Er dette spam?
Fra : Steen

Dato : 21-05-05 01:03

Er det spam, hvis en privat udsender uopfordrede emails om at der afholdes
et foredrag med gratis adgang af en læge, som vil fortælle om fordelene ved
at nedsætte et eventuelt langvarigt forbrug af en bestemt type medicin.

Der vil ikke blive falbudt eller reklameret for nogen form for varer eller
tjenesteydelser ved foredraget, ej heller lægens egne tjenesteydelser (han
har ikke tid til flere patienter).

Der vil måske blive budt på en gratis sodavand og en småkage.

Det er en privat patientforening, som står bag arrangementet, og dens navn
vil selvfølgelig blive nævnt i noget omdelt materiale (som ikke indeholder
annoncer).

Kan dette på nogen måde komme ind under markedsføringslovens §6a ?

Er der andre love som kunne forbyde uopfordrede emails om et arrangement som
det nævnte?

Steen

Fra : René Løweneck

Dato : 21-05-05 06:32

Hej Steen !

"Steen" <steen@FJERNhiddenfeldt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved
> at nedsætte et eventuelt langvarigt forbrug af en bestemt type medicin.

Det kan være, at jeg tager fejl. Men jeg vil umiddelbart tro, at kan
opfattes som spam. §6a er ret skrap og firkantet og udelukker som jeg kan se
det, enhver form for uopfordret mail.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=19
Lys og lækkert indrettet autocamper - se de flotte billeder

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 21-05-05 09:14

René Løweneck wrote:
> Det kan være, at jeg tager fejl. Men jeg vil umiddelbart tro, at kan
> opfattes som spam. §6a er ret skrap og firkantet og udelukker som jeg
> kan se det, enhver form for uopfordret mail.

Hvordan kommer du frem til den tolkning?
Paragraffen omhandler erhvervsdrivendes henvendelser med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser.

Son jeg læser det forelagte tilfælde sker henvendelsen her ikke fra en
erhvervsdrivende og ikke med henblik på afsætning af noget.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Steen

Dato : 21-05-05 10:36

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan være, at jeg tager fejl. Men jeg vil umiddelbart tro, at kan
> opfattes som spam. §6a er ret skrap og firkantet og udelukker som jeg kan
> se det, enhver form for uopfordret mail.

Som det også fremgår af et andet indlæg her, så taler 6a udelukkende om
erhvervsdrivende, så jeg har svært ved at forstå, hvis jeg som privat kan
spamme.

Et par andre eksempler:

1) Jeg mailer (som privatperson) til 300 fotohandlere for at høre hvor mange
kameraer af et bestemt mærke de har på lager.
Det er da vel lovligt, eller hvad???

2) Jeg skriver (igen som privatperson) til et par hundrede mail-adresser, at
jeg har et gammelt arvet ur til salg for 500 kr.
Er det spam, når jeg ikke er urmager???

/Steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-05-05 11:36

Den 21-05-05 02.03 skrev Steen følgende:
> [...]
> at nedsætte et eventuelt langvarigt forbrug af en bestemt type medicin.

Som andre har nævnt, er det ikke spam i henhold til loven. Jeg vil blot
nævne, at hvis I udsender mails til tilfældige personer eller et meget
stort antal personer, der ikke selv har bedt om dem, så kan det være
spam i henhold jeres internetudbyders betingelser. Det kan i værste fald
føre til at internetforbindelsen lukkes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : Steen

Dato : 21-05-05 12:05

> [...]
> i henhold jeres internetudbyders betingelser. Det kan i værste fald føre

Nu har jeg altså - for en god ordens skyld - heller ikke tænkt mig at gøre
det systematisk til tilfældige personer. Konkret *kunne* der være tale om
nogle bestemte erhvervsdrivende (eet fag) i Storkøbenhavn.

/Steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-05-05 14:54

Den 21-05-05 13.04 skrev Steen følgende:

> Nu har jeg altså - for en god ordens skyld - heller ikke tænkt mig at gøre
> det systematisk til tilfældige personer. Konkret *kunne* der være tale om
> nogle bestemte erhvervsdrivende (eet fag) i Storkøbenhavn.

Det kan også være nok. Af TDCs abonnementsbetingelser fremgår det, at en
kunde som sender spam i grove tilfælde vil få lukket sin
Internet-adgang. Spam defineres ikke direkte i betingelserne for
Bredbåndsabonnementer (det er sikkert det samme for andre
abonnement-typer), men der står:

.... e-mails, som er uønsket for modtageren (spam, kædebreve
eller lignende).

Reelt set kan blot nogle få eller en enkelt mail altså betragtes som
spam. Der skal dog nok mere til før kontoen lukkes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-05-05 16:41

Scripsit Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk>

> Som andre har nævnt, er det ikke spam i henhold til loven.

Naturligvis - for der er ingen lov der definerer "spam".

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Jens Jensen

Dato : 25-05-05 12:41

> [...]
>
> Naturligvis - for der er ingen lov der definerer "spam".
>
> --
> Henning Makholm "What a hideous colour khaki

Al mail man ikke selv ber om er spam !

Desværre kommer der altid en masse undskyldninger for at netop "jeg" skal
have lov til at sende masse mails ud.
Argumenter som "det er jo ikke noget de skal købe" , det er jo billigt, alle
må da være interesseret i hvad jeg kan tilbyde osv osv.
Men al mail man IKKE selv har bedt om eller tilmeldt sig er spam uanset
indhold.

Mvh Jens

Fra : bem

Dato : 25-05-05 13:20

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> skrev i en meddelelse
> Men al mail man IKKE selv har bedt om eller tilmeldt sig er spam uanset
> indhold.

Det vil sige, at når jeg sender en mail til min kone for at spørge, om hun
kommer hjem kl. 9 eller kl. 10, så er det spam? Underlig definition...

/Bo

Fra : Rune Wold

Dato : 25-05-05 13:19

Jens Jensen wrote:

[klip]

> Al mail man ikke selv ber om er spam !

(Uha, den uendelige diskussion om definitionen af spam lurer.)

Jeg tror ikke Henning mener, at der under alle omstændigheder ikke er
tale om spam.

Henning prøver vistnok bare at slå fast, at der godt kan være tale om
spam, selvom MFL § 6a ikke er overtrådt.

/Rune Wold

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-05-05 18:52

Scripsit Rune Wold <uu@invalid.invalid>

> Henning prøver vistnok bare at slå fast, at der godt kan være tale om
> spam, selvom MFL § 6a ikke er overtrådt.

Ja.

--
Henning Makholm "Panic. Alarm. Incredulity.
*Thing* has not enough legs. Topple walk.