Vedr. selvtægt
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 20-05-05 10:26

Er der et sted, hvor jeg kan læse om selvtægt ifølge loven? Et godt link
ville være rart idet det vedr. en stor danskopgave.

Fra : JytteJ

Dato : 20-05-05 10:32

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> Er der et sted, hvor jeg kan læse om selvtægt ifølge loven? Et godt link
> ville være rart idet det vedr. en stor danskopgave.

Selvtægt er ulovligt. Men loven rummer mulighed for at borgerne i en
nødværgesituation f.eks.kan anholde en person, eller f.eks. stjæle en bil,
hvis det kan redde et liv. (Men det hedder da vist ikke selvtægt?)

VH.
JytteJ

Fra : Holst

Dato : 20-05-05 10:43

JytteJ wrote:

> Selvtægt er ulovligt. Men loven rummer mulighed for at borgerne i en
> nødværgesituation f.eks.kan anholde en person, eller f.eks. stjæle en bil,
> hvis det kan redde et liv. (Men det hedder da vist ikke selvtægt?)

Nej, det er ikke selvtægt.

Selvtægt er, hvis du bryder ind hos mig og stjæler mit tv, og jeg så
pågriber dig og gennembanker dig for at straffe dig.

Jeg tror ikke, at loven som sådan opererer med begrebet selvtægt. Det
vil falde ind under andre paragraffer i straffeloven, f.eks. vold.

Fra : Peter

Dato : 20-05-05 16:22

> Nej, det er ikke selvtægt.
>
> Selvtægt er, hvis du bryder ind hos mig og stjæler mit tv, og jeg så
> pågriber dig og gennembanker dig for at straffe dig.

Det er ikke selvtægt det er vold, det er selvtægt at bryde ind hos tyven og
stjæle dit tv tilbage.

> Jeg tror ikke, at loven som sådan opererer med begrebet selvtægt. Det vil
> falde ind under andre paragraffer i straffeloven, f.eks. vold.

Det gør straffeloven og det står i straffeloven, kan ikke lige huske hvilken
§.

/P

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-05-05 13:01

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev:

> Selvtægt er ulovligt. Men loven rummer mulighed for at borgerne i
> en nødværgesituation f.eks.kan anholde en person,

Privatpersoner kan anholde helt på lige fod med politiet når
anholdelsen sker i umiddelbar tilknytning til den offentligt påtalte
strafbare handling. Det har intet med hverken selvtægt eller nødværge
at gøre men om en ret i henhold til Retsplejelovens §755.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : SoftMan Brian

Dato : 20-05-05 13:56

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> strafbare handling. Det har intet med hverken selvtægt eller nødværge
> at gøre men om en ret i henhold til Retsplejelovens §755.

og et højaktuelt eksempel:
http://www.dr.dk/nyheder/kriminalitet/article.jhtml?articleID=254544

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-05-05 16:15

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev:

> og et højaktuelt eksempel:
> http://www.dr.dk/nyheder/kriminalitet/article.jhtml?articleID=25454
> 4

Egentligt lidt mærkværdigt at de sigtes for uagtsomt manddrab
umiddelbart når dette ikke sker umiddelbart når politiet foretager
anholdelser der fører til en så alvorlig situation.

Hvad baserer den forskel sig på, da sondringen mellem politiets og
civile anholdelser i den henseende ikke findes i Straffeloven?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-05-05 16:28

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Hvad baserer den forskel sig på, da sondringen mellem politiets og
> civile anholdelser i den henseende ikke findes i Straffeloven?

Hvis du har adgang til Gammeltoft-Hansens strafferetspleje kan du læse hans
argumentation for, hvorfor de to episoder med civil tilbageholdsret og
politiets anholdelsesbeføjelse ikke kan ligestilles.

Jeg kan ikke helt huske hans specifikke argumentation - måske en anden kan?

Drt kan måske forklare forskellen - jeg ved det ikke.

Karina

Fra : bem

Dato : 21-05-05 11:23

JytteJ wrote:
> "Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en
> meddelelse news:O2ije.26$OC6.22@news.get2net.dk...
>
> Selvtægt er ulovligt.

Næh, ikke nødvendigvis. Der fndes også lovlig selvtægt. Det er f.eks. ikke
nødvendigvis ulovligt at tilbageholde en værdi svarende til en værdi, som
man har til gode, selv om det er selvtægt.

/Bo

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 02:33

> [...]
> nødvendigvis ulovligt at tilbageholde en værdi svarende til en værdi, som
> man har til gode, selv om det er selvtægt.

Kan du så ikke være så venlig at uddybe det. Selvtægt er mig bekendt ikke
lovligt. Men såfremt du kan henvise til det du her antyder så er jeg da
åben, men jeg savner en henvisning.

/P

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-05-05 17:05

Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>

> Næh, ikke nødvendigvis. Der fndes også lovlig selvtægt. Det er
> f.eks. ikke nødvendigvis ulovligt at tilbageholde en værdi svarende
> til en værdi, som man har til gode, selv om det er selvtægt.

Lovlig modregning er da pr. definition ikke selvtægt?

I det mindst i dagligsproget er det mit indtryk at retsstridighed er
en begrebsmæssig forudsætning for at tale om "selvtægt".

--
Henning Makholm "*Dansk Folkeparti*, nazistisk orienteret dansk parti
1941-1945, grundlagt af Svend E. Johansen og Th.M. Andersen"

Fra : bem

Dato : 21-05-05 19:22

Henning Makholm wrote:
> [...]
>
> I det mindst i dagligsproget er det mit indtryk at retsstridighed er
> en begrebsmæssig forudsætning for at tale om "selvtægt".

Muligvis, men jeg taler om straffelovens udtryk "tage sig selv til rette".
Man tager sig selv til rette, hvis man f.eks. tilegner sig en genstand til
en værdi af et beløb svarende til et beløb, som man har til gode hos den,
man tilegner sig genstanden fra. Det er ikke nødvendigvis "ulovligt". Jeg er
ikke klar over, om ordet "selvtægt" også har en anden betydning - altså mere
snævert "tagen sig selv ulovligt til rette". Det troede jeg egentlig ikke,
men det kan du måske belyse?

/Bo

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 03:28

Der findes ikke lovlig selvtægt. Modregning er ikke selvtægt. Jeg ved ikke
lige hvor den kommer fra? Men det er ikke selvtægt at modregne det du
skylder til din skyldner. Det er retspraksis, med mindre du har beriget din
skyldner en værdi som følge af tyveri el. lignende. Der er ikke nogen begået
selvtægt når du tilbageholder et skyldigt beløb til en skyldner der skylder
dig mere.

Øeh - den sætning fanger jeg ikke? Retsstridighed? Begræbsmæssig
forudsætning? Kan du ikke lige være rar at skrive det i "dagligsproget"

> [...]
> mere snævert "tagen sig selv ulovligt til rette". Det troede jeg egentlig

Der har du ikke ret. Man tager ikke sig selv til rette hvis man som du
skriver, eks. tilegner sig en genstand til "samme" værdi som det beløb man
mener at have til gode. Det er berigelseskriminalitet og det er strafbart.
Man kan kun tage sig selv til rette ved at tage den omtvistede genstand -
hvilket ikke er lovligt. Der findes ikke en "lovlig" selvtægt.

Det er "kun" selvtægt når man tilegner sig lige netop den genstand som ikke
er betalt eller er tvistet. Det er ikke selvtægt at tilegne sig værdier hos
en debitor der ikke har indfriet sin gæld, det er berigelse og dermed
strafbart. Det er ikke selvtægt når man tilegner sig værdier som forfatteren
her antyder, det er berigelse og det er strafbart.

Det er kun selvtægt når man tilegner sig selv den omtvistede genstand uden
lovhjemmel herfor. Det er ikke selvtægt når man tilegner sig genstande der
ikke er tvistet, selv om værdien heraf er den samme, det er berigelse jf.
straffeloven.

Læs gerne straffeloven og de bemærkninger der er hertil - dit indlæg er helt
helt ved siden af og uden hold.

/P

Fra : bem

Dato : 22-05-05 08:57

HB wrote:

> [...]

> skriver, eks. tilegner sig en genstand til "samme" værdi som det
> beløb man mener at have til gode. Det er berigelseskriminalitet og

Det passer simpelt hen ikke. "Berigelseskriminalitet", som du kalder det, og
som jeg opfatter, du mener det, kræver forsæt til *hele* gerningsindholdet,
og det er der jo åbenlyst ikke tale om. Men hvis du ikke ved hvad
"retsstridig" og "begrebsmæssig forudsæting" betyder, så ved du vel heller
ikke hvad forsæt er?

Det er i øvrigt ikke nemt at finde rundt i dit indlæg - du citerer fra både
Hennings og fra mit tidligere indlæg. Kan du ikke lige kaste et blik på din
citatteknik.

/Bo

Fra : alexbo

Dato : 22-05-05 10:20

<HB> skrev

> Der findes ikke lovlig selvtægt.

Når der findes ulovlig selvtægt, må der også findes lovlig selvtægt.
lige som der findes både lovlig og ulovlig tilgift.

Straffelovens § 294
"Den, som ulovligt tager sig selv til rette, straffes med bøde."

Det læser jeg som at det er muligt at tage sig selv til rette på lovlig
måde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonas Hansen

Dato : 23-05-05 22:21

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> Straffelovens § 294
> "Den, som ulovligt tager sig selv til rette, straffes med bøde."
>
> Det læser jeg som at det er muligt at tage sig selv til rette på lovlig
> måde.

Enig, men det er svært skarpt at trække grænsen. Det må dog for det første
kræve, at man er materielt berettiget til den pågældende handling, og ikke
går udøver grænserne for, hvordan der kan handles (f.eks. ved skade på
andres ejendom). Se i det hele Karnov-noten til § 294. Et godt eksempel på
lovlig selvtægt kunne efter min opfattelse være, når en ejer henter sin
græsslåmaskine hos naboen, der har lånt den uden at aflevere den tilbage,
når maskinen f.eks. henstår i carport eller lignende ikke afspæret sted.

Mvh
Jonas

Fra : Karina og Christian

Dato : 20-05-05 10:44

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> Er der et sted, hvor jeg kan læse om selvtægt ifølge loven? Et godt link
> ville være rart idet det vedr. en stor danskopgave.

Du kan starte med at kigge i straffelovens § 294, der siger: "Den, som
ulovligt tager sig selv til rette, straffes med bøde"

Bestemmelsen omhandler /ulovlig/ selvtægt/retshåndhævelse. Den forudsætter
altså, der privat retshåndhævelse er lovlig inden for visse grænser.

Du kan læse mere om bestemmelsen i eksempelvis den kommenterede straffelov
(speciel del).

Karina