vedr. mobilportal 1208
Fra : Johnny B 2000

Dato : 21-05-05 10:14

min datter på 9 år har hentet en ringetone for ca 14 dage siden, igår aftes
fik hun så denne sms :

Få en sjovTrue Tone til din mobil. Send PRUT, KO, ORGASME, KONGEN, YODA
eller MUPPET til 1208- 25 kr. Se meget mere mobilsjov på mobilportalen. Send
SF WAP til 1208 og få gratis bookmark tilsendt. for afmelding send STOPNYHED
til 1208.

slut

jeg var der selv da hun sendte den sms til 1208, der stod intet om at hun
tilmeldte sig noget af denne art.

er det lovligt at sms bombe med en sådan sms ?

--
Johnny [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Sune Vuorela

Dato : 21-05-05 10:19

On 2005-05-21, Johnny B 2000 <SLETDETTEjohnnyb2000@sol.dk> wrote:
> jeg var der selv da hun sendte den sms til 1208, der stod intet om at hun
> tilmeldte sig noget af denne art.
>
> er det lovligt at sms bombe med en sådan sms ?

Nej. Det er ikke lovligt.
Forbrugerombudsmanden er ved at samle ind til en sag mod 1208 - jo flere
klager de får, jo større bøde får de forhåbentlig en dag.

http://www.forbrug.dk/markedsforing/net-tjek/spam/klagevejledning/

Der står hvordan du gør.

--
Sune

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 21-05-05 10:48

> [...]
> SF WAP til 1208 og få gratis bookmark tilsendt. for afmelding send STOPNYHED

Det er da bestemt ikke normalt... Hvilken side bestilte hun den
ringetone igennem?

--
Michael

Fra : Johnny B 2000

Dato : 21-05-05 13:10

det var et eller andet fra se&hør som hun bare måtte eje ... ringetonen
"hvor små vi er" (hedder vist hvor blå vi er på siden)

men jeg kan ikke acceptere at min datter på 9 år modtager noget som jeg
(myndig) ikke har sagt god for.

jeg håber de får et skrald der kan sætte en stopper for det møg.

det er også grotstskt at jeg skal sende en sms med stopnyhed til samme dyre
1208 nummer for at få stoppet deres spam.

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 21-05-05 13:30

> det var et eller andet fra se&hør som hun bare måtte eje ... ringetonen
> "hvor små vi er" (hedder vist hvor blå vi er på siden)

Er du helt sikker på at hun ikke uforvarende kan være kommet til at
tilmelde sig nyheder i en anden sammenhæng?
Jeg sælger selv SMS-tjenester for 1208/SMS A/S gennem min webside, og
det er ikke et fænomen jeg tidligere har hørt om.

> men jeg kan ikke acceptere at min datter på 9 år modtager noget som jeg
> (myndig) ikke har sagt god for.

Hvis mobiltelefonen står i dit navn (hvilket jeg formoder) _kan_ de jo
altså ikke vide at den bruges af en 9-årig. (selv om den står i hendes
eget navn vil det nu også være stort set umuligt at checke).

Når det er sagt bør de naturligvis vide at mange børn og unge bruger
tjenesterne, og jeg ville nok i hvert fald ikke have udsendt "nyheder"
med en tekst som du citerede til børn.

> det er også grotstskt at jeg skal sende en sms med stopnyhed til samme dyre
> 1208 nummer for at få stoppet deres spam.

Til-/afmelding af nyhedsservice koster kun alm. SMS-takst.

Jeg synes du skal prøve og ringe til SMS A/S (står overordnet for
1208-services) på tlf. 70208987 og bede dem forklare hvordan dit (din
datters) nummer er kommet på listen. Måske det kan være opklarende.

--
Michael
http://vindenand.dk/catalog/ - kig forbi

Fra : Sune Vuorela

Dato : 21-05-05 14:37

On 2005-05-21, Michael Kjærsgård <none@invalid.tld> wrote:
> [...]
> Jeg sælger selv SMS-tjenester for 1208/SMS A/S gennem min webside, og
> det er ikke et fænomen jeg tidligere har hørt om.

De har også sendt reklamer til mig to gange...

Og de var ikke helt ukendte hos forbrugerombudsmanden da jeg klagede til
dem.

--
Sune

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 21-05-05 14:52

> De har også sendt reklamer til mig to gange...

Mig bekendt er der mange der køber SMS-kapacitet gennem dem, f.eks.
sender mit lokale diskotek også med mellemrum nyheder fra afsender "1208".
Det kan derfor naturligvis ikke afvises at der er blevet sendt nogle
"gråzone" beskeder gennem deres system.

Men nu er vi vist efterhånden godt og grundigt OT i *.jura - jeg synes
dog stadig Johnny skal prøve at ringe til SMS og høre deres forklaring
før han foretager sig yderligere.

Fra : Erik Andersen

Dato : 21-05-05 17:16

"Johnny B 2000" <SLETDETTEjohnnyb2000@sol.dk> wrote in message
> [...]
> (myndig) ikke har sagt god for.
>
> jeg håber de får et skrald der kan sætte en stopper for det møg.

Skulle du overveje at oplyse din datter om, det er jo ligesom dig der har
givet hende mobilen.

Fra : bem

Dato : 21-05-05 19:25

Erik Andersen wrote:

> Skulle du overveje at oplyse din datter om, det er jo ligesom dig der
> har givet hende mobilen.

Dine eventuelle fordomme om 9-årige og deres anvendelse/ejerskab af
mobiltelefoner hører ikke hjemme i en juragruppe. Spørgsmålet går i al sin
enkelthed på, om det er lovligt at gøre, som "1208" gør. Ikke alt muligt
andet. Der kunne også være en voksen, som havde været udsat for det samme,
hvilket tydeligvis også er tilfældet.
Læs evt. gruppens fundats.

/Bo

Fra : Erik Andersen

Dato : 22-05-05 01:18

> [...]
> andet. Der kunne også være en voksen, som havde været udsat for det samme,

Hvis du kigger hvad det drejer sig om er det _datteren som har sendt en
besked fordi _hun_ ville have et logo_, det er mig bekendt ikke spam. At
datteren ikke gennemser en evt. annonce inden hun sender en besked afsted
til 1208 er datteren's problem. 1208 har mig bekendt ikke lavet fejl i denne
sag.

Fra : bem

Dato : 22-05-05 01:34

Erik Andersen wrote:

> [...]
> spam. At datteren ikke gennemser en evt. annonce inden hun sender en
> besked afsted til 1208 er datteren's problem. 1208 har mig bekendt

Hvis du selv læser det oprindelige spørgsmål, vil du se, at datteren for 14
dage siden bestilte en ringetone (ikke et logo). I dag får hun så tilsendt
nyheder om alt muligt lort, som hun ikke har bedt om. Prøv lige at læse
spørgsmålene inden du svarer.....og jo, det er spam - og det er også
ulovligt.

/Bo

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 22-05-05 15:48

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote in message

.... Prøv lige at læse
> spørgsmålene inden du svarer.........

Det ødelægger jo alt det sjove for Erik Andersen hvis han skulle sætte sig
ind i tingene inden han svarer..