U-vendning
Fra : Anders Ryberg Larsen

Dato : 21-05-05 09:11

Er der nogen her som ved hvorvidt det er tiladt eller ej, at foretage en
uvendning i kryds med enten en selvstændig grøn højre svingspil, eller hvor
det er integreret i lyskurven med højresvingspile?

Problematikken består jo oftes i at i krydset, har dem der kommer fra
venstre også grøn pil til højre, og dem kommer man så i konflikt med når man
foretager sin u-vendning, og skal over i den bare som de kører ud. Jeg er
godt klar over at man så naturligvis har vigepligt, men er det altså
tilladt?

Mvh Anders

(Hvis nogen kender krydset, så er det når man kommer af Lyngbyvejen, og
drejer ned af Øster Allé. Der vil jeg gerne tilbage af Lyngbyvejen,. Årsagen
er krydsets forinde meget lange venstresvingskø)

Fra : alexbo

Dato : 21-05-05 13:13

"Anders Ryberg Larsen" skrev

> Er der nogen her som ved hvorvidt det er tiladt eller ej, at foretage en
uvendning

Der er ikke noget generelt forbud mod vending, hverken i kryds eller andre
steder.
Men det skal foregå uden fare eller ulempe for andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens B

Dato : 22-05-05 02:58

Anders Ryberg Larsen wrote:

> Lyngbyvejen,. Årsagen er krydsets forinde meget lange venstresvingskø)

og hvorfor mon der er det ?

Fra : Anders Ryberg Larsen

Dato : 22-05-05 10:06

"Jens B" <postkasse_66@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> og hvorfor mon der er det ?

Vel fordi mange skal den vej....

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 08:19

Anders Ryberg Larsen wrote:

> [...]
> foretager sin u-vendning, og skal over i den bare som de kører ud. Jeg er
> godt klar over at man så naturligvis har vigepligt, men er det altså

Man kunne mene at det er lidt ufint af dig at lave manøvren. Medens du
venter på at trafikken fra Østre alle kommer ud på Lyngbyvejen, så
blokerer du jo for bilerne bag dig og skaber dermed en lang
venstresvingskø. Du kan således blive (med)årsag til at andre bilister
kører hen til næste kryds (Borgmester Jensensvej?) for at vende rundt.

mvh
peter

Fra : Anders Ryberg Larsen

Dato : 22-05-05 10:06

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse
> [...]
> venstresvingskø. Du kan således blive (med)årsag til at andre bilister
> kører hen til næste kryds (Borgmester Jensensvej?) for at vende rundt.

Jeg synes bestemt ikke jeg vil kalde det ufint. Nu lyder du til at kende
krydset. Så du har formentlig også lagt mærke til alle dem som laver deres
egen ekstra venstresvingsbane når de komme rfra Lyngby, så der pludselig
holder 2 svingende rækker biler ude i krydset, selvom det kun er beregnet
til et.

Forskellen mellem det jeg gør, og ovennævnte, er at mit som sådan ikke
genere nogen. Iøvrigt kan de sagtens dreje ned af jagtvejen, ved at følge
dens yderste spor, og jeg kan dreje ned af jagtvejens højre spor. Se det er
smart, og genere ikke nogen.

At man så fra start af ikke har lavet det kryds, således af der er to
venstresvingsbaner... det er så anden sag. Men nu hvor man ikke har, så jeg
det er på sin plads at lade kreativitet sejre, især sålænge det er lovligt,
som noget jo tyder på, og man samtidig kan spare noget retning af 3-5min.

Mvh Anders

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 12:43

Anders Ryberg Larsen wrote:
> [...]
> holder 2 svingende rækker biler ude i krydset, selvom det kun er beregnet

Så godt kender jeg det ikke. Men for 23 år siden boede jeg på
Egmontkollegiet. Hvordan trafikken forløber i dag, ved jeg ikke.

> [...]
> dens yderste spor, og jeg kan dreje ned af jagtvejens højre spor. Se det er

Du generer vel dem som skal til højre fra Østre alle. Og medens du
holder og venter på plads, generer du vel folk som holder bag dig og
ikke kan komme til at svinge.

> [...]
> som noget jo tyder på, og man samtidig kan spare noget retning af 3-5min.

Du kunne prøve at fremsende et forslag om to venstresvingsbaner til
Københavns kommunes tekniske afdeling.

mvh
Peter

Fra : Henning

Dato : 22-05-05 09:56

On Sat, 21 May 2005 10:10:30 +0200, "Anders Ryberg Larsen"
<AnderZ@post1.tele.dk> wrote:

>Er der nogen her som ved hvorvidt det er tiladt eller ej, at foretage en
>uvendning i kryds med enten en selvstændig grøn højre svingspil, eller hvor
>det er integreret i lyskurven med højresvingspile?

En U-vending er bare to på hinanden følgende venstresving, så er
venstresving tillladt er U-veninding tilladt (forudsat naturligvis der
ikke er fuldt optrukne streger eller direkte forbud mod U-vending.)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Anders Ryberg Larsen

Dato : 22-05-05 10:07

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> venstresving tillladt er U-veninding tilladt (forudsat naturligvis der
> ikke er fuldt optrukne streger eller direkte forbud mod U-vending.)

Tak det var egentlig bare det jeg ville høre

Mvh Anders