Nye nummerplader - 3 bogstaver, 4 tal?
Fra : Henrik B.

Dato : 20-05-05 08:46

/Forsiden /Biler /nyheder 20. 05. 2005

Nye nummerplader

Rigspolitiet vil indføre helt nye nummerplader for
biler og motorcykler, fordi numrene i det nuværende system slipper op om få
år

Af ot - 8:00 - 20. maj. 2005

Rigspolitiet vil indføre helt nye nummerplader for
biler og motorcykler, fordi numrene i det nuværende system slipper op om få
år.

En arbejdsgruppe under Rigspolitiet har indstillet
til justitsministeren, at de nye nummerplader skal have tre bogstaver og
fire cifre.

Det vil give omkring 80 millioner
kombinationsmuligheder, hvilket er nok til flere årtier, skriver dagbladet
Politiken onsdag.

Det nuværende nummerpladesystem med to bogstaver og
fem cifre vil være brugt op om fire-fem år, fordi danske myndigheder i
modsætning til for eksempel Sverige og Tyskland ikke genbruger et nummer,
der allerede har siddet på et køretøj.

Justitsministeriet regner med at tage stilling til
forslaget om de nye nummerplader i løbet af få måneder. Det skal også
besluttes, om de nye nummerplader skal forsynes med det blå EU-logo med en
kreds af gyldne stjerner, sådan som en række EU-lande er gået over til.

begin 666 trans.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

begin 666 print.gif
M1TE&.#EA,@`5`,0``/___P```,[.SC,R.9B8E_?W]\2^L<[)Q_S[_-_?WZ*B
MHN;FYN_O[]33TV5D9.KI\(:&A_:0#0``````````````````````````````
M`````````````````````````"'Y! ``````+ `````R`!4```7I("".9&F>
M:*JN;-L&<"S#2^'>)A*D`1$T-IQ0!W 0#@0!@0#H!0P+X3!0J!80B)%3D9#B
MJ$6#@6#4+0-<[XW*6"P>C*K9EU:_"DOC^%#H^9)V=PP/;G!Q,P9=@3P!"$MC
M9 1]`I0PB2,#F0,FFR>=)0$",Z.5= V8J"V?)*&4!Z]B8J^E/0*I`)NYN"*:
MN9J@(U@(5G%7?K6WOKS+RZM:E- "K],'HF> O+^[S)^Z)JW1E ,1"*5_MLS)
MZ=Z@X>ZT$ JGZ>OUN,X-H_HP$ 27BR82&%"PI*!!@PK^`0S8X)V[!HH62IP(
$( 0`.P``
`
end

begin 666 send.gif
M1TE&.#EA,@`5`+,``/___S,R.<[.S@```)B8E_V2D=33T_TU,M_?WZ*BHN;F
MYF5D9/?W]ZZOKP```````"'Y! ``````+ `````R`!4```29$,A)J[TXZ\V[
M_V HCF1IGB@PK&SKO@J32L,X-,JL>L=1`((!0:"K=7H_U3 5V'4*4*"0. E8
M14TC8,A=$#+3JAB4%067DF;%JF:K`6XGD+ 0<,'H]!4N?C?]<A]G5&MP<8"
M6B!A:7V%C8E$DD"4DY:,>GYL?(V&5P-NH:)NF"@&"02IJJNLJPD&.@@&`K2U
+MK>V!@@ZO"41`#L`
`
end

Fra : Jan

Dato : 21-05-05 05:42

> Nye nummerplader
>
> Rigspolitiet vil indføre helt nye nummerplader for
> biler og motorcykler, fordi numrene i det nuværende system slipper op om
> få år

Underligt! jeg forespurgte om at få EUnummerplader da jeg indregistrerede,
det kunne ikke lade sig gøre da den eksisterende nummerrække først skulle
bruges op, og det ville den være i ca. 2008 (men det bliver vist lidt
hurtigere har jeg hørt) hvor vi så ville få EU nummerplader i Danmark.
Men de er jo af en standard og jeg kan da ikke forestille mig at vi i
Danmark kan få lov til at designe vores egne nummerplader ¿¿¿¿
Men man skal jo aldrig sige aldrig LoL

jd

Fra : Per Hagemann

Dato : 23-05-05 06:55

"Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruges op, og det ville den være i ca. 2008 (men det bliver vist lidt
> hurtigere har jeg hørt) hvor vi så ville få EU nummerplader i Danmark.

Hvis der ikke sker et opsving i antallet af registreringer, vil det
nuværende nummerpladesystem udløbe omkring 2010. Se prognosen på
http://www.nicolette.dk/nummerplader/

> Men de er jo af en standard og jeg kan da ikke forestille mig at vi i
> Danmark kan få lov til at designe vores egne nummerplader ¿¿¿¿

EU-nummerpladerne ser da vidt forskellige ud i de enkelte lande. Eneste
lighed er vel det blå symbol. Eu-nummerplader tjener intet praktisk formål
bortset fra at signalere at bilen kommer fra et EU-land. Hvis det bliver
frivilligt, når EU-plader indføres i Danmark, tror jeg faktisk de fleste vil
have sig frabedt at reklamere for EU.

--
I konfrontationen mellem jura og vælgerfølelser, sejrer de sidste altid hos
de genvalgscentrerede politikere. Derfor særlove, de facto flygtningebegreb,

Fra : Michael Thomsen

Dato : 23-05-05 10:55

On Mon, 23 May 2005 07:54:55 +0200, Per Hagemann <perhag@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> bliver frivilligt, når EU-plader indføres i Danmark, tror jeg faktisk de
> fleste vil have sig frabedt at reklamere for EU.

Hvis jeg havde valget ville jeg da langt foretrække en EU-plade, så
slipper jeg for det grimme DK skilt

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : phk

Dato : 21-05-05 20:43

> Det vil give omkring 80 millioner
> kombinationsmuligheder, hvilket er nok til flere årtier, skriver dagbladet
> Politiken onsdag.

25 x 25 x 25 + 4 nuller... det får jeg til

156.250.000 muligheder ... skærer de virkelig halvdelen væk?

Eller er jeg for god til at regne? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Rander

Dato : 22-05-05 01:00

Sat, 21 May 2005 21:43:05 +0200 brugte phk 19 linier på at fortælle dette
til dk.fritid.bil:

>25 x 25 x 25 + 4 nuller... det får jeg til
>156.250.000 muligheder ... skærer de virkelig halvdelen væk?
>Eller er jeg for god til at regne? :)

Halvdelen er måske så meget sagt, men ligesom med de nuværende plader
skærer de vel bestemte kombinationer væk, da nogle mener at de kan virke
stødende på folk. Med tre bogstaver vil jeg gætte på at de bl.a. skærer
hele serien med bogstaverne PIK væk (jaja, det var bare et eksempel) - og
hvor mange syens lige at det er fedt at der står ABE på ens nummerplade?
Eller måske GAK?

http://rander.dk (temporarily down!)

Man kan godt blive skilt, bagefter man er blevet gift.
Så gifter man sig bare med en anden en. Sådan kan man
blive ved, indtil man er 24. (Oskar, 8 år)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-05-05 08:58

phk wrote:
> 25 x 25 x 25 + 4 nuller... det får jeg til
> 156.250.000 muligheder ... skærer de virkelig halvdelen væk?
> Eller er jeg for god til at regne? :)

Til at begynde med skal du nok ikke regne med 25 bogstaver. Svjv bruger
man ikke både I og J, og heller ikke både D og O. Og så er vi nede på
23. Og 23x23x23x9x10x10x10 får jeg til 109.503.000.

Fjerner du så bare et bogstav mere, f.eks. M eller N, er du nede på
95.832.000. Og så skal der jo ikke så mange af de der uheldige
bogstavkombinationer, Rander skriver om, til før du er nede omkring de
80 mill..

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-05-05 08:20

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Til at begynde med skal du nok ikke regne med 25 bogstaver. Svjv bruger
> man ikke både I og J, og heller ikke både D og O. Og så er vi nede på
> 23. Og 23x23x23x9x10x10x10 får jeg til 109.503.000.

Man har brugt O, for jeg har haft en bil med OJ som startbogstaver.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-05-05 08:55

Christian B. Andresen wrote:
> Man har brugt O, for jeg har haft en bil med OJ som startbogstaver.

Hvor var det lige den var, den oversigt over hvilke kombinationer der
bruges og til hvad?

--
MVH Finn

Fra : Leonard

Dato : 23-05-05 09:36

http://nrpl.dk/

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-05-05 10:05

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> http://nrpl.dk/

Citat fra ovenst.: "O anvendes kun som første bogstav i en kombination"

--
mvh / regards

Christian