Hvor mange brugte biler handles der om åre~
Fra : Henning

Dato : 20-05-05 14:06

Foranlediget af den store mediebevågenhed om at antallet af klager
ifm. handel med brugt bil er _fordoblet_ de seneste to år, fra ~200
til ~400, kunne det være interessant at vide hvor mange biler der
egentlig handles uden problemer?
250.000? 100.000? Under alle omstændigheder er 400 et latterligt lille
antal!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-05-05 14:25

Henning wrote:
> [...]
> egentlig handles uden problemer?
> 250.000? 100.000? Under alle omstændigheder er 400 et latterligt lille

Ja det er et klassisk eksempel på halvdårlig journalistik. De artikler
jeg har læst der er der overhovedet ikke reflekteret over tallene.

Det kunne jo være rart også at se de forskellige klager sat i 'bås' så
man kunne konkludere noget ud fra tallene. Een ting der også ville være
rart at vide er, antallet af klager hvor klageren får ret?!

Ting som jeg tror har indvirken på antallet af klager:
1. Generel tro på at 2 års reklemationsret er lig garanti, og at en
billig bil med mange km er fejlfri i 2 år
2. Vi er bedre til at brokke os, specielt hvis det er nemt at klage
3. Indførslen af 2års reklemationsretten på brugtvogne (hvornår var
det egentlig den kom?)
4. Vi er i bund og grund måske nogle brokrøve der forventer at få i
hoved og røv.

Jeg tror mest på at 1. er den primære årsag. Man høre af og til om folk
der køber en 15-20år gammel bil med 300+kkm på tælleren, og bliver
overrasket (og klager) over at der skal laves bremser, der er rust i
bunden, motoren er slidt, koblingen brænder af, det elektriske system
fejler, gearkassen er død osv.

En anden ting kunne måske også være at der er nogle enkelte forhandlere
som måske står for langt størstedelen af klager.

Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-05-05 17:11

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> 1. Generel tro på at 2 års reklemationsret er lig garanti, og at en
> billig bil med mange km er fejlfri i 2 år

Tidligere havde vi kun 1 års reklamationsret, når man læste lovens bogstav,
men butikkerne var enige om at tolke det son garanti.. Så blev den udvidet
til det nuv., og de begyndte at rette sig efter "bogstavet" = flere "render
panden mod en mur", og klager.

> 2. Vi er bedre til at brokke os, specielt hvis det er nemt at klage

Man er blevet obs. på at man har nogle rettigheder, og ikke skal finde sig i
alt fra en brugtvognshaj.

> 3. Indførslen af 2års reklemationsretten på brugtvogne (hvornår var det
> egentlig den kom?)

Den har altid være der, men i kraft af i.nettes udbredelse kender folk nu
ders rettigheder.

> 4. Vi er i bund og grund måske nogle brokrøve der forventer at få i hoved
> og røv.

Jeg vil vende det, hajerne er blevet mere skruple løse for at undgå at
levere varen, hvis der er noget galt. De sælger gerne deres "mormor" for at
få penge hjem. Jeg tror vi alle kender nogen som er blevet tørret i rø... af
en haj.

> En anden ting kunne måske også være at der er nogle enkelte forhandlere
> som måske står for langt størstedelen af klager.

Det er så dem jeg kalder hajer, de ødelægger det for dem som gerne vil drive
en sober forretning.