Hvad er det for en type af puds som er ujæ~
Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 20-05-05 16:56

Hej

Jeg har et hus fra 1934, som er pudset, jeg ved dog ikke hvor gammelt
det lag puds der er på huset egentlig er. Det ligner at det er lagt
på med en slags omvendt støvsuger der har sprøjtet det på, men der
kan også være tale om at det er en forholdsvis grov puds som
indeholder temmelig store korn, eller måske er pudstet kastet på. Der
er egentlig rimelig mange ældre huse der er pudset på denne måde, er
der nogen der kan genkende det udfra beskrivelsen, og sige noget om
hvordan huset er blevet pudset, og hvad hedder denne type af puds.

Med venlig hilsen
Mads

Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-05-05 17:06

"madsgormlarsen@gmail.com" skriver:

> [...]
> der nogen der kan genkende det udfra beskrivelsen, og sige noget om
> hvordan huset er blevet pudset, og hvad hedder denne type af puds.

Det hedder 'Stænkpuds'.

Jeg har ladet mig fortælle at det blev udført med en speciel
'stænkpudsemaskine', som via en valse skulle 'stænke' pudsen på.

/Henrik

Fra : madsgormlarsen@gmail~

Dato : 20-05-05 17:38

Hej Henrik

Tak for tippet, udfra den betegnelse fandt jeg følgende i Silvans
forum.

Det kræver noget øvelse for at overfladen bliver ensformig. Det
udføres med en speciel værktøj, der mest ligner en stor piskeris,
som kaster pudset op på væggen.
Når du ikke har prøvet før, kan du evt. aftale med en murer at du er
med til at lave det. På den måde sparer du lidt penge, og lærer
samtidig hvordan man gør.

Man skulle tro der er andre betegnelser for det, for der er ikke ret
mange oplysninger om det på nettet. Gad vide hvor man får fat i
sådan et piskeris?

Mads