Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan får jeg samme himmel?
Fra : Monty

Dato : 20-05-05 22:02

Jeg har "merge" 4 billeder sammen i photoshop men selvom de er taget på
samme tidspunkt er der stor forskel i himmelen. Kan man med et eller andet
pennestrøg få samme himmel på alle billederne eller skal man sidde og "crop"
fra det ene til alle de andre?

Det er mennigen at når jeg er færdig vil det bare ligne et stort billede.

Monty

Fra : KNL DtP

Dato : 21-05-05 11:59

"Monty" <team6011@mail.adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har "merge" 4 billeder sammen i photoshop men selvom de er taget på
> samme tidspunkt er der stor forskel i himmelen.

Det kan skyldes, at du har optaget de fire billeder med forskellige
eksponeringer og hvidbalancer. Sæt kameraet på manuel og find en passende
lukkertid/blænde-kombination, som giver et godt resultat.

> Kan man med et eller andet
> pennestrøg få samme himmel på alle billederne eller skal man sidde og "crop"
> fra det ene til alle de andre?

Der er flere metoder hvorpå du kan glatte himmelen ud på. Nu skriver du ikke om
det er i lysstyrke, farvetone eller begge dele himmelen afviger hen over dit
panorame. Hvis du kan vise et lille eksempel (max. 1000 pixels bredt), så var
det lidt nemmere at rådgive.

Du kan oprette et nyt lag aller øverst. Her man du bruge Gradint Fill-værktøjet,
og derved skabe en kunstig himmel, som går fra en farve (brug pipetten på det
lyseste område) til en anden farve (pipetten på det mørkeste). Laget skal så
dæmpes så meget ned, at den smelter sammen med den ujævne himmel bag.

En anden mulighed er at bruge Healing-værktøjet (ikonet er et plaster) og så
reparere himmelen, ved at klikke på et korrekt område, og male på et grimt sted.
Så udjævner Photoshop selv overgangen.

Hvis du skal have et helt konkret tip, skal du næsten poste et link til dit
eksakte projekt.

> Det er mennigen at når jeg er færdig vil det bare ligne et stort billede.

Ja, man kan lave nogle meget flotte og detaljerede panoramaer med funktionen i
Photoshop.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-05-05 15:08

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[KLIP]

> Ja, man kan lave nogle meget flotte og detaljerede panoramaer med
> [...]
+++++++++++++++++++

Hej.

Jeg har forsøgt mange gange med Photoshop at lave panorama billeder, men jeg
synes ikke at den er særlig god, men der i mod programmet The panorama
factory, klare opgaven rigtig godt. Man kan slet ikke se de der overgange
som Photoshop har med at lave. Det kan downloades her
http://www.panoramafactory.com/ , det er shareware. Prøv det, du bliver ikke
skuffet, du kan også indstille brændevidde, og forskellige andre ting i det.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : KNL DtP

Dato : 21-05-05 16:04

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har forsøgt mange gange med Photoshop at lave panorama billeder, men jeg
> synes ikke at den er særlig god

Jeg har brugt Photoshop et par gange, hvor det skulle gå hurtigt, men skal det
være stort og meget præcist bruger jeg selv PTAssembler:
http://www.tawbaware.com/ptasmblr.htm

Det tager meget længere tid at vælge fælles referencepunkter og lade den tygge
på de store filer, men resultatet bliver også superflot!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Monty

Dato : 21-05-05 20:23

Det er muligt det bliver flot med PTAssembler men nemt at gå til er det nu
ikke.
Det jeg mangler er muligheden for selv at skubbe billederne rundt så det
passer.

Jeg har nu brugt en lille time på at prøve at bruge det og jeg synes ikke
det er særlig brugervenligt men omvendt. Det kan jo så bare være mig,ikk?

Monty

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-05-05 10:35

> [...]
> det er særlig brugervenligt men omvendt. Det kan jo så bare være mig,ikk?

+++++++++++++++++++

Har du ikke prøvet the panorama factory? Det er da nemt at gå til.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-05-05 21:51

Monty skrev:

> Jeg har "merge" 4 billeder sammen i photoshop men selvom de er
> taget på samme tidspunkt er der stor forskel i himmelen.

Hvad er det for en Photoshop-version du sidder og arbejder i og
hvordan prøver du præcis at samle de billeder? Med PhotoMerge-
funktionen, eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Monty

Dato : 22-05-05 12:10

> Hvad er det for en Photoshop-version du sidder og arbejder i og
> hvordan prøver du præcis at samle de billeder? Med PhotoMerge-
> funktionen, eller?

Jeg sidder med 2 versioner. Den ene er Photoshop 5.0 og den anden er
Photoshop elements 1.0. Det er fra den hvor jeg sjovt nok får det bedste
resultat. Her bruger jeg funktionen photoMerge og det virker sådan
nogenlunde men der er stadig en del arbejde at gøre bagefter. Der bruger jeg
"crop" funktionen og tager noget fra de andre og lægger ovenpå og det
fungere da også godt men det tager bare en del tid.

Monty

Fra : Nyhedskigger

Dato : 23-05-05 15:27

> [...]
> "crop" fra det ene til alle de andre?
>
> Det er mennigen at når jeg er færdig vil det bare ligne et stort billede.

Endnu et program i spil!

Prøv www.autostitch.net Det er faktisk intet mindre end forrygende! ...og
nemt!

Hilsen