Grosbøll og den skabende gud.
Fra : Rikke & Per

Dato : 20-05-05 13:44

Grosbøll er suspenderet p.g.a. udtalelser om, at han ikke tror på den
skabende gud og ej heller på evigt liv.
Helt ærligt, mon så ikke flertallet af folkekirkens præster og langt den
overvejende del af befolkningen er enige med Grosbøll i netop disse
spørgsmål??

m.v.h.
Per

Fra : Peter B. Juul

Dato : 20-05-05 13:59

"Rikke & Per" <>>prikke@newmail.dk<<> writes:

> [...]
> Helt ærligt, mon så ikke flertallet af folkekirkens præster og langt den
> overvejende del af befolkningen er enige med Grosbøll i netop disse

Hvis de er, så bør de tage deres tilknytning til Folkekirken op til
alvorlig overvejelse.

--
Peter B. Juul, o.-.o Er der ikke, dybest set, tale om
The RockBear. ((^)) en interessekonflikt, når DF både

Fra : Per Rønne

Dato : 20-05-05 14:19

"Rikke & Per" <> wrote:

> [...]
> Helt ærligt, mon så ikke flertallet af folkekirkens præster og langt den
> overvejende del af befolkningen er enige med Grosbøll i netop disse

Når det drejer sig om folkekirkens præster: Nej.

Når det drejer sig om befolkningen som helhed, så kan det godt være at
den er mere tilbøjelig til at tro på talmystik end den kristne gud.
--
Per Erik Rønne

Fra : Vidal

Dato : 20-05-05 19:55

Rikke & Per <>>prikke@newmail.dk< wrote:

> Grosbøll er suspenderet p.g.a. udtalelser om, at han ikke tror på den
> skabende gud og ej heller på evigt liv.

Ja. Det er spændende, hvad Lindhart får ud af sin
samtale med ham.

> Helt ærligt, mon så ikke flertallet af folkekirkens præster og langt den
> overvejende del af befolkningen er enige med Grosbøll i netop disse
> spørgsmål??

Hvordan får du den tanke? Helt ærligt, det tror jeg
ikke. Egentligt tror jeg slet ikke, den holdning findes
findes blandt kristne.

Det kan være ligegyldigt, hvad den del af befolkningen,
der ikke er kristen, tror om det. Men det vil da være
naturligt, om den del giver Grosbøll ret.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-05-05 20:58

"Vidal" <vidal@home.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Det er spændende, hvad Lindhart får ud af sin
> samtale med ham.

En underskrift efter 10 minutter. Grosbøll er en luder, der går mere op i
løn og pension end i holdninger og tro. Deri adskiller han sig nok ikke fra
gennemsnittet af folkekirkepræster.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 04/14/05)

Fra : Lyrik

Dato : 20-05-05 23:23

> [...]
>
> En underskrift efter 10 minutter. Grosbøll er en luder, der går mere op i
> løn og pension end i holdninger og tro. Deri adskiller han sig nok ikke
++++++++++++++++++++++++++++++
Mat 7:
v1 Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. v2 For den dom, I dømmer med,
skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med.

Hvordan kan du dømme en mand du ikke kender?

Hilsen
jens

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-05-05 23:37

Lyrik wrote:

> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev

> Mat 7:
> v1 Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes.

Bibelord bider ikke på Jens, Jens.

> Hvordan kan du dømme en mand du ikke kender?

Hvor ser du, Jens Bruun dømme? Synes snarere, dit indlæg bærer det præg.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 21-05-05 11:20

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> Bibelord bider ikke på Jens, Jens.

Alle tager let på citater, der ikke er forklaret, så de giver mening in
context. Oneliners fra NT står ikke over andre slogans og soundbites.

> Hvor ser du, Jens Bruun dømme? Synes snarere, dit indlæg bærer det præg.

Der er dom og anklage i beskyldning for dobbeltmoral. Jeg mener at ingen
præst går fri at den beskyldning.

Ingen tror på jomfrufødsel men alle lirer trosbekendelsen af derom.

Alle ved at liturgiens overholdelse er det eneste der kan tjækkes, så ingen
oprør der. Hellere ikke hos Grosbøll. Men bog gjordes til sag i agurketiden,
af landets herskere, journalisterne.

Fra : Lyrik

Dato : 21-05-05 11:48

> Ingen tror på jomfrufødsel men alle lirer trosbekendelsen af derom.
+++++++++++++++++++++++++++
Alle bladlus fødes ved jomfrufødsel.

Hilsen
Jens

Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-05 04:32

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> wrote in message

> +++++++++++++++++++++++++++
> Alle bladlus fødes ved jomfrufødsel.

NÆSTEN ALLE - der skal ske lidt kortblanding vedr kromosom-sekvenser for
ikke at arten mister sin evne til at klare sig overfor dynamisk evolution
hos fjender og konkurrenter

Salamandere har vist også partogenese - hvorfor?

Med socialsystem ville menneskearten nok ikke få genetisk sygdomsøgning i
katastrofal grad ved at undlade kønnet formering i nogle generationer.

Men kloning, der kunne blive modesag, vil ikke nå ud til halvdelen, så
forbud er latterlige.

Hvis klon-teknik bliver tilladt og dur, vil enægget tvilling til moderen dog
næppe blive dominerende - sunde kloge fotomodeller vil nok befolke verden -
en datter med Demi More udseende ville jeg lægge billet ind på.

Fra : Vidal

Dato : 22-05-05 11:55

Bo Warming wrote:

> Hvis klon-teknik bliver tilladt og dur, vil enægget tvilling til moderen
> dog næppe blive dominerende - sunde kloge fotomodeller vil nok befolke
> verden - en datter med Demi More udseende ville jeg lægge billet ind på.

Alle døtre er smukkere end Demi Moore. Det er et
biologisk faktum. Beauty lies in the eye of the
beholder.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 22-05-05 11:56

Fra : kjaer

Dato : 22-05-05 01:20

> "Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message
> Ingen tror på jomfrufødsel men alle lirer trosbekendelsen af derom.

Hvis jomfrufødsel bliver moderne igen, så går du konkurs med din
sædhjælps-butik!

Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-05 04:25

"kjaer" <rend@hop.dk> wrote in message

> Hvis jomfrufødsel bliver moderne igen, så går du konkurs med din
> sædhjælps-butik!

Dette idealistiske provokations-projekt kan du læse om i indlæg idag på
dk.politik

Og næsten samtidig har jeg postet om kloning=jomfrufødsel, som BØR gøre al
donorinsemination konkurs, som eneste effektive værn mod arvelig sygdom.

Jeg spildte 50000 kr på avisannoncering af "Sædhjælpsfondet"
Den gratis reklame i fx Ugeskrift for Læger - og Ugens Rapport "Manden med
jernnosserne" lød overskriften om mig - og især EB og TV, var afgørende for
at vi i mange år overgik lægerne. Men butik og profit dur jeg desværre ikke
til - så havde det været endnu effektivere provokation (og så var mine
fængselsdomme nok blevet længere)

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-05-05 10:12

"Lyrik" <lyrik@heaven.fjern.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan du dømme en mand du ikke kender?

Døm ikke en mand på det, han siger. Døm ham på det, han gør.

Grosbøll siger ét og gør noget andet. Længere er den sådan set ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 22:48

"Rikke & Per >prikke@newmail.dk" <<> skrev i en meddelelse
> [...]
> Helt ærligt, mon så ikke flertallet af folkekirkens præster og langt den
> overvejende del af befolkningen er enige med Grosbøll i netop disse

Nej da. Hvis man ikke tror på en skabende gud og det evige liv, er man jo
ikke kristen. Og så er det da rent spild af penge at betale kirkeskat.
Hvilket et meget stort flertal af danskerne som bekendt gør. (Nogle nok af
dovenskab - og en vag tanke om at "der kunne jo være noget om snakken". I så
fald en slags moderne aflad, der selvfølgelig er lige så misforstået som
Grossbølls vranglære).

Fra : Lyrik

Dato : 23-05-05 00:23

"S Hansen" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> dovenskab - og en vag tanke om at "der kunne jo være noget om snakken". I
> så fald en slags moderne aflad, der selvfølgelig er lige så misforstået
++++++++++++++++++++++++++++++
Mange selv troende danskere lever i den illusion at alle de andre danskere
ikke tror på Gud og at de kun er medlem af en kirke fordi de ikke har loppet
sig op til en udmeldelse.
Men lige som de selv er troende, så er de andre danskere det på samme måde.
Men måske er det tvivlen i dem selv de adresserer, med vendinger som dem du
bruger?
De er små Grosbøll-kandidater alle sammen måske?)).
Grosbøll ville gerne bringe tvivlen frem i lyset så vi kunne nyorientere os
i forholdet til vores religion.
Men han erkendte at "tiden nok ikke er moden til det"!
Han var faktisk meget beskeden omkring det. Nu går han i sig selv igen!

Men tiden skal være moden til det!
Hvordan skabte Gud verden?! kom med dit bud!

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-05-05 06:10

Lyrik skrev i 4291144e$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Hvordan skabte Gud verden?! kom med dit bud!

Sal. 33, 4-15.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Lyrik

Dato : 23-05-05 07:33

"Andreas Falck" <bse32568@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse
> Lyrik skrev i 4291144e$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Sal. 33, 4-15.
++++++++++++++
Så må jeg bede dig om din 2005-opfattelse af vers 6-7:
v7 Han samler havets vand som i en lædersæk
og det store dyb i sine forrådskamre.

Mener du at Gud bruger lædersække og forrådskamre?

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-05-05 07:42

Lyrik skrev i 42917921$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk

[ ... ]

> [...]
> v7 Han samler havets vand som i en lædersæk
> og det store dyb i sine forrådskamre.
>
> Mener du at Gud bruger lædersække og forrådskamre?

Formår du ikke at læse en poetisk tekst?

Eller har du bare gået på universitetet?

Fra : H. P. Holm

Dato : 23-05-05 08:24

Andreas Falck skrev:

> Formår du ikke at læse en poetisk tekst?

Skal jeg forstå dig derhen, at du er enig med mig i - at de gamle
skriftruller er en samling poesi og opbyggelige historier, der først
og fremmest har til hensigt, at vejlede os til at leve i fred og
fordragelighed med os selv og hinanden? - At skabe en afklarethed om
vores oprindelse, formålet med vores liv, hvor vi skal hen bagefter,
sådan at vi kan koncentrere os om vores daglige, verdslige gøremål
uden at skulle spekulere en hel masse over indviklede ting?

--
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 10:13

Det kan vi jo ikke vide. Bibelen er skrevet af mennesker. Hvis den var
skrevet i dag, ville der nok stå, at Gud skabte verden med himmelsk CAD-CAM
software. Sikkert noget Linux-halløj.

Jeg læser ikke skabelsesberetninge bogstaveligt - men derfor kan den godt
udtrykke en dyb sandhed.

> [...]
> og fremmest har til hensigt, at vejlede os til at leve i fred og
> fordragelighed med os selv og hinanden? - At skabe en afklarethed om

Jeg mener ingen af delene. Sproget er poetisk, budskabet er sandt. Det er
ikke Bibelens opgave at være opbyggelig eller at få os til at leve i fred.
Bibelen har ingen "opgave", det er ikke en håndbog.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 23-05-05 10:57

"S Hansen" <-> writes:

> Det kan vi jo ikke vide. Bibelen er skrevet af mennesker. Hvis den var
> skrevet i dag, ville der nok stå, at Gud skabte verden med himmelsk CAD-CAM
> software. Sikkert noget Linux-halløj.

Men tydeligvis ikke open-source. Der bliver godt nok brugt mange penge
på at reverse engineere den.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 12:56

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> Men tydeligvis ikke open-source. Der bliver godt nok brugt mange penge
> på at reverse engineere den.

Måske ender det hele med en blå skærm.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-05-05 16:02

"S Hansen" <-> skrev Mandag den 23. maj 2005 13:55 i beskeden
<4291c4d0$0$252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Måske ender det hele med en blå skærm.

Nej, blå og røde versioner af "Blue Screen of Death" har jeg læst har med
Windows at gøre.

Ref: http://www.kortlink.com/red-blue_bsd

Henrik, Dianalund
"Herren lader ikke den retfærdige sulte,
men uretfærdiges krav afviser han" (Ordsp. 10:3).

Fra : Vidal

Dato : 23-05-05 12:07

H. P. Holm wrote:

> [...]
> skriftruller er en samling poesi og opbyggelige historier, der først
> og fremmest har til hensigt, at vejlede os til at leve i fred og

----
Lukas 12

v51 Mener I, at jeg er kommet for at bringe fred på
jorden? Nej, siger jeg, ikke fred, men splid.
v52 Fra nu af vil fem i samme hus være i splid, tre
mod to og to mod tre,
v53 far i splid med søn, og søn med far, mor med
datter, og datter med mor, svigermor med sin
svigerdatter, og svigerdatter med sin svigermor.
----

Ganske vist sagt i speciel kontekst, men "de gamle
skriftruller" giver dig ikke entydigt ret.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : H. P. Holm

Dato : 23-05-05 16:14

Vidal skrev:

> [...]
> ----
>
> Ganske vist sagt i speciel kontekst, men "de gamle
> skriftruller" giver dig ikke entydigt ret.

Der er også et par mindre uoverensstemmelser mellem min marxistisk/
maoistiske samfundsopfattelse, og min religiøse overbevisning, men
det går jo alligevel.

Jeg har heldigvis været i stand til at bevare store dele af min
kristne barnetro, til trods for (eller måske på grund af...) både
Jehovas Vidner og Indre Missionske medlemmer i familien, og med
alderen og erfaringen er den naive barnetro den bedste løsning for
mig, når alting ramler sammen.

PS:
Du må meget gerne sende bibelen som ren tekst eller som Palm PDB eller
simpel PDF til en Palm Vx til mig. Det er altid rart at have et par
passende citater ved hånden, når Andreas Falck bliver for fræk.
E-mail adressen i headeren er gyldig, og har plads til max 10MB.

--
Hans

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-05-05 18:02

H. P. Holm skrev Mandag den 23. maj 2005 17:14 i beskeden
<jrmke.85$YK4.5@news.get2net.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> passende citater ved hånden, når Andreas Falck bliver for fræk.
> E-mail adressen i headeren er gyldig, og har plads til max 10MB.

Hehe... Det sker jo ret tit. Kast ham i filteret, hvis han bliver for
belastende. Det giver så dejlig fred...

Du kan downloade den her i ren tekst:
Dansk 1933-udgave: http://www.menfak.no/bibel/dansk33.zip
Norsk 1930-udgave: http://www.menfak.no/bibel/dnb30.zip
Fransk 1910-udgave: http://www.menfak.no/bibel/lsg.zip
Tysk Elberfelder: http://www.menfak.no/bibel/elberfelder.zip

Se selv øvrige på adressen:
http://www.menfak.no/bibel/hentbibel.html

Fra : H. P. Holm

Dato : 25-05-05 08:57

Henrik Vestergaard skrev:

> [...]
>
> Hehe... Det sker jo ret tit. Kast ham i filteret, hvis han bliver for

Det kan jeg ikke så godt. Andreas har lovet mig øl, næste gang jeg
alligevel kommer i nærheden for at hente tobak i Tyskland. Det er
godt nok ved at være længe siden vi snakkede om det, men jeg går
ud fra at invitationen stadig gælder.

Der er ikke noget at debattere, hvis alle sammen er enige, vel?

> Du kan downloade den her i ren tekst:
> Dansk 1933-udgave: http://www.menfak.no/bibel/dansk33.zip

Tak, men den er meget rå. - Villy's version stammer fra Project
Gutenberg og er sat op med lidt overskrifter og afsnit, så den er
betydelig nemmere at overskue på en PDA med lille skærm.
<http://www.gutenberg.org/browse/languages/da>

--
Hans

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 25-05-05 13:17

H. P. Holm skrev Onsdag den 25. maj 2005 09:57 i beskeden
<rdWke.376$Q43.120@news.get2net.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> alligevel kommer i nærheden for at hente tobak i Tyskland. Det er
> godt nok ved at være længe siden vi snakkede om det, men jeg går

Fair nok...

> Der er ikke noget at debattere, hvis alle sammen er enige, vel?

Nej. Det er så rigtigt nok. Men tonen *kan* også blive FOR spids. Jeg har
intet imod mudder i muddergruppen - tager gerne debatter med Jens, Ejvind
og de andre derinde, men herude synes jeg fundatsen til tider bliver lidt
kraftigt tilsidesat.

Hvis du en dag kan få saglig dialog med manden, så tager jeg kasketten
af...

> [...]
> Gutenberg og er sat op med lidt overskrifter og afsnit, så den er
> betydelig nemmere at overskue på en PDA med lille skærm.

OK. Men håber alligevel linket kan bruges i anden forbindelse så.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-05 20:36

H. P. Holm skrev i rdWke.376$Q43.120@news.get2net.dk

[ ... ]
> [...]
> alligevel kommer i nærheden for at hente tobak i Tyskland. Det er
> godt nok ved at være længe siden vi snakkede om det, men jeg går

Jeps, og tilbudet står stadig ved magt mindst sommeren over.

Fra : Vidal

Dato : 23-05-05 19:06

H. P. Holm wrote:

> [...]
> passende citater ved hånden, når Andreas Falck bliver for fræk.
> E-mail adressen i headeren er gyldig, og har plads til max 10MB.

Din adresse fremkommer som b0@mogensen.mail.dk, og
det vil TDCs nyhedsserver ikke acceptere som en
gyldig adresse.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 23-05-05 19:17

Vidal wrote:

> TDCs nyhedsserver

Øhm ... mailserver

Fra : H. P. Holm

Dato : 23-05-05 21:58

Vidal skrev:

> Din adresse fremkommer som b0@mogensen.mail.dk, og
> det vil TDCs nyhedsserver ikke acceptere som en
> gyldig adresse.

TDC er vist sprunget i luften i aften, prøv igen i morgen...
Adressen er min og den plejer helt bestemt at virke, også med
stort B i stedet for lille b.

Get2Net mail virker heller ikke ordentligt i dag, så det nytter
ikke noget at bruge en af mine andre adresser.

TDC online selvbetjening SSO
Kunder kan ikke benytte:

TDC selvbetjening
OAM test
logge på TDC webman

Venlig hilsen
TDC Kundeservice

Periode: 23/5 05 kl.12:00 - ?

Der kan i øjeblikket for enkelte kunder opleves forsinkelser på post
der bliver leveret til konti på Tele2s postsystem.

Det er da godt vi har news... (sagde han, idet endnu en harddisk gik
fast hos både TDC og Get2Net samtidig!)

--
Hans