Varmekilde i hus
Fra : Ukendt

Dato : 21-05-05 07:59

Hej...

min familie og jeg går i tanker om huskøb... og ville lige høre om der er
nogle her inde der har errafring med de forskellige varmekilder, jeg tænker
på elvarme-naturgas olie og hvad der ellers måtte være.... hvad er billigst
og bedst at bruge????

jeg har hørt en lille fugel synge om at man ikke må skifte primær varmekilde
i sit eget hus kan der være rigtigt feks. hvis man har olie må man ikke lave
om el, er det rigtigt eller skal jeg skyde den lille fugel??

Anders

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-05-05 08:55

Hej,

On Sat, 21 May 2005 08:58:56 +0200, "Anders E. Larsen" <ae(snabel
a)aab-net.dk> wrote:

> [...]
>på elvarme-naturgas olie og hvad der ellers måtte være.... hvad er billigst

Dyrest er almindelig el-varme, til gengæld er det mere eller mindre
100% vedligeholdelsesfrit. Naturgas eller oliefyr, der koster vel
nogenlunde det samme - oliefyret har den ulempe at du skal huske at få
fyldt olie på, du skal have det efterset en gang om året (siger
loven), og du skal have skorstensfejer et par gange om året. Naturgas
i praksis ved jeg ikke så meget om, men mine forældre er vist OK glade
for deres, men det er ikke specielt billigt.

Man kan med fordel supplere med brændeovn - hvis huset ellers er
konstrueret så den kan stå fornuftigt. Det er hyggeligt (syntes jeg
ihvertilfælde) og giver en god varme.

Der er også mulighed for at fyre med træpiller, det skulle være en del
billigere end oliefyr siger dem der har det.

Nogen steder er der fjernvarme.

Selv har jeg elvarme - og to luft-til-luft varmepumper (en på hver
etage) hvor sidstnævnte også kører på el, men yder en del mere
varmeeffekt end forbrugt strøm og derfor er billigere i drift.

>jeg har hørt en lille fugel synge om at man ikke må skifte primær varmekilde
>i sit eget hus kan der være rigtigt feks. hvis man har olie må man ikke lave
>om el, er det rigtigt eller skal jeg skyde den lille fugel??

Det er rigtigt, at det kan stå i lokalplanen at man skal anvende en
speciel varmekilde som primær opvarmning. Det kan også være hvis der
eksempelvis er fjernvarme så må du ikke sætte oliefyr op, osv.

** Lars

Fra : Q

Dato : 21-05-05 09:41

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan med fordel supplere med brændeovn - hvis huset ellers er
> konstrueret så den kan stå fornuftigt. Det er hyggeligt (syntes jeg
> ihvertilfælde) og giver en god varme.

Du kan faktisk få en brændeovn som du kobler på oliefyrets system, så når
brændeovnen er tændt kører oliefyret næsten ikke.. Det koster lidt ekstra
VVS arbejde, men mon ikke det kan betale sig i det lange løb?

> Der er også mulighed for at fyre med træpiller, det skulle være en del
> billigere end oliefyr siger dem der har det.

Jeg har kun oplevet et enkelt træpillefyr, men ud fra den oplevelse vil jeg
mene at det er uegnet til brug i et villakvarter pga. røgudviklingen..

/peter

Fra : Calle.

Dato : 21-05-05 10:29

Q wrote:
> [...]
> når brændeovnen er tændt kører oliefyret næsten ikke.. Det koster
> lidt ekstra VVS arbejde, men mon ikke det kan betale sig i det lange

Hvorfor lave det bøvl. Når brændeovnen varmer lukker termostaterne, og da
der ikke afgives varme starter fyret ikke. Så funktionen er der jo allerede.

--
Automatik-Mekaniker
Calle.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-05-05 14:23

Hej,

On Sat, 21 May 2005 11:29:26 +0200, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>Hvorfor lave det bøvl. Når brændeovnen varmer lukker termostaterne, og da
>der ikke afgives varme starter fyret ikke. Så funktionen er der jo allerede.

Det var også min tanke. Og man er ikke bundet til at vælge en model
brændeovn der har rørtilslutning. Vi havde en ganske almindelig
konvektionsovn i stuen, den var både hurtig og effektiv at varme op
med selv om det var rigtig koldt udenfor.

** Lars

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-05-05 12:14

> Jeg har kun oplevet et enkelt træpillefyr, men ud fra den oplevelse vil
> jeg
> mene at det er uegnet til brug i et villakvarter pga. røgudviklingen..

Det oser da betydeligt mindre end en brændeovn, så mon ikke det træpillefyr
har været indstillet forkert?

Mvh Maria

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-05-05 14:21

Hej,

On Sat, 21 May 2005 13:13:43 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Det oser da betydeligt mindre end en brændeovn, så mon ikke det træpillefyr
>har været indstillet forkert?

Hmmm... Nu ved jeg ikke noget om pillefyr, men den brændeovn jeg havde
hvor vi boede før osede nu da heller ikke.

** Lars

Fra : Calle.

Dato : 21-05-05 12:36

Q wrote:
> Jeg har kun oplevet et enkelt træpillefyr, men ud fra den oplevelse
> vil jeg mene at det er uegnet til brug i et villakvarter pga.
> røgudviklingen..

Så har du da vist haft en dårlig oplevelse hos en med et dårligt indstillet
fyr.
Alle dem jeg kender med stoker (mange her ude på landet) har ikke røg
problemer.
--
Calle.

Fra : MVN

Dato : 21-05-05 09:06

"Anders E. Larsen" <ae(snabel a)aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lave
> om el, er det rigtigt eller skal jeg skyde den lille fugel??

du kan lave alt det om du har lyst til,spørgsmålet er bare om det kan betale
sig....

naturgas og olie følger ca. samme pris,hvorimod el er temmelig
dyrt,medmindre at huset er "isoleret til el" men det kan du spørge
ejendomsmægler/sælger om...

gulvvarme er virkelig lækkert men koster bare lidt ekstra i forbrug,og så er
det en dårlig kombination sammen med brændeovn som også er en god og billig
varmekilde (hvis du selv fælder og tørre brændet,bare husk det skal som
regel tørre 1-2 år(spørg evt hos den lokale skovfoged el. lign))

MVN

Fra : Heino Strauss

Dato : 21-05-05 20:34

Hej

Jeg har brændeovn tilsluttet centralvarmen ( oliefyret ) og vil nu ikke give
Calle ret

( Citat : Hvorfor lave det bøvl. Når brændeovnen varmer lukker
termostaterne, og da
der ikke afgives varme starter fyret ikke. Så funktionen er der jo
allerede. )

min oplevelse er nu at gulvvarmen i bad, radiator på sønnens værelse samt
dele af vores kælder bliver opvarmet ved hjælp af brændeovnen også, istedet
for div. varmeflytnings systemer og en hulens bunke rør alle vegne er det
utroligt nemt på denne måde, jeg fyrer hovedsaglig med brændeovn og når
denne går ud, tager fyret over, har brugt mindre end 300 L olie denne vinter
og vi er typen der fryser hvis der kun er 22 grader, desværre har jeg ikke
styr på vores brænde regnskab da vi havde en del i forvejen.

Mvh. Heino

P.S. mener nu heller ikke det er lovligt at " gå tilbage" til el-varme