Patenter
Fra : Jacob

Dato : 20-05-05 14:32

Hej Gruppe.

Jeg står med et produkt som jeg gerne vil lancere, lad os kalde det Hyper
XXX.
Jeg indgår en aftale med et firma som kan producere det for mig, men vil
selvfølgelig sikre mig at de ikke løber med patentet på det.

Hvornår kan man søge om patent på et produkt? - Skal man have fremstillet
det eller er det nok med arbejdstegningerne?

Fra : Søren Schäfer

Dato : 20-05-05 14:48

"Jacob" <jacob@got-it.org> skrev i en meddelelse
> Hvornår kan man søge om patent på et produkt? - Skal man have
> fremstillet
> det eller er det nok med arbejdstegningerne?

Kort svar:
Det er nok med arbejdstegningerne.

Langt svar:
For at kunne ansøge om patent skal kravene i patentlovens §§ 1 og 2 være
opfyldt. Kig nærmere herom i Patentloven på Retsinfo:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040113629-REGL

Herudover er der den betingelse, jf § 8, at ansøgningen skal "indeholde en
beskrivelse af opfindelsen omfattende tegninger, når sådanne er
nødvendige...". Så arbejdstegninger er altså nok til at opfylde kravene i
henhold til denne bestemmelse.

Fra : Jacob

Dato : 20-05-05 14:59

Perfekt, tak

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-05-05 18:30

Søren Schäfer wrote:
> [...]
> beskrivelse af opfindelsen omfattende tegninger, når sådanne er
> nødvendige...". Så arbejdstegninger er altså nok til at opfylde kravene i

Jeg vil nærmere omformulere det til at man ikke skal have fremstillet
produktet og det er heller ikke nok med med kun arbejdstegningerne.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter

Dato : 20-05-05 16:20

> [...]
>
> Hvornår kan man søge om patent på et produkt? - Skal man have
> fremstillet
> det eller er det nok med arbejdstegningerne?

Du kan lige kigge på patent- og varemærkestyrelsens hjemmeside - der skal en
lidt mere udførlig beskrivelse til end blot arbejdstegninger.

http://www.dkpto.dk/

/P