Reparation af melamin-køkkenbordplade?
Fra : JS

Dato : 20-05-05 21:24

Der er efterhånden kommet en del hakkemærker + et brændt/smeltet mærke i
vores køkkenbordplade i hvid melamin.
Kan man reparere det og i så fald hvordan?

Med venlig hilsen
JS

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 21-05-05 16:23

JS skrev:

> Der er efterhånden kommet en del hakkemærker + et brændt/smeltet mærke i
> vores køkkenbordplade i hvid melamin.

Din køkkenbordplade er jeg ret sikker på, er en laminatplade.
Melamin er en pladetype, man typisk bruger til at lave et korpus
(skabselement) i, og er ikke sådan særlig slidstærk.

Altså hakkemærkerne er ikke noget, man lige går hen og fylder op
med noget vidundermiddel. Så skal du over i to-komponent masse, som
jeg absolut ikke synes, skal bruges på en bordplade, hvor der
kommer fødevarer på.

Brændmærkerne kan du ikke sådan fjerne - og da slet ikke når det
drejer sig om en hvid bordplade. Så her er ikke meget at gøre.

For mig at se er der kun at leve med hakkemærker og brændte steder
eller også få lagt en ny bordplade på. Hvis du selv kan udskifte
er det såmænd ikke så dyrt.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : JS

Dato : 21-05-05 20:43

"Svend Erik Bertelsen" <nospam2seb@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Din køkkenbordplade er jeg ret sikker på, er en laminatplade.

Ja, det har du nok ret i.

> Brændmærkerne kan du ikke sådan fjerne - og da slet ikke når det
> drejer sig om en hvid bordplade. Så her er ikke meget at gøre.
Smeltemærket er egentlig ikke så meget anderledes end hakkemærkerne. Det var
en tallerken, der var sat på en meget kogeplade, der splintrede og smeltede
sig ned i bordpladen, så det er egentlig bare lidt "hævet" omkring noget
synlig spånplade. Altså ingen sodmærker eller lign.

> For mig at se er der kun at leve med hakkemærker og brændte steder
> eller også få lagt en ny bordplade på. Hvis du selv kan udskifte
> er det såmænd ikke så dyrt.

Jeg kan såmænd sagtens leve med mærkerne, men problemet er at det desværre
er en lejelejlighed og udlejer skal nok ikke have småpenge for at udskifte
ifm. fraflytning.
På trods af at det ikke passer til fødevareomgivelser, er det så muligt at
reparere med den omtalte to-komponent-masse og i så fald hvordan?

> Venlig hilsen
> Svend Erik

Tak for hjælpen!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-05-05 02:30

On Sat, 21 May 2005 21:42:50 +0200, JS wrote:

> [...]
> På trods af at det ikke passer til fødevareomgivelser, er det så muligt at
> reparere med den omtalte to-komponent-masse og i så fald hvordan?

Ikke så det ikke kan ses. Hvorfor skifter du ikke bare bordpladen selv?
--
MVH
osv...

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-05-05 08:43

JS skrev:

> Jeg kan såmænd sagtens leve med mærkerne, men problemet er at det desværre
> er en lejelejlighed og udlejer skal nok ikke have småpenge for at udskifte
> ifm. fraflytning.

Hvis der er en hel del mærker i bordpladen, så slipper du nok ikke
for en udskiftning. Udlejer tolererer sikkert ikke for mange skader
på sit inventar. Jeg har selv været med til at udskifte masser af
dele i div. lejeboliger - også ting som jeg syntes hørte til
småtingsafdelingen.

> På trods af at det ikke passer til fødevareomgivelser, er det så muligt at
> reparere med den omtalte to-komponent-masse og i så fald hvordan?

Egentlig har jeg fortrudt, jeg nævnte det med to-komponentmassen, da
det er noget giftigt stads. Jeg synes, du skal glemme det og leve
med mærkerne.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : JS

Dato : 22-05-05 11:40

> [...]
>
> Egentlig har jeg fortrudt, jeg nævnte det med to-komponentmassen, da
> det er noget giftigt stads. Jeg synes, du skal glemme det og leve

Ok, jeg er ovebevist!
Den bliver skiftet inden udflytning. Det kan ikke koste meget når det drejer
sig om 2 m. og der skal udelukkende skæres et hul til vasken...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-05-05 12:30

On Sun, 22 May 2005 09:43:01 +0200, Svend Erik Bertelsen wrote:

> Egentlig har jeg fortrudt, jeg nævnte det med to-komponentmassen, da
> det er noget giftigt stads.

Kun indtil det er hærdet.
--
MVH
osv...

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-05-05 19:27

Frank E. N. Stein skrev:

> Kun indtil det er hærdet.

Og her er det, jeg har tænkt videre: De partikler der måtte blive
frigivet fra den hærdede spartelmasse, kan måske blive ført over på
nogle fødevarer. Selv ganske små partikler er særdeles usunde at få
ind i kroppen!

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 22-05-05 20:30

On Sun, 22 May 2005 20:26:40 +0200, Svend Erik Bertelsen wrote:

> Og her er det, jeg har tænkt videre: De partikler der måtte blive
> frigivet fra den hærdede spartelmasse,

Øeh, spartelmasse? Spartelmasse er på ingen måde hårdt nok til brug
på en køkkenplade, det skal være noget epoxy hvis det skal have en
chance for at holde.

> kan måske blive ført over på
> nogle fødevarer. Selv ganske små partikler er særdeles usunde at få
> ind i kroppen!

Kan du nævne hvad det er for udhærdede stoffer der er særdeles giftige
at få i kroppen?

--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 21-05-05 23:55

On Sat, 21 May 2005 17:23:11 +0200, Svend Erik Bertelsen wrote:

> Melamin er en pladetype, man typisk bruger til at lave et korpus
> (skabselement) i, og er ikke sådan særlig slidstærk.

Melamin er en plasttype man (bl.a.) bruger til at laminere med. Med den
rette behandling er det både særdeles varmebestandigt og slidstærkt.
Selv "dårlig" melamin tåler nemt 120 grader - og det er som mekanisk
komponent, dvs belastet. Ubelastet kan det tåle betydeligt højere
temperaturere.
Hvis du kender bakelit, så er melamin mere varmebestandigt, stærkere og
hårdere end det.

Der er forresten ikke de store muligheder for at reparere på det - det
skulle lige være at lægge noget epoxy i hullerne, men det vil
sandsynligvis ikke holde i længden.

--
MVH
osv...