Oliering af køkkenbordplade
Fra : Nancy Kjøbæk

Dato : 20-05-05 15:07

Hej NG

Jeg er i gang med at oliere en bordplade i teak, og har et par spørgsmål.
Jeg forsliber først, derefter olierer jeg, vådsliber, tørrer overskydende
olie af og polerer. Processen gentager jeg 3-4 gange

Mine spørgsmål er så. Hvilken korn sandpapir skal jeg forslibe og vådslibe
med?
Skal pladen "svømme" i olie når man vådsliber?
Skal der vådslibes den ½ time der skal gå inden der aftørres eller er det
nok med et par gange?

På forhånd tak

Fra : jones_net

Dato : 23-05-05 09:46

"Nancy Kjøbæk" <nancy@kjobaek.dk> wrote in message
> [...]
> Skal pladen "svømme" i olie når man vådsliber?
> Skal der vådslibes den ½ time der skal gå inden der aftørres eller er det

Min merbau plade vedligeholder jeg ved at vådslibe med den slibepude som
følger med olien (men minimum korn 320 kan også bruges i følge vejledingen).
Jeg sliber ikke hele tiden mens olien er "våd", men kun så lang tid, at jeg
erfaringsmæssigt ved det er nødvendigt. Den behøver ikke at svømme i olie,
men det skal være vådt.

Min var grundolieret da jeg fik den, så jeg har aldrig forslebet.

/J