mere jordnær løsning. I stedet for at spare f.eks. 100 t.kr.
op i sit selskab, sætter man dem i en ratepension. Efter 10 år giver det et
+ på ca. 1/2 mill., og flytter du så til Frankrig, så er gevinsten MEGET
større. Det er lovligt - og ingen kan gøre dig noget - bare du bor i
Frankrig mere end i Danmark - Det er dagens tilbud.

Mhv. Jørgen Elsted Madsen

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 05-06-01 23:51

Hm, jeg kan godt se, at jeg har et problem med lange indlæg - men det er
svært, når man bliver grebet af noget.

Så beklager, hvis det var for langt.

Mvh. Jørgen

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 06-06-01 06:44

> Hm, jeg kan godt se, at jeg har et problem med lange indlæg - men det
er
> svært, når man bliver grebet af noget.
>
> Så beklager, hvis det var for langt.
>
> Mvh. Jørgen

Næ, jeg synes det er OK..
Det er som regel meget oplysende, undertiden underholdende

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 06-06-01 10:30

Hej

> Hm, jeg kan godt se, at jeg har et problem med lange indlæg - men det er
> svært, når man bliver grebet af noget.

Nej, nej, Tak for dine indlæg. Jeg lærer noget hele tiden.

Mht. din historie om skatteflugt, så synes jeg ikke at det er overraskende.
Selvfølgelig (synes jeg) kan man ikke hævde at man bor i England, hvis man
er der 15 dage et år, mens man er 179 dage i Danmark.
Men hvis man derimod bor to-tre måneder der, er max. en måned i Danmark, og
ellers er ude og blafre rundt i den store vide verden, kan jeg ikke se noget
galt der.

Måske kan man forarges over skattevæsenets nidkærhed i nogle sager, men jeg
ved ikke om det gælder her. Det er jo en subjektiv vurdering.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-06-01 11:52

"Jørgen Madsen" wrote:

> Hm, jeg kan godt se, at jeg har et problem med lange indlæg - men det er
> svært, når man bliver grebet af noget.
>
> Så beklager, hvis det var for langt.

Nej - bliv endelig ved! De fleste news-readere har en "Next" knap, hvis
emnet skulle falde uden for ens personlige interesseområde.

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : [m.t.]

Dato : 06-06-01 19:32

"Jørgen Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> wrote in message

> Så nemt er det ikke, når man er født her.

Jeg ved det godt - havde en ven som engang gjorde det nummer med at flytte
til London - og der var først efter fremvisning af dankort/visa kvitteringer
fra HVER DAG i det første halve år, at han fik alt godkendt at T&S.

> [...]
> større. Det er lovligt - og ingen kan gøre dig noget - bare du bor i
> Frankrig mere end i Danmark - Det er dagens tilbud.

Ellers også kan man vente til man bliver pentioneret, og derfter flytte til
Spanien eller Østring, hvor skatteprocenten for pentionister er 0.00 % ;)
(det kan self. være, at der er flere af den slags lande i europa)

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 06-06-01 21:41

Pas nu på - der skal læses i dobbeltbeskatningsloven med det pågældende
land. Så vidt jeg ved, er Frankrig det mest oplagte land - som pensionist
med sine 10-20% skat af ratepension. Tidligere var Italien unik, men det
blev ændret i overenskomsten.

Men - jeg er ikke ekspert i udlandsbeskatning, da vi ikke har det store flow
af kunder der flytter, og så følger man ikke nok med. Men
forsikringsselskaberne er skrappe til det (og det er gratis).

Mvh. Jørgen Elsted Madsen