Andet multimedie
bentjuul 3670
Scanning af billeder
Fra : Anders Aarup

Dato : 21-05-05 12:10

Hej

Jeg er igang med at scanne ca 400 feriebilleder fra papir 10x15. Jeg scanner
i 600dpi 95% jpg med en HP psc 2110 (scanner/printer)
Problemet er at jeg i de mørke områder i billedet ikke får ret mange
detaljer med og at området bliver endnu mørkere end på originalen.
Jeg har forsøgt at justere på de forskellige indstillinger i det medfølgende
scannersoftware, men det hjælper ikke rigtigt.
Skal jeg bruge noget bedre software eller er min scanner bare for dårlig?

Med Venlig Hilsen

Anders Aarup

Fra : Foged.net

Dato : 21-05-05 12:18

Anders Aarup wrote:
> Jeg er igang med at scanne ca 400 feriebilleder fra papir 10x15. Jeg scanner
> i 600dpi 95% jpg med en HP psc 2110 (scanner/printer)

Uha - lyder ikke som det mest spændende i hele verden

> [...]
> scannersoftware, men det hjælper ikke rigtigt.
> Skal jeg bruge noget bedre software eller er min scanner bare for dårlig?

Hvis du har mulighed for at kalibrere din scanner bør du prøve det først.
Mørke områder er altid svære at fange korrekt i scanninger, og som du
selv hinter er det ofte sådan at det er scanneren der sætter
begrænsninger. Typisk får man hvad man betaler for ved scannere - var
selv nød til at hoste op med ca 4000 kr før jeg havde en scanner jeg var
tilfreds med.

Mht software, er Adobe Photoshop 8 og nyere (CS og CS2) udstyret med et
tool der er godt til at rette op på mørke områder og modlys på billeder.
Det hedder Shadow/highlight og finder under adjustments. Ellers er det
en god ide at juster histogram og urver for billedet, for at skabe så
korrekt gengivelse som muligt.

Håder der var lidt at hente - held og lykke med det

Foged.net

--
Design is an attitude!

http://foged.net
http://netmedia.dk

If you write to me directly, remove [REMOVE] in my e-mail address.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 12:29

"Foged.net" skrev i en meddelelse

> [...]
> Det hedder Shadow/highlight og finder under adjustments. Ellers er det
> en god ide at juster histogram og urver for billedet, for at skabe så

Det er ældre versioner også. Iøvrigt kan de fleste
billedbehandlingsprogrammer klare det problem, også de gratis.

--
mvh kajo

Fra : Ricko.

Dato : 21-05-05 12:56

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 16:48

"Ricko." skrev i en meddelelse

> [...]

Sorry - der skulle selvfølgelig havde stået - Det KAN ældre versioner også.

--
mvh kajo

Fra : Anders Aarup

Dato : 21-05-05 12:54

> [...]
> Det hedder Shadow/highlight og finder under adjustments. Ellers er det
> en god ide at juster histogram og urver for billedet, for at skabe så

Nu har jeg leget lidt med Photoshop, men det tager jo en #%&# tid! og hele
projektet tager jo lang tid nok i forvejen

Jeg tror der kommer for meget kontrast på billederne. Kan der ikke anbefales
et andet program til at hente billedet fra scanneren med, i det medfølgende
kan man justere fremhævninger, mellemtoner og skygger, men der bliver aldrig
godt.

mvh
Anders

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 16:52

"Anders Aarup" skrev i en meddelelse

> Nu har jeg leget lidt med Photoshop, men det tager jo en #%&# tid! og hele
> projektet tager jo lang tid nok i forvejen

Det kan godt være det tager lang tid, men hvis dine scanninger er nogenlunde
ensartede,
så gemmer du bare dine scanninger som de er, uden at gøre noget ved dem.

Herefter laver du en batchfil i photoshop, og behandler alle billederne
automatisk.

--
mvh kajo