Andet multimedie
bentjuul 3670
transparens i billeder ændrer baggrun i In~
Fra : Gert Chrillesen

Dato : 20-05-05 16:05

Når jeg indsætter et billede med transparente områder i/på en farvet boks i
InDesign ændres farven, hvor der er transparens.

http://home2.inet.tele.dk/chrille/test1/test.html

PS7 - Indd 2.1 - XP pro

Nogen der kender en løsning på problemet?

Hvis jeg laver clipping path, er der ingen problemer, men det er jo ikke
alle fritskrabninger, der er så enkle, at de egner sig til det.

Mvh.
Chrille

Fra : Storm

Dato : 21-05-05 09:41

Gert Chrillesen <g@xc.xdk> wrote:

> Når jeg indsætter et billede med transparente områder i/på en farvet boks i
> InDesign ændres farven, hvor der er transparens.
>
> http://home2.inet.tele.dk/chrille/test1/test.html

Jeg har set mange have problemer med transparens - jeg bruger selv
følgende regler:

1. Sæt transparencien til high
2. Sørg for at du arbejder i samme farverum på de involverede elementer:
enten cmyk eller rgb - pantone på cmyk kan give/giver problemer.
3. Hvis du arbejder i lag - hav de involverede lag lige ovenpå hinanden.
4. Brug .psd .tiff eller .ai filer - undgå .eps

Håber det kan hjælpe.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 21-05-05 14:18

Storm <NInzen@ofir.dk> wrote:

> [...]

Jeg hentede din fil og så din forklaring. Hos mig er der ingen
problemer, og der er ikke noget problem i din fil.
Det må være i udskrivningen det går galt.
har du valgt Graphics - Send Data - All?

Jeg bruger InDesign CS og kan ikke genskabe dit problem, selv om jeg
prøver.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 21-05-05 15:20

"Storm" <NinzenREMOVE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har du valgt Graphics - Send Data - All?
>
> Jeg bruger InDesign CS og kan ikke genskabe dit problem, selv om jeg

Meget mystisk!

Der er kun brugt CMYK farver og jeg har prøvet med Graphics > Send data >
All

Jeg har brugt blandingstilstand Normal og Opacitet 100%

Er der nogen, der har Indesign 2.1, som gider teste?

Eller er der nogen, der har oplevet tilsvarende problem?

Mvh.
Chrille

Fra : Storm

Dato : 22-05-05 08:48

> [...]

> All
>
> Jeg har brugt blandingstilstand Normal og Opacitet 100%
>
> Er der nogen, der har Indesign 2.1, som gider teste?

Prøv at lave en pdf fil compatibel til - Acrobat 4 (pdf 1.3) - og se om
problemet er her også? (Acrobat 4 versioner flattener transparency og
skulle derfor svare til hvad en printer præsterer).

Ellers prøv at spørg med url-henvisningen i Adobes InDesign forum.
Kører du med farvestyring slået til?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 22-05-05 18:41

"Gert Chrillesen" <g@xc.xdk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der nogen, der har Indesign 2.1, som gider teste?
>
> Eller er der nogen, der har oplevet tilsvarende problem?

Jeg har prøvet alle jeres forslag uden held

Men da både Nina og Madsen ikke har nogen problemer med originalfilerne, kan
jeg kun se, at det må være en eller anden indstilling, som ikke bliver gemt
sammen med dokumentet. InDesign gemmer jo ellers de fleste indstillinger.

Desuden har jeg fundet ud af, at det ikke kun er transparente billeder, der
driller.

Se: http://home2.inet.tele.dk/chrille/test_2/test.html

Gider en af jer prøve at lave en PDF fil af originalfilerne på:
http://home2.inet.tele.dk/chrille/test1/test.html

Jeg kunne godt tænke mig at se resultatet på min printer.

NB! Fjern alle x'er i min adresse.

Mvh.
Chrille

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 12:04

"Gert Chrillesen" skrev i en meddelelse

> Gider en af jer prøve at lave en PDF fil af originalfilerne på:
> http://home2.inet.tele.dk/chrille/test1/test.html
>
> Jeg kunne godt tænke mig at se resultatet på min printer.
>
> NB! Fjern alle x'er i min adresse.

Jeg har prøvet at printe din originale pdf-fil og dit Indesign-dokument, det
gav ingen problemer.

Iøvrigt har jeg lavet en pdf-fil:
http://home.worldonline.dk/privat09/test/test2.pdf

--
mvh kajo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-05-05 21:49

Gert Chrillesen skrev:

> Jeg har brugt blandingstilstand Normal og Opacitet 100%

Har du prøvet at stille opaciteten til f.eks. 99 % i InDesign?
Altså som: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/99.zip>.

> Er der nogen, der har Indesign 2.1, som gider teste?

Jeg har 2.0.2 installeret på WinXP Pro SP2 og oplever heller
ikke problemet. Hverken hvis jeg laver en PDF ud fra dit
InDesign-dokument, eller hvis jeg printer direkte til min
Epson Stylus Photo 2100-printer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-05-05 18:58

Gert Chrillesen skrev:

> Desuden har jeg fundet ud af, at det ikke kun er transparente
> billeder, der driller.
>
> Se: http://home2.inet.tele.dk/chrille/test_2/test.html

Billederne på siden linker til HTML-mappen på dit D-drev, så
de kan ikke ses af andre end dig selv. :)

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/test.pdf>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 22-05-05 19:30

> Billederne på siden linker til HTML-mappen på dit D-drev, så
> de kan ikke ses af andre end dig selv. :)

UPS!

PDF-filen fra dig viser samme fejl, som når jeg selv udkriver fra InDesign.

Nu vil jeg prøve i morgen med en anden PC og en anden printer.

Vender tilbage med resultatet.

Takker for hjælpen.

Mvh.
Chrille

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-05-05 19:44

Gert Chrillesen skrev:

> PDF-filen fra dig viser samme fejl, som når jeg selv udkriver
> fra InDesign.

På skærmen eller på print?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 23-05-05 17:37

> På skærmen eller på print?

Kun på print. På skærmen ser alting altid fint ud.
Så man skulle tro det var printeren (Canon BJC 6500), der er problemer med.

Jeg har prøvet at printe din (Madsen) pdf-fil ud på arbejde i dag (HP
laserjet 3700 dtn postscriptprinter).
Det ser fint ud.

Meeeen. Hvis jeg ændrer den grønne farve til C=70, M=55, Y=40 og K=15, får
jeg de samme fejl på HP'en.

Jeg har prøvet at printe Kajo's PDF fil ud herhjemme - den giver samme fejl,
som alle de andre.

Jeg tror jeg smider håndklædet i ringen.
Jeg kan overhovedet ikke få øje på lyset for enden af tunellen.
Det irriterer mig bare forbandet at alle I andre, ikke har problemer med de
filer, jeg har fremstillet

I får mange tak allesammen for al den tid I har gidet bruge på mig.

Mvh.
Chrille

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 23-05-05 18:34

"Gert Chrillesen" <gc@soh.danmak> skrev i en meddelelse

> [...]
> de
> filer, jeg har fremstillet
>
> I får mange tak allesammen for al den tid I har gidet bruge på mig.

Sidste nyt:

Uddrag fra filen "ReadMe 2.0.2.pdf", som ligger i InDesign mappen (side 4 i
den danske tekst):

Visse rastersideelementer (dvs. ikke-vektorelementer) ser ud som om, de har
forskellige farver, når de udskrives på visse printere, pga. de pågældende
printeres gengivelsesbegrænsninger. [488968]

Mvh
Chrille

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-05-05 20:19

Gert Chrillesen skrev:

> Visse rastersideelementer (dvs. ikke-vektorelementer) ser ud
> som om, de har forskellige farver, når de udskrives på visse
> printere, pga. de pågældende printeres
> gengivelsesbegrænsninger. [488968]

Ja, men er det ikke netop det der er rettet i version 2.02?
Sådan forstår jeg det i hvert tilfælde.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Gert Chrillesen

Dato : 23-05-05 20:37

> Ja, men er det ikke netop det der er rettet i version 2.02?
> Sådan forstår jeg det i hvert tilfælde.

Hvis du folder ud vil du se at hovedoverskriften for afsnit 2 (hvor side 4
indgår) er "KENDTE PROBLEMER"
Medens "LØSTE PROBLEMER" beskrives i afsnit 3.

Forøvrigt har jeg fundet en "lappeløsning" på mit problem:
Lav en PDF og udskriv fra Acrobat med "Print som billede"

Mvh
Chrille

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-05-05 20:58

Gert Chrillesen skrev:

> Hvis du folder ud vil du se at hovedoverskriften for afsnit 2
> (hvor side 4 indgår) er "KENDTE PROBLEMER"
> Medens "LØSTE PROBLEMER" beskrives i afsnit 3.

Okay. Så er det åbenbart stadig et problem i version 2.02 på visse
printere.

--
Hilsen
Madsen