Hvordan fåes Typegodkendelse - GM
Fra : Sven

Dato : 21-05-05 00:28

Hej.
jeg har netop været til syn med min Pontiac Fiero 2,8 GT. Den gik igennem
uden nogen anmærkninger, bortset fra, at synsmanden og jeg var uenige om
mine fordæk. I.flg. den originale manual er denne bil monteret med 205/60-15
foran og 215/60-15 bag. jeg har 205/60-15 hele vejen rundt, dvs mine fordæk
er standard-størrelse, mens mine bagdæk er lidt mindre. Dækkets yderside er
et ganske lille stykke udenfor skærmkanten, og det må det ikke være, sagde
han. Det ved jeg godt, at det normalt ikke må, men når nu bilen er født
sådan? Der må stå noget på den danske typegodkendelse omkring dækstørrelser.
Det tyske Tüv har den stående med samme dækmål som originalt.

Det er de originale fælge der er på bilen, så det er ikke indpresningen der
snyder.

Kan jeg, som alm. privatperson, få fat i en typegodkendelse af min bil, og i
givet fald, hvordan gør jeg det?

Sven

Fra : Teddy

Dato : 21-05-05 01:16

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> der snyder.
>
> Kan jeg, som alm. privatperson, få fat i en typegodkendelse af min bil, og
-------------------------------

Uanset typegodkendelse - som du iøvrigt får hos færdsels-styrelsen, så må
dine dæk ikke stikke ud over skærmkanten. Den er sikkert født med et andet
fabrikat monteret. der er enorm forskel på forskellige fabrikater i "samme
størrelse"

Eller måske har den en lille spacerplade monteret ?

Teddy
www.smallblock.dk US biler i DK..

Fra : Sven

Dato : 21-05-05 03:06

> [...]
> fabrikat monteret. der er enorm forskel på forskellige fabrikater i "samme

Jeg har nu aldrig hørt, at en bil skal typegodkendes med et bestemt MÆRKE
dæk ?? Jeg har ingen ide om, hvilket MÆRKE dæk den oprindeligt er født med.
Dækket rager i øvrigt ikke ud over hele skærmkanten, kun ca den første 1/3
da bilens form spidser lidt til

> Eller måske har den en lille spacerplade monteret ?

Absolut nej! Som jeg skrev, så er alt originalt, selv fælgene.

Færdselsstyrelsens hjemmeside svarer sådan, når jeg indtaster stelnummeret:

"Den pågældende typegodkendelse blev ikke fundet"

Pontiac er ikke med under "modeller", så den kan heller ikke vælges ad denne
vej. Hvad gør jeg så?

Bilen er solgt som ny i DK i ´89, så det er ikke en importeret brugt.
Eftersom den er solgt som ny her i landet, går jeg ud fra, at der er en
typegodkendelse på den. Synsmanden skrev heller ikke noget om fordækkene i
synsrapporten, da han havde slået bilen op på sin computer, så måske den er
lige på grænsen?

Sven

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-05-05 05:15

> [...]
> synsrapporten, da han havde slået bilen op på sin computer, så måske den

Fordi den er solgt som ny her i Danmark er det absolut ikke sikkert at der
foreligger en "typegodkendelse" på køretøjet.

Der er importeret flere små serier af køretøjer, uden der er søgt og opnået
"typegodkendelse". Disse bliver så blot hver gang selektivt synet og
godkendt med "fabrikant erklæring".

Grunden til at du ikke finder typegodkendelse på køretøjet er nu nok fordi
man ikke har en komplet elektronisk database med typegodkendelser, basen
blev først opstartet efteråret 2004, efter at man siden opstart af periodisk
syn har diskuteret opbygning af den. f.eks. min årg. 1993 er heller ikke
med.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : KASO

Dato : 21-05-05 13:02

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
opnået
> "typegodkendelse". Disse bliver så blot hver gang selektivt synet og

Du har sandsynligvis ret! Typegodkendelse er dyrt og omstændeligt - og bilen
er sjælden. Jeg tvivler derfor stærkt på, at der foreligger en
typegodkendelse.

Til sammenligning kan jeg fortælle, at jeg ejede en Mercedes 280S (W116),
der ganske vist ikke var voldsomt udbredt, men som trods alt kørte i en del
eksemplarer i DK (og formentlig i væsentligt flere eksemplarer end din). Den
var ikke typegodkendt, men blot synet som enkelt bil. Da jeg til syn spurgte
om dækstr., fik jeg at vide, om det måtte jeg spørge importøren om - det var
deres godkendelse, der gjaldt, når bilen ikke var typegodkendt.

Fra : Sven

Dato : 21-05-05 14:12

> [...]
> var
> deres godkendelse, der gjaldt, når bilen ikke var typegodkendt.

Kan man så bruge det tyske Tüv som "standard"? De har nemlig samme størrelse
dæk som i den originale manual. Pontiac har ingen importør i Danmark mere
selvom det er en GM bil, så jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal spørge ellers.
Jeg har prøvet den lokale Opel (det er jo også GM), men det vil de slet ikke
blandes ind i.

Sven

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-05-05 18:36

> Kan man så bruge det tyske Tüv som "standard"? De har nemlig samme
størrelse
> dæk som i den originale manual.

Det er jeg ikke i stand til med sikkerhed at love, det kommer i høj grad an
på hvad det er Tüv har godkendt ved bilen, derudover er Tüv ikke annerkendt
godkendelsesinstans på dette område i Danmark.

> [...]
ellers.
> Jeg har prøvet den lokale Opel (det er jo også GM), men det vil de slet

Du vil være bedst rustet med en fabrikant erklæring fra fabrikken, vær bl.a.
opmærksom på at f.eks. lygter skal være E mærket.

DU kan forsøge at spørge ved færdselsstyrelsen, hvilke krav du skal have
opfyldt for at få køretøjet godkendt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Sven

Dato : 21-05-05 22:22

> [...]
> opmærksom på at f.eks. lygter skal være E mærket.
>
> DU kan forsøge at spørge ved færdselsstyrelsen, hvilke krav du skal have

Jeg har nu emailet færdselsstyrelsen. Bilen har været dansk indregistreret
siden 1989, og både lygter og reflekser er e-mærkede, blinklys foran er
udskiftet til e-mærket, og de er "europæisk" forbundet, ligesom de bagerste
røde side-markeringslgter er blændet af. Alt dette er iorden. Det er kun et
mindre problem med fordækkene, som måske ikke er et problem alligevel. (Se
svar fra Morten Fruergaard)

Sven

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 07:47

Sven wrote:
> [...]
> er født med. Dækket rager i øvrigt ikke ud over hele skærmkanten, kun
> ca den første 1/3 da bilens form spidser lidt til

I Danmark SKAL dækket være indenfor skærmkanten 30 grader fremad og 50
grader bagud (Graderne er efter humokkelsen, men det er sådan ca.).

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Sven

Dato : 21-05-05 14:09

> I Danmark SKAL dækket være indenfor skærmkanten 30 grader fremad og 50
> grader bagud (Graderne er efter humokkelsen, men det er sådan ca.).

De 30 grader, er det målt lodret og så vinklet 30 grader frem? Hvis det er
sådan du mener, er den god nok, men hvis det er fra vandret plan og 30
grader op, er den ikke. Bagud er der ingen problemer.

Sven

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 16:47

Sven wrote:
> De 30 grader, er det målt lodret og så vinklet 30 grader frem? Hvis
> det er sådan du mener, er den god nok, men hvis det er fra vandret
> plan og 30 grader op, er den ikke. Bagud er der ingen problemer.

Målt lodret igennem centrum af fælgen... Ok?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 16:54

Sven wrote:
> De 30 grader, er det målt lodret og så vinklet 30 grader frem? Hvis
> det er sådan du mener, er den god nok, men hvis det er fra vandret
> plan og 30 grader op, er den ikke. Bagud er der ingen problemer.

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2005.pdf
For tegning se evt. side 126...
9.01.021 Personbil M1

(1) Hjulafskærmning:

a) Skal have hvælvet eller U-formet tværsnit, hvis konkave side vender nedad

og indad mod dækket, med en tværsnitdybde på mindst 30 mm på det

dybeste sted over dækkets slidbane. Tværsnitdybden måles i det øverste,

lodrette radialplan gennem hjulets centrum, og kan i øvrigt gradvis aftage
til

0 mm ved 30° foran for og ved 50° bagud for dette radialplan.

b) Skal i dækkets bredde dække hjulets øverste del mindst 30° foran for og

mindst 50° bagud for det øverste, lodrette radialplan gennem hjulets
centrum.

Dækkets bredde måles i det nævnte radialplan, idet der dog ses bort

fra indstøbt tekst og prydmønster samt vulst og lignende til beskyttelse af

dæksiden.

c) Skal være således udformet, at afstanden fra afskærmningens kanter til
hjulets

centerlinie ikke overstiger 2,0 gange dækkets radius inden for det krævede

dækningsområde (fra 30° foran for til 50° bagved for det øverste,

lodrette radialplan).

Dækkets radius måles på midten af slidbanen i det øverste lodrette
radialplan

gennem hjulets centrum.

d) Skal dække hjulets bageste del fra et vandret plan beliggende højst 0,15

over dækkets centrum på en sådan måde, at skæringspunktet mellem
hjulafskærmningens

kant og det nævnte vandrette plan ikke ligger inden for

dækkets langsgående midterplan. Ved dobbelt-monterede hjul regnes med

det yderste dæks midterplan i længderetningen.

Fra : Sven

Dato : 21-05-05 22:32

Tak, Morten!!! Der er løsningen.

> [...]
>
> Dækkets bredde måles i det nævnte radialplan, idet der dog ses bort
>
> fra indstøbt tekst og prydmønster samt vulst og lignende til beskyttelse

De 30° foran den lodrette akse kan nemt holdes, når vulsten IKKE skal
medregnes ! Så der er tilsyneladende ingen problemer alligevel. Det var
måske også det synsmanden så, da han havde kigget på sin PC (??)

Mange tak for hjælpen (PS: tegningen er på side 129 og ikke side 126 som du
skrev, hehe, men jeg fandt den alligevel).
Fortsat god weekend!

Jeg har savet det pdf-dokument du henviste til på min harddisk. Må man godt
det? (Copyright eller lign.) Der står jo en masse andet information, hvis
jeg engang igen skulle få lyst at bygge en "amerikaner" op igen (har
tidligere rodet med Camaro, men så kom periode-synene)

Sven

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-05 08:14

Sven wrote:
> Tak, Morten!!! Der er løsningen.
> Jeg har savet det pdf-dokument du henviste til på min harddisk. Må
> man godt det?

Aner det ikke, men jeg ville gøre det uden at blinke...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-05-05 13:56

> Jeg har savet det pdf-dokument du henviste til på min harddisk. Må man
godt
> det? (Copyright eller lign.)

Ja det må du gerne, så længe du ikke bruger det i publikationer som du
offentliggør f.eks. her på internet, eller i bogform. I så fald skal du have
tilladelse hertil af udgiver/rettighedshaver.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg