Købt et sminket lig (scooter) - privat, hv~
Fra : Jon Mørch

Dato : 21-05-05 11:48

Hejsa Newsgroup, har sq lige brug for lidt info her, da jeg føler mig snydt
og totalt på herrens mark...

Jeg vil høre om det er fuldstændig umuligt at få ophævet en købekontrakt
igen, eller om jeg er fanget da jeg har skrevet under på "købt som beset".

Beskrivelse:

Jeg har været så heldig at købe et stk brugt Aprilia RS 50, som var
"hovedrenoveret" ved overdragelsen - hvilket bl. a. betød at krumtaplejer
var blevet skiftet. Annoncen præsenterede den som et rigtig godt køb, med en
topfart på ca. 100 km/t, samt en rigtig pæn pulver lakering i metalblå. Der
stod også at "lejerne i krumtappen er helt nye".

Jeg gik med til at betale 13.000 for knallerten, selvom tilsvarende
(årgang/kilometer) ligger på ca 9000 kr. Under prøveturen blev der ikke
nævnt noget om at den ikke var blevet tilkørt (den kørte dog udemærket), og
at jeg burde holde den under et vist antal omdrejninger. Heller ikke efter
vi havde givet håndslag på handlen og jeg havde forklaret ham at jeg havde
ca en times kørsel hjem
på den, blev der sagt noget om tilsvarende. Resultatet blev at jeg 40 km ude
måtte konstatere en "uheldig" metallisk lyd fra motoren, som betød at jeg
måtte ringe efter min kære moder som råder over en ducato varevogn til at
transportere knallerten det sidste stykke hjem. (Cylinder, stempel, og
topstykke var smadret).

Denne udvikling var jeg selvsagt ikke tilfreds med og ringede til sælger fra
ulykkesstedet med det samme. Jeg var mest indstillet på at lade handlen gå
tilbage og få mine penge tilbage, men det mente sælger ikke jeg kunne da det
"var min egen fejl og jeg var blevet gjort bekendt med at lejerne i
krumtappen var nye". Jeg forklarede yderligere at hvis han kunne skrive at
topfarten var 100 km/t i annoncen måtte jeg jo gå ud fra at den var tilkørt,
ellers ville det jo betyde at han selv havde haft den deroppe på en ikke
tilkørt motor. Men sælger var hverken til at hugge eller stikke i.

Han indvilligede dog i, efter noget pres, at forestå reperationen. Det gik
jeg modvilligt med til, fik hans underskrift på det, afleverede scooteren og
kørte hjem igen. Der ville højst gå et par dage sagde han. Det var d. 11/5.
Jeg ringede til ham igen d. 15/5 for at spørge om jeg nu kunne komme ud og
hente min scooter, hvor han svarer at han ville have ringet til mig men har
forlagt mit nummer, fordi han mente ikke det ville gå at lave det samme igen
da det heller ikke ville holde. Han foreslår derfor at vi betaler halv skade
og køber nogle bedre reservedele end dem han havde sat i inden salget. Jeg
svarer noget uforstående at det jo ikke var aftalen, men kan selvf. godt
konkludere på det at min scooter ikke er nået et skridt videre i
reperationen. Det ender med at jeg indvilliger og han forklarer så at den
nye krumtap+lejer ville blive bestilt samme dag, komme frem onsdag (18/5/)og
blive sat i samme dag. Han ville efterfølgende samle scooteren, så jeg kunne
komme og hente den om aftenen. Han ville så ringe onsdag.

Opringningen udebliver og jeg ringer et par gange onsdag aften inden jeg får
fat i ham. Han siger her til mig at han har afleveret de nye dele, men er
usikker på om dem han har til at udføre reperationen bliver færdige den
pågældende dag (her er jeg højrød i hovedet af raseri, men besinder mig) og
siger, at så må jeg hente den fredag, da det ikke er muligt for mig at
afhente torsdag pga. mit arbejde. Han siger ok, og han vil lige ringe og
give mig en status torsdag (19/5).

Opringningen udebliver og jeg må igen forsøge at få hul igennem til hans
mobil, og får efterfølgende fat i ham torsdag aften ved ca. 22.20 tiden. Han
har ikke lige NÅET at hente motoren, men vil hente den first thing fredag
morgen.

Fredag eftermiddag (i går) ved ca. 16-tiden, ringer jeg så igen til hans
mobil (får fat i ham mens han er ude et eller andet sted og ikke kan
snakke) - han har IGEN ikke lige fået fat i dem der har motoren, men vil
kigge på det så snart han kommer hjem, og derefter ringe til mig.
Opringningen udebliver igen, og jeg begynder at kime ham ned fra kl. 21.50
og hver halve time indtil kl. 23.45. Telefonen får lov at ringe ud undtagen
sidste gang hvor jeg er 90 % sikker på at han bare tager røret og lægger på
med det samme.

Fra kl. 10.00 i dag har jeg løbende forsøgt at ringe til ham igen - intet
svar. Ligenu har han mine 13.000kr./min scooter og undgår bevidst kontakt
med mig.

SUK...

Salgannoncens ordlyd:

Absolut et rigtig køb. Gennemført og rigtig flot RS50. 21 mm karburator og
studs. Begrænsning fjernet i udstødningen. Kører ca. 100 km/t med et rigtig
hurtig optræk. Stel er pulverlakeret og alle skjolde og fælge er
autolakeret. Helt nye lejer i krumtappen. Pris kan forhandles!

Jeg vil jo mene at en scooter med den beskrivelse ikke umiddelbart burde
kunne brænde sammen efter 40 kms kørsel (og jeg kører ikke 100 km/t - det
tør jeg slet ikke). Samtidigt synes jeg det er opsigtsvækkende at sælger
efter salget erkender at de dele han har smidt i den inden salget pludselig
ikke er gode nok, og jeg derfor skal punge ud til noget bedre.

Mine argumenter vil jo nok være noget i stil med falsk varebetegnelse, og
hvad jeg efterfølgende har oplevet i forhold til de aftaler han indgår, er
det jo ikke svært at forestille sig at scooteren simpelthen ikke lever op
til det beskrevne.

Men holder det nogen steder i en juridisk sammenhæng - eller er min bedste
mulighed at køre ud og hente scooteren i de Xmia. stumper den sikkert ligger
i, og køre ud til en rigtig mekaniker og få ham til at forestå reperationen
på min regning?

Forhåbentlig ikke, men afventer spændt et svar.

PFT.
Jon Mørch

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-05-05 15:06

In article <428f11f7$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jon Mørch wrote:
> [...]
> efter salget erkender at de dele han har smidt i den inden salget pludselig
> ikke er gode nok, og jeg derfor skal punge ud til noget bedre.

Men holdt du den under de ca. 50km/t man kan forvente du vil holde en
knaller 45 på ?

> [...]
> det jo ikke svært at forestille sig at scooteren simpelthen ikke lever op

Det eneste du har sagt der kunne antyde at der er noget galt er, at
han ikke mente den kunne repareres med samme typer dele, da de åbenbart
ikke kunne holde. Det var ikke noget sælgeren vidste i første omgang,
så han har ikke handlet svigagtigt.

> [...]
> på min regning?
>
> Forhåbentlig ikke, men afventer spændt et svar.

Ja, jeg mener ikke du er blevet i selve handelen. Den reparation du har
gang i med ham bliver du dog snydt i.

Fra : KubikH

Dato : 21-05-05 18:58

"Jon Mørch" <hangman_3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

-SNIP_
Cylinder, stempel, og topstykke var smadret.

-SNIP

Hejsa
Umiddelbart har de nævnte opståede defekter intet at gøre med en dårlig
krumtap.
Der er en god chance for at annoncen var retvisende, og det ikke var der du
blev snydt.
Du beskriver at ovennævnte dele havarerede på din vej hjem.
Har du selv kontrolleret dem??
Et sådant havari, er ret almindeligt forekommende, og kan skyldes sjusk /
uvidenhed ved en tidligere montage.
Det er dog reelt umuligt at eftervise her bagefter.

Min umiddelbare fornemmelse er at sælger lige har lovet mere end han kan
magte.
Har du oplysningerne om de skadede dele fra ham??
Så er han sandsynligvis ikke kommet længere.
Jeg foreslår dig følgende:
1: Få den hentet inden han køber stumper.
2: Prøv at få de penge ud af ham, han havde indvilliget i at skyde ind.
3: Få en anden til at lave den for dig.
Mvh
Niels

Fra : phk

Dato : 22-05-05 16:13

> [...]
> at transportere knallerten det sidste stykke hjem. (Cylinder, stempel, og

En sådan motor skal smøres. Det foregår højst sandsynligvis ved hjælp af et
ekstra kabel monteret på gaskablet. Hvis kablet ikke er monteret _og_
justeret rigtigt får den ikke den rigtige mængde olie.

Hvordan med olietanken - er der olie på den?

--
Per, Esbjerg

Fra : Jon Mørch

Dato : 23-05-05 17:00

Jeg takker mange gange for svarene. Jeg har nu fået min knallert igen i
kørende tilstand - det kan være det hjalp at ringe og presse ham lidt der i
fredags.

MVH. Jon Mørch